רעיונות מהבהבים

האמונה הרווחת לפיה הרעיונות הטובים שלנו ממהרים להופיע פוגעת ביצירתיות שלנו וגם בתוצאות
X זמן קריאה משוער: 7 דקות

תארו לכם מפגש לסיעור מוחות. באיזה שלב במפגש אתם חושבים שיעלה במוחכם הרעיון הטוב ביותר שלכם, הרעיון החדשני ביותר?

רוב בני האדם מניחים שרגע "הידלקות הנורה" יגיע מיד, כשהם מרגישים רעננים ביותר. אך לפי מחקר חדש, אין זה כך.

לורן נורדגרן (Nordgren), פרופסור לניהול ולארגונים בבית הספר קלוג ודוקטורנט בבית הספר, בריאן לוקס (Lucas), כעת מאוניברסיטת קורנל, גילו בשורה של מחקרים את האמונה הרווחת, העיקשת והשגויה שלפיה היצירתיות דועכת עם הזמן. הם מכנים את התופעה "אשליית המצוק היצירתי".

מי שמרבים לעסוק בעבודה יצירתית אינם נופלים במלכודת של המיתוס בדבר היצירתיות שכביכול דועכת עם הזמן

יתרה מכך: הם גילו שהאשליה פוגעת במי שאוחזים בה. ככל שאנשים מאמינים בה, כך הם מייצרים פחות רעיונות יצירתיים. אך נורדגרן ולוקס גילו שעם הניסיון באה החוכמה: מי שמרבים לעסוק בעבודה יצירתית אינם נופלים במלכודת של המיתוס בדבר היצירתיות שכביכול דועכת עם הזמן.

"אנשים חושבים שהרעיונות הטובים ביותר שלהם באים מהר ומוקדם", אומר נורדרגן. למעשה, "או שאין רואים שום ירידה באיכות, או שהרעיונות שלנו משתפרים עם הזמן". בכך שאנשים ממהרים להיכנע, הם מסתכנים בכך שהרעיונות הטובים ביותר שלהם לא ינוצלו.

נורדגרן מאמין שמתן תשומת לב לבעיה יכול לפתוח דרכים חדשות למחשבה. "אנשים אינם מנצלים בצורה מרבית את הפוטנציאל היצירתי שלהם, וחלק מהסיבה לכך הוא האמונות הללו", הוא אומר.

היצירתיות גוברת עם סיעור המוחות

נורדגרן ולוקס החלו בכך שהם גייסו קבוצה של 165 משתתפים מקוונים, שכולם עבדו בעבר בארגוני צדקה, וביקשו מהם לבצע מטלת סיעור מוחות שאורכת חמש דקות. לפני תחילת הביצוע, המשתתפים התבקשו לחזות את היצירתיות שלהם בכל דקה של המטלה.

לאחר מכן, המשתתפים החלו לעבוד על רעיונות שיאפשרו לארגון צדקה להגדיל את התרומות שהוא מקבל. כמוטיבציה להמשיך במאמץ היצירתי, החוקרים אמרו למשתתפים שהם ייכללו בהגרלה שבה יוכלו לזכות ב-50 דולר עבור כל רעיון שהם יעלו.

לאחר מכן, נורדגרן ולוקס גייסו קבוצה חדשה של משתתפים מקוונים כדי לדרג את היצירתיות של הרעיונות שהפיקה הקבוצה הראשונה.

ניתוח שביצעו החוקרים גילה שהמשתתפים במטלת סיעור המוחות טעו בתחזיות באשר ליצירתיות שלהם. המשתתפים בניסוי חשבו שהם יהיו פחות יצירתיים ככל שהמטלה תימשך, אך ההפך הוא שקרה: היצירתיות שלהם, כפי שדורגה על ידי קבוצת המשתתפים השנייה – עלתה.

תפוקה אינה יצירתיות

מדוע בני-אדם מאמינים, באורח כה יציב ואחיד, שהיצירתיות שלהם תקטן ככל שהם יתמודדו עם בעיה?

אנשים מבלבלים בין יצירתיות ובין הקלות שבה אדם מפיק רעיונות. עבור רבים מאיתנו, רעיונות מוקדמים באים במהירות, בעוד שרעיונות מאוחרים יותר מתגלים כחמקמקים יותר ככל שסיעור המוחות מאט ונראה כטפטוף מוחות

נורדגרן ולוקס חשדו שאנשים מבלבלים בין יצירתיות ובין הקלות שבה אדם מפיק רעיונות. עבור רבים מאיתנו, רעיונות מוקדמים באים במהירות, בעוד שרעיונות מאוחרים יותר מתגלים כחמקמקים יותר ככל שסיעור המוחות מאט ונראה כטפטוף מוחות. קל לפרש את חוויית הקושי הזאת כירידה באיכות הרעיונות.

כדי לבדוק את ההשערה, החוקרים חזרו על אותה הבדיקה, וגייסו לשם כך 191 משתתפים חדשים. אלא שהפעם המשתתפים צפו את היצירתיות שלהם לאחר שהם כבר סיימו להפיק רעיונות.

התוצאות לא היו שונות. אפילו לאחר השלמת מטלת סיעור המוחות, המשתתפים טעו והעריכו את הרעיונות המאוחרים שלהם כפחות יצירתיים – והשערת החוקרים הייתה שהסיבה לכך היא שהמשתתפים התקשו יותר להגיע לרעיונות הללו. עם זאת, כמו במחקר הראשון, ההפך התגלה כנכון: רעיונות שנדרש היה זמן רב יותר כדי להגיע אליהם היו על פי רוב יותר חדשניים.

יצירתיות, מהומה, אור

במהומת הרעיונות היצירתיים, מוטב להיות לא למהר, הפתרון הטוב בוא יבוא. תצלום: Wrong Tog, ב-unsplash.com

אמונות שווא על יצירתיות פוגעות ביצירתיות שלנו

במחקר נוסף, נורדגרן ולוקס בחנו את ״אשליית המצוק היצירתי״ בסביבה אמיתית. הם גייסו סטודנטים ובוגרים מתכנית ההכשרה The Second City כדי להשתתף בתחרות המצאת כותרות לקריקטורות (בסגנון ה"ניו יורקר") והבטיחו 150 דולר כפרס ראשון. השופטים בתחרות המקוונת היו שלושה קומיקאים מקצועיים, שדירגו את 91 ההצעות על פי החדשנות והמידה שבה הן היו מצחיקות (פרמטר שמייצג יצירתיות).

המשתתפים בתחרות קיבלו 15 דקות כדי להפיק מספר רב ככל יכולתם של רעיונות לכיתובים, אך לא נדרש מהם להשתמש בפרק הזמן כולו. המשתתפים גם דירגו את מידת ההסכמה שלהם עם סדרה של משפטים על אודות האמונות שלהם ביחס ליצירתיות, כגון "אנשים נוטים להפיק את הרעיונות הטובים ביותר שלהם קודם".

החוקרים גילו שאלו שהאמינו שרעיונות טובים יותר עולים בשלב מוקדם הגישו פחות בדיחות בסך הכול – ובדיחות מועטות יותר שהם הגישו דורגו על ידי השופטים כיצירתיות ביותר. במלים אחרות, ככל שבני-אדם האמינו שהמצחיקוּת שלהם תתעמם במהלך 15 הדקות של המטלה, כך הם היו פחות יצרניים וגם פחות מצחיקים.

כוחו של ניסיון

האם הניסיון יגבר על ״אשליית המצוק היצירתי״? החוקרים חשדו שכן: יתכן שמי שיש להם שנים רבות של ניסיון בעבודה יצירתית עשויים להאמין פחות במיתוס.

החוקרים גייסו קבוצה של 163 משתתפים מקוונים וביקשו מהם לדרג באיזו תדירות הם השתמשו במיומנויות היצירתיות שלהם בעבודתם (כלל לא, מדי פעם ולעתים קרובות). המשתתפים השלימו את אותה מטלת סיעור מוחות ששימשה במחקר הראשון – וצפו את היצירתיות שלהם בכל דקה של המטלה בת חמש הדקות, ולאחר מכן העלו רעיונות כיצד לגייס יותר התרומות לצדקה.

משתתפים שאינם עוסקים כלל בעבודה יצירתית או שעושים עבודה כזאת לעתים רחוקות בלבד דמו בהחלט למשתתפים במחקר הראשון: הם צפו שהיצירתיות שלהם תרד על פני מטלת סיעור המוחות, בעוד שהאמת הייתה הפוכה.

מי שחיים את המאבק היומיומי בעבודה היצירתית הם אלו שלומדים שלהמשיך בהתמודדות עם הבעיה מניב תוצאות

אך משתתפים בעלי ניסיון רב בעבודה יצירתית לא טעו לחשוב כך. הם צפו שהיצירתיות שלהם תישמר ברמה קבועה – אמונה שעל אף שהיא עדיין פסימית מדי, היא בכל זאת קרובה יותר לאמת, בוודאי ביחס לרוב התחזיות של המשתתפים האחרים. הניסיון עזר להם להכיר את הכוח שיש בכך שאדם ממשיך להתמודד עם הבעיה.

"מי שחיים את המאבק היומיומי בעבודה היצירתית הם אלו שלומדים את הלקח הזה", אומר נורדגרן.

כוחה של התמדה

מה משמעות הממצאים הללו מבחינת מפגש סיעור המוחות הבא שלכם? לדעת נורדגרן, יש לקח אחד, פשוט מאוד.

יש לעמוד בפיתוי לבחור ברעיון רק כיוון שמפגש סיעור המוחות עומד להסתיים – פיתוי שמעוגן באמונת השווא, שלפיה רעיונות עתידיים יהיו גרועים יותר

"אם אתם מתקשים, תתמידו", הוא אומר. המסקנה הזאת, וכן מחקר מוקדם יותר שלו על יצירתיות, מגלים ש"האינטואיציות שלכם באשר לאופן פעולת התהליך שגויות, והרעיונות הטובים ביותר שלכם נמצאים שם. הם רק דורשים מאיתנו מאמץ נוסף, להמשיך לחפור".

יתכן שמשמעות הדבר היא שיש לעמוד בפיתוי לבחור ברעיון רק כיוון שמפגש סיעור המוחות עומד להסתיים – פיתוי שמעוגן באמונת השווא, שלפיה רעיונות עתידיים יהיו גרועים יותר. במקום זאת "יתכן שכדאי לכם לומר 'נדמה לישיש עדיין רעיונות טובים יותר שלא בחנו. בואו נתחייב, כל אחד ואחת מאיתנו, להשקיע שעה נוספת בנושא, ולהתכנס שוב בשבוע הבא'".

לא קל לעשות זאת – נורדגרן, שכותב כעת ספר חדש, יודע זאת מניסיונו האישי, אך הוא מחויב לפעול על פי עצתו שלו. "הרעיונות הללו הם בעלי השפעה ברגעים כאלו", הוא אומר. "אני חושב: 'זאת דוגמה טובה למדי, אבל האם יש דוגמה טובה ממנה?' מדובר בדחיפה קטנה להמשיך קדימה ולהתקדם אל מעבר למה שהאינטואיציה שלי אומרת לי".

סוזי אלן (Allen) היא כותבת עצמאית החיה בשיקגו.המאמר התפרסם במקור בכתב עת של בית הספר למנהל Kellog באוניברסיטת Northwestern.

Previously published in Kellogg Insight. Reprinted with permission of the Kellogg School of Management

מבוסס על מחקר של:

Brian LucasLoran Nordgren

Lucas, Brian, and Loran Nordgren. 2020. “The Creative Cliff Illusion.” Proceedings of the National Academy of Sciences.

תורגם במיוחד לאלכסון על ידי אדם הררי

תמונה ראשית: להפיק, לשלול, להתעקש, להתמיד: הרעיונות הטובים בדרך. תצלום: קלי סיקמה, unsplash.com

Photo by Kelly Sikkema on Unsplash

מחשבה זו התפרסמה באלכסון ב על־ידי סוזי אלן, Kellog Insight.


תגובות פייסבוק