מדוע הגוף מריח וטועם את עצמו מבפנים

יהודה בן-שחר וג'ניפר פלאזניק הם בין החוקרים המבקשים לפצח את סוד הקולטנים הפנימיים שלנו
X זמן קריאה משוער: 2 דקות

האם גם לתא זרע יש "חוש טעם"? האם הכליות והריאות מסוגלות להריח באופן עצמאי? חמשת החושים שלנו אמנם מזוהים באופן טבעי עם איברים ספציפיים בגוף, אולם בשנים האחרונות מתברר כי חוש הריח והטעם אינם בלעדיים לאף ולפה. ככל שעובר הזמן, מתגלים קולטני טעם וריח בעוד ועוד איברים פנימיים בלתי צפויים. קולטני טעם מר, למשל, ניתן למצוא בלבלב, באשכים ואפילו במוח. קולטני טעם מתוק מצויים בדרכי הנשימה וגם חוט השדרה קולט טעמים חמוצים. קולטני ריח מפוזרים ברקמות שרירים, בכליות, בלב בעור ועוד.

אחת ההשערות הראשוניות היתה, שאולי מדובר בקולטנים שהיה להם תפקיד בשלב מוקדם מאוד של ההתפתחות האבולוציונית ומה שנותר הוא "שאריות" חסרות תועלת. ואולם, אף על פי שברוב המקרים הפונקציה של קולטני הריח והטעם נותרה תעלומה גדולה, מדענים מתחילים לפענח לפחות חלק מהתמונה. הגוף מריח וטועם את עצמו מבפנים והסיבות הבריאותיות לכך מתגלות בהדרגה.

החוקרת ג'ניפר פלאזניק מאוניברסיטת ג'ונס הופקינס בבולטימור מסבירה בדיווח של BBC כיצד במהלך מחקר בנושא מחלת כליות היא נתקלה באופן מקרי במה שהעריכה כטעות במדידה ("חשבנו שזו טעות משוגעת שנצחק עליה אחר כך"). אך בדיקות נוספות לא רק איששו את קיומם של קולטני הריח שפלאזניק גילתה, אלא שנמצא שהסרתם מכליותיהם של עכברים, בלבלה את מערכת סינון הדם שלהם ואת הוויסות התקין של לחץ הדם. מחקר שפלאזניק ושותפיה פרסמו לאחרונה, שופך אור על מהו בכלל הדבר שמריחות הכליות ומדוע.

במובן מסוים, מתברר שריח הוא צורת תקשורת בין הכליות לבין בקטריות המסייעות לעיכול במעיים. לבקטריות אלה ולמולקולות שנוצרות כתוצאה מפירוק המזון על ידן, יש חשיבות רבה במגוון תפקידים בגוף (בין השאר הן מעוררות ייצור תאים במערכת החיסון, מייצבות רמות גלוקוזה בדם ועוד). פלאזניק מצאה כי המולקולות הללו מפעילות גם את קולטני הריח שבכליה ובכך מסמנות לה לשנות את לחץ הדם בגוף באופן המייעל את פעולותיהן השונות.

אמצעי תקשורת אינם ההסבר היחידי שנמצא לקולטני הטעם והריח בגוף. צ'רלס צוקר מהמכון הרפואי הוורארד היוז בסאן דייגו, מציע כי קולטני טעם חמוץ בחוט השדרה, למשל, מסייעים בבקרת חומציות במערכת העצבים. לעיתים קולטני מרירות הם אסטרטגיה לזהות סכנה. מחקרו של נועם כהן מבית הספר לרפואה באוניברסיטת פנסילבניה, מציע כי קולטני מרירות בסינוסים נועדו לזהות אותות שבקטריות שולחות זו לזו. קליטת אותות אלה מאפשרת להפעיל אמצעי התקפה נגד הבקטריות.

ככל שמתגלים יותר אברים פנימיים בעלי קולטני טעם וריח, עולה השאלה, האם ייתכן כי במקור קולטנים אלה נוצרו באיברים אחרים לשם ביצוע תפקידים שונים. פרופ' יהודה בן-שחר מאוניברסיטת וושינגטון טוען כי זו אפשרות סבירה בהחלט וכי ייתכן שרק בשלבים מאוחרים יותר האבולוציה "מִחזרה" את השימוש בקולטנים ויצרה עבורם תפקידים חדשים כמו קליטת טעם וריח. "אנחנו קוראים להם 'קולטני טעם' אבל ייתכן שהם כלל לא קולטני טעם", אומר בן-שחר לכתֶבֶת ה- BBC.

קולטני טעם מר, למשל, זו דרך מאוד צרה וחד ממדית לתאר מה שקולטנים אלה עושים. הממצאים המצטברים לאחרונה ממחישים כי גם טעם וגם ריח, למרות היותם בעינינו עולם שלם של תחושות, הם בסך הכל הגדרה מצומצמת למדי, המכסה רק את התפקיד המודע והבולט אותו אנו חשים. 

מקורות:כתבה באתר ה- BBC חוש הריח הנמצא בכל הגוף שלכם.מחקרה של ג'ניפר פלאזניק על קולטני ריח שבכליות המגיבים לאותות מבקטריות במעיים.  המחקר של פרופ' יהודה בן שחר מאמר במגזין נייצ'ר: חייהם הסודיים של קולטני הטעם.על גילוי קולטני הטעם החמוץ בחוט השדרה.

מחשבה זו התפרסמה באלכסון ב

תגובות פייסבוק

תגובה אחת על מדוע הגוף מריח וטועם את עצמו מבפנים