רגל פה, רגל שם

לשבת על הגדר, להיות אמביוולנטיים - זה אולי לא נוח, אבל זה גם מועיל מאוד ואפילו מומלץ
X זמן קריאה משוער: 6 דקות

״להיות אנושיים... פירושו להיות נתונים כל העת בידי רגשות סותרים, להיאלץ לפשר מדי יום בין מתחים מנוגדים״. (סטיבן פריי, בטקס פרסי BAFTA, 2010).

לפני שנים מספר, בדיוק התחלתי לעבוד במשרה חלומית כעוזרת של פרופסור באוניברסיטה גדולה. הייתי אמורה לחקור נושאים שאהבתי. אחדים מהחוקרים הטובים ביותר בתחום ישבו באותו מסדרון ממש. אבל הייתי במדינה לא מוכרת, לא הכרתי איש ולא דיברתי עדיין את השפה. לא הייתי אומללה או לא נלהבת. פשוט בנוסף לשמחה ולהתרגשות, הייתי גם מפוחדת ומהוססת. חוויתי אמביוולנטיות.

חוויות היומיום מספרות לנו שהמחשבות והרגשות שלנו הם לעתים קרובות מעורבבים וסתורים, ואנחנו מרגישים אמביוולנטיים

מפתה לחשוב על העולם בשחור ולבן. ישנם טובים וישנם רעים; דברים שאנחנו אוהבים ודברים שלא. לפעמים אנחנו מאושרים ולפעמים אנחנו עצובים. אף שהתפישה הפשוטה הזו של חיינו הפנימיים היא מפתה, חוויות היומיום מספרות לנו שהמציאות מורכבת יותר ופחות נקייה מזה. היא מלאה סתירות. כתוצאה מכך, המחשבות והרגשות שלנו הם לעתים קרובות מעורבבים וסתורים, ואנחנו מרגישים אמביוולנטיים.

אם אתם דומים לי, בוודאי חוויתם את הניואנסים והמורכבות של האמביוולנטיות בשלב כלשהו בחייכם, בעיקר ברגעים של שינוי ומעבר, כמו סיום הלימודים, הפיכה להורה, או אובדן אדם אהוב. אבל לא רק בנקודות ציון כאלה נפוצה תחושת האמביוולנטיות. נורמלי לגמרי לחוש כך כלפי אימון גופני או כלפי מזון טעים שאינו בריא, או בנוגע לנושאים שאנחנו רואים בחדשות, כמו הגירה ושינוי האקלים. אנחנו גם לרוב חווים אמביוולנטיות במערכות היחסים החשובות לנו ביותר, כמו אלה עם ההורים, בני זוג רומנטיים, עמיתים לעבודה ואויבָבֶרים [אויבים שהם גם חברים, או באנגלית: Frenemies].

חברות, אויבות, אמביוונלטיות

לא פשוט, לא חד משמעי, לא פעם אמביוולנטי: אויבָבֶרות. תצלום: אובי פרננדס

אף שהאמביוולנטיות היא חוויה נפוצה, כמושג היא לעתים קרובות אינה מובנת. אמביוולנטיות אין פירושה שלא אכפת לכם ממשהו או שאתם אדישים. אמביוולנטיות מתייחסת לנוכחותם של רגשות עזים, אבל מנוגדים. אתם אוהבים את הוריכם אבל חושבים שהם מעצבנים. עמיתיכם המצליחים מעוררים בכם השראה, אבל גם קנאה. אמביוולנטיות שונה גם מעמימות. עמימות היא מצב שבו המשמעות אינה ברורה לכם – אינכם יודעים מהו דבר מסוים; למשל, כשאתם קוראים את המשפט ״הזמנתי חבר לארוחת ערב״, אתם עלולים לחוש עמימות כי עשויים להיות לו פירושים שונים לגמרי. כשחווים אמביוולנטיות, יודעים בבירור מה קורה: משהו הוא בבירור חיובי וגם שלילי, טוב ורע, נעים ולא נעים, ואתם יודעים זאת.

רובנו חשים אמביוולנטיות בנוגע לדברים מסוימים, לפחות בחלק מהזמן. אבל מלבד אמביוולנטיות כזו, רגעית, ישנם מי שנוטים לאמביוולנטיות יותר מאחרים, ולעתים תכופות יותר. אנשים כאלה נוטים לראות את החיובי והשלילי בדברים, ומרגישים שאינם יכולים להכריע בנושאים רבים. במונחים פסיכולוגיים, הם בעלי ציון גבוה ב״תכונת האמביוולנטיות״, המוגדרת כנטייה לוות יותר אמביוולנטיות בנוגע לנושאים רבים יותר.

האם אתם רואים לעתים קרובות את השלילי והחיובי בנושאים שונים? האם אתם סבורים שכמעט בכל תחום ישנם טיעונים בעד ונגד? האם אתם מרגישים לעתים קרובות שאתם נקרעים בין שני צדדים בוויכוח?

אולי אתם אנשים אמביוולנטיים כאלה (ואולי אתם מכירים מישהו כזה). האם אתם רואים לעתים קרובות את השלילי והחיובי בנושאים שונים? האם אתם סבורים שכמעט בכל תחום ישנם טיעונים בעד ונגד? האם אתם מרגישים לעתים קרובות שאתם נקרעים בין שני צדדים בוויכוח? אם חזרתם ועניתם ״כן״ לשאלות הללו, אולי גם אתם ״אמביוולנטיים״.

אם אתם כאלה, יש לכם מזל. כן, נכון שהאמביוולנטיות אינה מצב נוח. לרוב, הרגשות שלנו מספקים מדריך שימושי לפעולה. אבל כשאנחנו אמביוולנטים, הרגשות שלנו סותרים, וישנן דרכי פעולה רבות, לכן לא לגמרי ברור מה עלינו לעשות. אנו עלולים לחוש חרדה ואי ודאות. אולם בעוד שמצב רגיל של אמביוולנטיות אינו קל, אין פירושו שהוא רע. למעשה, יש לכך מספר יתרונות.

ראשית, אמביוולנטיות גורמת לכם להיות פחות אימפולסיביים. זאת משום שהאמביוולנטיות תובעת שילוב של מחשבות ורעיונות מנוגדים. מעצם הגדרתו, זהו תהליך מורכב יותר מקבלת החלטות בנושא שיש לכם כלפיו רגשות עזים כאלה או אחרים. כשאתם אמביוולנטיים בנוגע להחלטה, אתם צריכים יותר זמן כדי לעבד את המידע הקיים ולאסוף מידע נוסף, אם הוא נדרש. סגנון קבלת ההחלטות הזהיר והמחושב הזה, מצמצם את הסיכוי שתקפצו למסקנות או תעשו מעשה נמהר שעליו אתם עלולים להתחרט.

אמביוולנטיות עשויה לגרום לכם לחשוב טוב יותר. היא מחייבת אותנו להתחשב במחשבות, רעיונות ותחושות מנוגדים. כדי להתמודד עם הסתירות הללו, המוח מתאמץ לחשוב מחשבות רחבות יותר וגם מתגמש

מלבד העובדה שהיא גורמת לכם לחשוב יותר, אמביוולנטיות עשויה לגרום לכם לחשוב טוב יותר. היא מחייבת אותנו להתחשב במחשבות, רעיונות ותחושות מנוגדים. כדי להתמודד עם הסתירות הללו, המוח מתאמץ לחשוב מחשבות רחבות יותר וגם מתגמש. הרוחב והגמישות הקוגניטיביים בתורם מסייעים לכם להיות יותר פתוחים במחשבה. לכן, כאשר אנשים חווים אמביוולנטיות, הם מחפשים עוד מידע, ומידע מגוון יותר. ובזכות רוחב המחשבה שלהם, אנשים אמביוולנטיים יכולים לחבר יותר חיבורים בלתי צפויים ורחבים בין מרכיבים בלתי קשורים של הבעיה, דבר המוביל ליצירתיות וחדשנות.

הלך מחשבה אמביוולנטי גם הופך אותנו להוגנים יותר כשאנו שופטים אחרים. לעתים קרובות, כשאנחנו שופטים אלה את אלה, אנחנו מייחסים את התנהגותו של אדם לאישיותו ואנחנו לא מבחינים בכך שלנסיבות היה משקל רב. אולם אנשים אמביוולנטיים מאוד אינם כושלים בפרשנות חד צדדית. הם לוקחים בחשבון את אישיותו של האדם וגם את הנסיבות, והשיפוט שלהם הוגן יותר.

סכין, להב, לחתוך

לא תמיד כדאי לחתוך מהר וחזק ועד הסוף. תצלום: דייויד באלב

אמביוולנטיות גם עשויה להפוך אותנו להוגנים וישרים יותר בנוגע לעצמנו. לעתים תכופות, כשאנחנו מבינים שכשלנו, אנחנו מאשימים את המצב. אבל כשאנחנו מצליחים, אנחנו מייחסים את ההצלחה כולה למאמצינו. הנטייה הזו גורמת לנו להרגיש טוב אבל היא מונעת מאיתנו לראות את המציאות כולה, והדבר עלול לפגום ביכולתנו ללמוד ולתקן את הטעויות שלנו. לעומת זאת, אנשים אמביוולנטיים רואים כי ההצלחה (או הכישלון) שלהם נובעים ממאמציהם וגם מהנסיבות, ולכן תהיה להם הערכה ריאליסטית יותר של המצב.

אפשר ללמוד להיות יותר אמביוולנטיים על ידי הכנת רשימה של בעד ונגד בנושאים שאתם חושבים עליהם. חשוב לא להיבהל מרגשות מעורבים. תחושת אמביוולנטיות משקפת תפישה מאוזנת ורגישה לניואנסים, התואמת יותר את המורכבות ואת הפנים הרבות של המציאות

אתם אולי תוהים איך תוכלו לנצל טוב יותר את האמביוולנטיות בחייכם. דרך אחת היא ללמוד להפוך ליותר אמביוולנטיים. אפשר לעשות זאת על ידי הכנת רשימה של בעד ונגד בנושאים שאתם חושבים עליהם. הטכניקה הזו יכולה להקל על קבלת החלטות, אבל היא גם עשויה לאזן את ההשקפות שלכם בנושא מסוים. השתמשו בתרגיל כתיבה כדי להתרגל לראות את הדברים החשובים בחיים משני הצדדים, החיובי וגם השלילי. תרגול של צורת מחשבה אמביוולנטית יותר יאפשר לכם להרוויח גמישות קוגניטיבית רבה יותר ולסבול פחות מהטיה ברעיונות ובהחלטות.

צעד חשוב שני הוא לא להיבהל מרגשות מעורבים. יש מי שעבורם חוויה של אמביוולנטיות עשויה לעורר אי נעימות. אתם עשויים גם לחוש שאינכם אסרטיביים די הצורך  או שאתם לא החלטיים (בימים אלה ישנה למרבה המזל נטייה מוטעית לראות בהבעת אמביוולנטיות חוסר החלטיות, הפכפכות או חולשה). למעשה, תחושת אמביוולנטיות משקפת את העובדה שיש לכם תפישה מאוזנת ורגישה לניואנסים, התואמת יותר את המורכבות ואת הפנים הרבות של המציאות. ואם אי פעם – על אף כל זאת – תרגישו רע בנוגע לאמביוולנטיות, זכרו את מילותיו של הסופר האמריקני פ. סקוט פיצג׳רלד: ״המבחן של אינטליגנציה משובחת הוא ביכולת לאחוז בשני רעיונות בו זמנית, ועדיין להיות מסוגלים לתפקד״.

איריס שניידר (Schneider) מלמדת פסיכולוגיה באוניברסיטת קלן בגרמניה. היא חוקרת קושי וקונפליקטים בשיפוט ובחירה. היא מתעניינת במיוחד ביתרונות הספק, אי ודאות ואמביוולנטיות לקבלת החלטות. ניתן לקרוא עוד על מחקריה באתר.

AEON Magazine. Published on Alaxon by special permission. For more articles by AEON, follow us on Twitter.

תורגם במיוחד לאלכסון על ידי דפנה לוי

תמונה ראשית: יושבים על הגדר. תצלום: Catface27

 

מחשבה זו התפרסמה באלכסון ב על־ידי איריס שניידר, AEON.

תגובות פייסבוק

3 תגובות על רגל פה, רגל שם

02
נורית ארליך

תודה על המאמר הקצר וקולע וחשוב מאד בעיני שתומך בהיסוס האינטיליגנטי כתופעה חיובית ולא כחולשת אופי.
בזכות התכונה הזאת הצליחה לקום ממשלת השנוי ההטרוגנית להפליא

03
אורלי ניצן

לאיריס שניידר שלום רב ותודה על הרשומה החכמה "רגל פה רגל שם"
ולדפנה לוי, על התרגום.
אז ככה - הרשומה מתקפת את העובדה "הפשוטה" שאכן - המציאות מורכבת ואנחנו בנות/בני אנוש "יצורים" מ-ו-ר-כ-ב-י-ם, הרבה הרבה מעבר לכל דיכוטומיה שטחית (כמו למשל: ימניות ושמאליות [כנטייה/תפיסה פוליטית]) שלצערנו כמו עוד הרבה תפיסות של שחור/לבן נטועות חזק בתודעה הקולקטיבית.
חשוב לי לציין 1. שלעתים יש יותר משתיים, שלוש, ארבע ויותר רגשות בו זמנית אותן אנחנו יכולים להכיל ואף, לו נתבקש, לתת רציונל והסבר לקיום הבו-זמני של אותם רגשות שלכאורה לא מתיישבים זה עם זה.
מעבר לעוד הרבה השלכות ליכולת הזו שציינת ברשומה שלך - היא מאפשרת ראיית עומק, תמונה מקיפה ומלאה, בולמת ומונעת - מה שנקרא - שיפוט שדה, מאפשרת ראיית עומק והסקת מסקנות חכמה וקבלת החלטות בהתאמה ועוד הרבה מאוד יתרונות.
2. שיש מקרים (אנשים, אירועים ואף לגבי מזון כזה או אחר כפי שציינת כדוגמה ברשומה), שלתפיסתי הם אכן חד-משמעיים במה שאנחנו מייחסים, מרגישים וחושבים עליהם (לטוב ולרע...).
שיהיה המשך שבוע טוב. ו-בריאות!