מיליון דולר ושאלה קטנה

אם ניתן לילד עני 4,000$, האם הוא יהיה חכם יותר?
X זמן קריאה משוער: 2 דקות

על רקע המשברים הכלכליים האחרונים והתרחבות הפערים בחינוך בארצות הברית, שורה ארוכה של מחקרים טוענת כי ההשפעה על עתיד הילדים והחברה בכלל הן מרחיקות לכת ואולי בלתי הפיכות. אך האם כפי שפערים נוצרים בעקבות מחסור בכסף, אפשר גם למחוק או לצמצם אותם על-ידי תוספת קטנה יחסית של כסף מזומן?

פרופ' גרג דנקן מאוניברסיטת קליפורניה באירווין, חוקר מוביל בתחום החינוך וחבר האקדמיה הלאומית למדעים, זכה השבוע בפרס קלאוס ג'יי ג'ייקובס ומתכוון , להשתמש בסכום הזכייה – מיליון פרנקים שוויצרים (כ-900 אלף דולר) – כדי לבדוק את ההנחה.

דנקן השתתף במשך עשרים וחמש שנה ב- Panel Study of Income Dynamics, אחד המחקרים ארוכי הטווח והמשפיעים ביותר בתחום ההתפתחות האנושית. מאז שנת 1968 עקב המחקר אחר משפחות אמריקאיות וילדיהן, עד העשור הרביעי לחייהם. הנתונים שעלו מהמחקר הראו קורלציה בין רמת ההכנסה של משפחות הילדים ובין עתידם: לילדים ממשפחות מעוטות הכנסה יש, כצפוי, סיכויים נמוכים יותר לסיים את חוק לימודיהם, והם עובדים פחות ומרוויחים פחות בהשוואה לקבוצת הגיל שלהם.

חלק מהסיבות לפערים מובנות מאליהן - המצב הכלכלי של המשפחה משפיע מן הסתם על איכות החינוך שיקבלו הילדים, וכן על היקפו – אם מדובר רק בחינוך חובה בבתי ספר או גם בחוגי העשרה שונים. הם משפיעים על הסיכוי שהילדים יסיימו את התיכון, על הציונים שלהם ובעקבות כך גם על סיכויי הקבלה לקולג', על מציאת עבודה ועל רמת השכר. מציאת עבודה מושפעת גם בהיכרויות וקשרים, שתלויים בהשתייכות לעולם סוציו-אקונומי מסוים. אולם יתרה מזאת, מחקרים אחרונים בתחום שמתבססים על סריקות MRI טוענים שרמת ההכנסה משפיעה על התפתחות המוח. ילדות ענייה עלולה לגרום לשינויים בלתי-הפיכים במוח, שמובילים לבעיות למידה, דיכאון וחוסר יכולת להתמודד עם מתח.

לפי הנתונים העולים מה-PSID, מסתבר שהקורלציה הגבוהה ביותר היא עם רמת ההכנסה בחמש השנים הראשונות לחיי הילד, ולכן המחקר החדש של דנקן יתמקד בתקופה זו של ראשית הילדות. המחקר ייערך על כאלף אמהות טריות בעלות הכנסה נמוכה. קבוצה אחת של אמהות תקבל מענק שנתי של 4000 דולר במשך שלוש השנים הראשונות לחיי הילדים, ואילו הקבוצה השנייה תקבל מענק נמוך בהרבה.

4000 דולר זה לא הרבה, וסביר להניח שהתוספת הזו לא תשפיע על סוג החינוך שהילדים יקבלו או על העולם שבו יגדלו; אולם אם אמנם קיים קשר בין רמות המתח בילדות לבין התפתחות קוגניטיבית, הרי שגם לשינויים קטנים בתנאי החיים של הילדים, כמו זמינות של חיתולים נקיים ותזונה מתאימה, יכולה להיות השפעה של ממש.

לפי דנקן, "ילדים ממשפחות בעלות הכנסה נמוכה נכנסים לגן כשהם בפיגור ניכר מילדים ממשפחות בעלות הכנסה גבוהה, מבחינת ידיעת קרוא וכתוב ומיומנויות מתמטיות, והם מתקשים להתרכז בנעשה בכיתה. המחקר שלי מבקש להבין טוב יותר מדוע." הפערים הללו הולכים ומתרחבים במשך ארבעים השנה האחרונות, אומר דנקן – ציוניהם של ילדים ממשפחות מבוססות ואחוזי מסיימי הקולג' מקרבם עולים בחדות, בזמן שאצל משפחות בעלות הכנסה נמוכה הם אינם משתנים כמעט.

צוות המחקר של דנקן יכלול מומחים מתחום מדעי המוח, הפסיכולוגיה ההתפתחותית והכלכלה, שינסו להעריך איך תוספת הכנסה יכולה להשפיע על ההורות ועל ההתפתחות הקוגניטיבית של הילד.

מקורות:ההודעה על המחקר של דנקן באתר האוניברסיטה ההודעה על הפרס באתר קרן ג'ייקובס

מחשבה זו התפרסמה באלכסון ב

תגובות פייסבוק