ריח של אהבה

עולם מרתק, מסתורי ומרגש מתנהל מתחת לאפנו
X זמן קריאה משוער: 2 דקות

תשכחו מלספור כבשים. אם אתם רוצים באמת לישון כמו שצריך, נראה שכל מה שאתם צריכים זה לעטוף את הכרית שלכם בטי-שרט של בן הזוג או בת הזוג שלכם.

מחקר חדש שעתיד להתפרסם בכתב העת Psychological Science מצביע על כך שריחו של בן זוג רומנטי יכול לשפר את איכות השינה שלנו. הדבר נכון גם אם איננו מודעים לכך שהריח בכלל נמצא בסביבתנו.

״כמות מצטברת של ראיות הראתה שמערכות יחסים קרובות חיוניות לבריאותנו ולתחושת הרווחה שלנו״, אמרת פרנסס צ׳ן (Chen), חוקרת באוניברסיטת בריטיש קולומביה בוונקובר, אחת ממחברות המאמר. ״אבל הרבה פחות ידוע לנו על תפקידו של הריח במערכות יחסים ובתהליכי התמיכה החברתיים. המחקר החדש מציג ראיות חדשות לכך שעצם הריח של בן זוג רומנטי, הריח בלבד, משפר את איכות השינה שלנו״.

מחקרים קודמים הראו שמערכות יחסים רומנטיות ומגע פיזי קרוב יכולים להועיל מאוד מבחינה גופנית ומנטלית, ואף לסייע לשנת לילה טובה. מחקר אחר הראה שלריחות יכולה להיות השפעה עמוקה על המוח, ובכלל זה ביכולתם לעורר זיכרונות. מה שטרם הוכח באורח ברור הוא קשר ישיר בין שני הדברים.

צ׳ן ותלמידת המחקר מרליזה הופר (Hofer) החליטו לחקור את הצטלבות הגורמים הזו ולהבין את יחסי הגומלין בין תחושות רומנטיות, ריח ושינה.

צ׳ן והופר החלו את המחקר שלהן בכך שביקשו אחד משני בני זוג הטרוסקסואלים הנמצאים במערכת יחסים ארוכת טווח (שלושה חודשים לפחות) ללבוש טישרט פשוטה במשך 24 שעות. במהלך הזמן הזה מי שלבש את החולצה התבקש להימנע מהתנהגויות הגורמות לריחות, כגון אכילת מזון מתובל או ביצוע פעילות גופנית נמרצת. הם גם התבקשו להימנע משימוש בבושם ובדאודורנט. לאחר מכן, הטי-שקט נאטמה באריזה הרמטית והוקפאה.

בהמשך, בן-הזוג השני קיבל שתי חולצות זהות, אחת שבן-זוגו לבש קודם לכן ואחרת – חולצה שנלבשה על ידי אדם זר או שהייתה נטולת ריח גוף.

כשמשתתף בניסוי עשה שימוש בטי-שרט הריחנית כציפית לכרית, הוא ישן בממוצע יותר מ-9 דקות נוספות מדי לילה. הזמן הזה שקול ליותר משעה בשבוע, תוספת שהושגה בלי שהות ארוכה יותר במיטה. העלייה נבעה מכך שהמשתתפים ישנו באורח יעיל יותר, כלומר – הם בילו פחות זמן בהתהפכויות ובשינויי תנוחה. יעילות השינה נמדדה על ידי שימוש במכשיר בקרה שנענד על פרק היד ואשר עקב אחר התנועות של המשתתפים במהלך הלילה.

המשתתפים גם מסרו מדי בוקר דיווחים משלהם על איכות השינה שלהם. הם חשו שישנו שינה איכותית יותר באותם לילות שבהם הם ישנו על כרית שהדיפה ריח של בן הזוג.

״ההשפעה שהבחנו בה במחקר שלנו דומה בממדיה למה שמדווח בעקבות שימוש בתוספי מלטונין – אמצעי מקובל, המשמש את מי שרוצים עזרה בשיפור שנת הלילה שלהם. הממצאים מורים על כך שריחם של אהובינו עשוי להשפיע על בריאותנו באופנים משמעותיים״, ציינה הופר.

משמעות המחקר היא שאסטרטגיות פשוטות כמו נטילת צעיף או חולצה של בן הזוג שלנו כשאנחנו נוסעים מהבית, עשויות להיות בעלות השפעות הניתנות למדידה על השינה שלנו. ברור כעת שיש טעם לבצע מחקרים נוספים כדי לקבוע האם לריחו של בן-זוג רומנטי יש השפעות מועילות נוספות על בריאותנו, מעבר לתחומי המתח והשינה.

״הממצאים הללו מראים שבין אם אנו מודעים לכך ובין אם לא, עולם מרתק של תקשורת מתנהל לו ממש מתחת לאפנו!״, סיכמה הופר.

המאמר פורסם במקור ב-Association for Psychological Science. כל הזכויות שמורות לאלכסון.

תורגם במיוחד לאלכסון על ידי אדם הררי

תמונה ראשית: כריות וכיסוי מיטה. תצלום: סילבי טיטל, unsplash.com

Photo by Sylvie Tittel on Unsplash

מחשבה זו התפרסמה באלכסון ב על־ידי APS Observer.

תגובות פייסבוק

2 תגובות על ריח של אהבה

01
אליעזר בן יהודה

הכל טוב ויפה, אבל שימו לב להגהה..יותר מדי פעמים העניין חוזר על עצמו. לא צריך להריח את בן/בת הזוג בשביל זה, או שכן..