למדוד לך את האינטואיציה?

מנהיגים גדולים מחליטים החלטות חכמות, אפילו בנסיבות קשות. מאלברט איינשטיין ועד אופרה ווינפרי, מנהיגים ודמויות מובילות מייחסים את ההצלחה שלהם לכך שהם הלכו בעקבות האינטואיציה שלהם. מחקרים חדשים מראים שללכת בעקבות תחושות הבטן שלנו יכול לסייע לנו להגיע להחלטות מהירות ומדויקות יותר.

האינטואיציה – הרעיון שבני-אדם יכולים להחליט החלטות מוצלחות בלי מחשבה אנליטית מכוונת – העסיקה פילוסופים ומדענים לפחות מאז ימי יוון העתיקה. אבל למדענים יש קושי לגלות ראיות ניתנות לכִימוּת שיוכיחו שהאינטואיציה באמת קיימת.

וכעת, צוות חוקרים מאוניברסיטת ניו סאות' ויילס (New South Wales) הגה טכניקה חדשנית כדי להוכיח עד כמה אינטואיציה לא מודעת יכולה לסייע – ואפילו לשפר – את תהליך קבלת ההחלטות שלנו. צוות החוקרים בתחום הפסיכולוגיה – גַלַנְג לוּפִיטִיָאנְטוֹ, כריס דוֹנְקִין וג'ואל פִּירְסוֹן – פרסמו לאחרונה את ממצאי מחקרם ב-Psychological Science.

"רבים משתמשים במונח 'אינטואיציה' כדי לתאר תחושה או הרגשה שיש להם כשהם מקבלים החלטות, אבל אלו רק תיאורים, והם אינם מספקים ראיות מוצקות לכך שאנחנו מסוגלים להשתמש במידע לא-מודע במוחנו או בגופנו כדי לכוון את התנהגותנו", מסביר פירסון. "זאת הפעם הראשונה שבה הצלחנו להראות הוכחות משכנעות לכך שדבר הדומה לאינטואיציה אכן קיים".

כדי למדוד את האינטואיציה, החוקרים תכננו ניסוי שבו המשתתפים נחשפו לתמונות רגשיות מחוץ לתודעה המודעות בשעה שהם ניסו לקבל החלטות מדויקות. תוצאות המחקר מראות שאפילו כשבני-אדם לא היו מודעים לתמונות, הם עדיין היו מסוגלים להשתמש במידע מתוך התמונות כדי לקבל החלטות מדויקות יותר מתוך ביטחון רב יותר.

"הנתונים מורים על כך שאנחנו משתמשים במידע לא-מודע המצוי בגופנו ובמוחנו ומסתייעים בו כדי לכוון אותנו בחיים, כדי לאפשר לנו להגיע להחלטות טובות יותר, מהירות יותר, וגם כדי להיות בטוחים יותר בהחלטות שאנחנו מקבלים", אומר פירסון.

בניסוי, הראו לקבוצות של סטודנטים בקולג' גירויים שכללו ענן של נקודות נעות רבות, שנראו כ"שלג" רועש מהסוג שהיה מופיע במכשירי טלוויזיה ישנים. המשתתפים התבקשו לדווח לאיזה כיוון כללי נע הענן, ימינה או שמאלה.

"בשעה שהנחקרים שלנו קיבלו את ההחלטות הללו, הצגנו לעין אחת שלהם תצלומים רגשיים, ואז השתמשנו בטכניקה אחרת, המכונה העלמה הבזקית רציפה (Continuous flash supression) כדי לגרום לתמונות הרגשיות הללו להיות לא-נראות או לא-מודעות", מסביר פירסון. "כך שבשעה שהנבדקים היו עסוקים בקבלת ההחלטות החושיות הללו, לא היה להם מושג שמציגים בפניהם את התצלומים הרגשיים הללו".

במהלך הניסוי, המשתתפים חבשו סטראוסקופ מראה, שאִפשר להעלים את התמונות הרגשיות בעין השנייה.

התצלומים מעוררי הרגשות כללו הן תמונות חיוביות, כמו כלבלבים חמודים, והן תמונות שליליות ומטרידות, כגון נחש העומד להכיש. סוג התמונה, חיובית או שלילית, ציין לאיזה צד נע ענן הנקודות.

במהלך ארבעה ניסויים שונים, פירסון ועמיתיו גילו שבני-אדם היו מסוגלים לקבל החלטות מהירות ומדויקות יותר כשהם ראו תמונות רגשיות באופן לא-מודע. בעיקרו של דבר, מוחותיהם של הנבדקים היו מסוגלים לעבד מידע מהתמונות ולהשתמש בו כדי לשפר את החלטותיהם.

"ממצא מעניין נוסף במחקר הזה הוא שהאינטואיציה השתפרה עם הזמן, מה שמרמז לכך שאימון יכול לשפר את מנגנוני האינטואיציה", מוסיף פירסון.

ראיות נוספות לאינטואיציה התקבלו מהנתונים הפסיכולוגיים של המשתתפים. בניסוי אחד, החוקרים מדדו את המוליכות על עורם של המשתתפים – נתון המצביע על עוררות פסיכולוגית – בשעה שהם קיבלו החלטות בנוגע לענן הנקודות. ממצא מלהיב שהתקבל הוא שהמוליכות של העור ניבאה את האינטואיציה ההתנהגותית. כלומר, אפילו כשהנבדקים לא היו מודעים לתמונות, הגוף שלהם הראה תגובה גופנית לתוכן הרגשי של הגירויים.

לפי פירסון, היכולת למדוד אינטואיציה באורח כמותי יכולה להיות תרומה עצומה בתחומים רבים, במיוחד כשמדובר בהחלטה להעסיק אנשים במקום עבודה: "אפשר ליישם את העניין במקומות עבודה, ולהחליף שאלונים קיימים שלמעשה בוחנים בסך הכול את דעותיהם של אנשים ביחס לתחושות האינטואיטיביות שלהם. יש לנו אינטואיציה ואנחנו מסוגלים למדוד אותה באורח מדעי".

מקורות


Lufityanto, G., Donkin, C., & Pearson, J. (2016). Measuring Intuition: Nonconscious Emotional Information Boosts Decision Accuracy and Confidence. Psychological Science. doi: 10.1177/0956797616629403

המאמר פורסם במקור ב-Association for Psychological Science. כל הזכויות שמורות לאלכסון.

תורגם במיוחד לאלכסון על ידי אדם הררי

מחשבה זו התפרסמה באלכסון ב על־ידי APS Observer.

תגובות פייסבוק