שלושה כללים לחיים אמיתיים

הנה לכם שלושה כללים כדי שעץ החיים יפרח ויצמח ויגיע לשמיים:

 

 

יושרה רגשית
בניגוד לדעה הרווחת, יושרה רגשית, שהיא האותנטיות מהסוג הבסיסי ביותר, אינה פשוט "לומר מה שאתם חושבים".

יושרה רגשית היא להיות ישר בנוגע למה שאתם מרגישים, במה שקשור בכם ולא בזולת. איך באמת הרגשתם בפעם האחרונה כשרגש שלכם עלה על גדותיו? בלי לרמות את עצמכם, בלי משחקים: האם כעסתם? הופתעתם? הרגשתם אשמים? תקפה אתכם חרדה? האם ביטאתם זאת? אני בטוח שלא.

קל יותר לדבר על כך מלעשות זאת. חיינו הפנימיים הם מבצרים שבנינו כדי לחסום את הסבל הנגרם לנו מעצם היותנו אנושיים. אלא שהסבל הוא הגורם לנו להיות מסוגלים לשמחה, לחסד, לאמת, ליצירתיות, לאהבה, לכל מה שהוא קונסטרוקטיבי ובעל ערך בחיים, ולא רק מה שהוא פרזיטי וריקני.

אם נדחה חלקים מעצמנו לא נוכל להרגיש באמת ולפעול כבני-אדם חיים ונושמים. ועם זאת, ברוב המקרים, אנו מפתחים כל מיני אסטרטגיות כדי לעמעם את הכאב. אנחנו מקווים להעמיד פנים ביחס אליו, לדמיין אותו אחרת, להכחיש אותו, לרסק אותו ולתת לו לחלוף מעלינו. אבל העובדה הפשוטה היא שהרגש משלים את מסעו בנו בדרך אחת בלבד: על ידי כך שאנו מבטאים אותו באורח מלא. או-אז השורשים שבנו סוף-סוף מוצאים את אדמתם.
הכאב שאנחנו מנסים לעמעם, להסתיר ולהימלט מפניו הוא הסבל הבסיסי הנובע מהיותנו כאן, יצורים שבריריים ולא מושלמים בעולם אדיש.

וכך עץ החיים מתחיל לצמוח באמת רק כשאנו מאפשרים לעצמי הקטן שלנו להיות ישר, כן, פתוח וגלוי ביחס למאבקו. הענף אינו מגיע לשמיים בלי שהשורשים ימצאו את האדמה.

ערכים אמיתיים
אנחנו חושבים שיש לנו ערכים. האמת המצערת היא שאנו חיים בעידן חסר ערכים, וזאת גם הסיבה לרבות מהבעיות המאפיינות אותו.

ערכים אמיתיים אינם צרכים או רצונות. קודם כל, הם אינם אגוצנטריים. ערכים אמיתיים הם מה שאנחנו מאמינים שמגיע לכל אדם בעולם. מה שהוא חיוני לחיים, מה שהוא בעל ערך בכל צורת חיים, ולא רק בצורת החיים שלנו.

כעת יש לכם הבסיס לפעולה משמעותית. אתם יכולים לפעול כדי ליצור עולם כזה. סביר שתיכשלו. אך כעת למאבק שלכם עצמו יש משמעות, מטרה, יופי. יש סיבה גדולה יותר בחייכם שמניעה כל פעולה שלכם, כל כוונה, מחשבה ורגש שלכם.

אתם מרגישים שחייכם אמיתיים באופן גדול ורחב יותר. לא רק במה שאתם מרגישים, אלא במה שגורם לכם להרגיש: הפעולות שלכם, הכוונות שלכם וגם המחשבות שלכם – אמיתיות. לא רק כשלעצמם, אלא מבחינת החיים בכלל.

האם אתם רואים את ההבדל? כל דבר יכול להיות "אמיתי מבחינתכם", אותנטי. למשפט הזה אין משמעות, וחוסר המשמעות הזה הוא המושל בחייהם של רבים מאיתנו ומותיר אותנו בתחושה שאנחנו מזויפים וחלולים. ערכים אמיתיים הם מה שאמיתי לחיים, ולא רק לנו.
כדי לטפח ערכים אמיתיים, אתם צריכים לעשות צעד אחד לאחור. תחשבו, תתבוננו. מה חסר? לא רק לכם, אלא לחיים, לעולם? מה זועק לעומתכם? לא חשוב על פי אילו ערכים אתם פועלים. מה שחשוב הוא שאתם מטפחים ערכים מסוימים ופועלים לפיהם. כי כך אינכם חיים עוד חיים אגוצנטריים. חיים אגוצנטריים תמיד יגרמו לכם לתחושה של שקר, כי בכל מובן פרט לחומרי, הם אכן שקריים.

ללא ערכים אמיתיים, אתם בסך הכול נוטלים מאנשים בידכם האחת את מה שאתם נותנים להם בידכם השנייה, וכך אנחנו זוכים למחזות דוחים שבהם, למשל, מנהיגים מעלים באלפי אחוזים את מחיריהן של תרופות שמצילות חיים של ילדים.

אותנטיות קיומית
כעת אנו מתקרבים לעניין האותנטיות הגדולה. היא האותנטיות המשמעותית ביותר, ואני הולך להגדיר אותו באופן שונה מאוד מאשר, למשל, קאמי, סארטר או הוולבק.

מה הוא השכל שלנו? אוסף של מחשבות, תבנית של אמונות. מנין הן באו? ירשתם אותן. הן שקריות במובן בסיסי. ברובן הן אינן מדויקות ולרוב גם לעולם לא יתגשמו. הן רוחות-רפאים בתוך הקליפה שלכם.

אבל מי מקשיב למחשבות הללו? יש חלק עמוק יותר שלכם שרק מתבונן, מסתכל. הוא אוקיינוס, והוא אינו מדבר, אבל אתם יכולים להקשיב לתנועותיו. הוא הקול חסר המלים שבתוככם, והוא יוצר אינטואיציה, "תחושת בטן", "חוש ששי" וכן הלאה. נהוג לכנות אותו "לב", "נפש", "נשמה". אני פשוט אקרא לו המתבונן. זהו ה"עצמי" האמיתי ביותר.

יכולות להידרש שנים כדי להעיר את ה"עצמי" האמיתי הזה. בתרפיה, במדיטציה, במאבק נגד השדים. אולי, אם תהיו בני מזל (או חסרי מזל) כמוני, הלהב החד של סף המוות יעיר אתכם.

מה מדהים ביחס לעצמי האמיתי הזה? השכל שלכם שונה מהשכל שלי. המחשבות והאמונות שלנו שונות. אבל העצמי האמיתי של כל אחד מאיתנו זהה. כפי שאמר רומּי, הוא האוקיינוס שבו כל הטיפות נעלמות.

לעצמי האמיתי שלכם ולעצמי האמיתי שלי יש בדיוק אותן התכונות, מיום היוולדם. חכמה אמפטית, כוח שותק, הוקרה אינסופית, חמלה חסרת גבולות, אומץ עז-רוח. הם מביטים בנו קמים ונופלים, ואין בהם אלא אהבה עזה על הסבל הכרוך בעבודת היותנו אדם, יצור אנושי.
התכונות האנושיות הנעלות ביותר באות רק מן העצמי האמיתי. לעולם איננו יכולים למצוא אותן בשכל, באגו, בתשוקה, בפחד.

העצמי האמיתי הוא אוניברסלי, וזהו הנס האמיתי ביותר של החיים האנושיים. הנהרות שלנו ייחודיים, כל אחד מהם מתעקל באורח שונה, אך הם זורמים אל אותו אוקיינוס.

אגו, עצמי – הוא אותו "אני" של הביטויים "אני פוחד", "אני צריך", "אני כועס" וכו'. המתבונן הוא "זהו". בכל מקום שבו יש "אני...", יש סבל גדול ועמוק, כי מיד יש "אני לא..." – אך בכל מקום שיש בו "זהו", יש יופי עמוק ואינסופי, יש אמת ויש חסד. הנה לכם תיאור קצר של מה שמגיעים אליו מתוך העצמי האמיתי.

העצמי האמיתי הוא הענפים, הערכים האמיתיים הם הגזע, ויושר רגשי הוא השורשים – של עץ החיים.

במקום שיש בו יושר רגשי, אנו יכולים לפתח ערכים אמיתיים, שמובילים אותנו לחוויה האוניברסלית של העצמי האמיתי. לעבר אמפתיה, אומץ לב, חמלה, אהבה גדולה יותר. אבל אם אין יושר רגשי או אין ערכים אמיתיים, העצמי האמיתי הוא הפרי שאינו צומח לעולם.
אז תתחילו עם השורשים. הזינו את העץ הקטן שלכם. השקו אותו בעדינות, בעקביות, באהבה.

ועד מהרה הוא יגיע לשמיים. שם מצוי האושר האמיתי.

 

עומייר חק הוא הוגה דעות, פרשן, בלוגר ודמות ציבורית, המרבה לכתוב על כלכלה, חברה, עסקים, חדשנות ותרבות עכשווית. הוא מחברם של ספרים אחדים ומחלק את זמנו בין לונדון וניו יורק.

תרגם במיוחד לאלכסון אדם הררי

מחשבה זו התפרסמה באלכסון ב על־ידי עומייר חק.

תגובות פייסבוק

> הוספת תגובה

9 תגובות על שלושה כללים לחיים אמיתיים

01
שחק

כמה מעניין, עצמתי ויצירתי.
כמה בהיר, פשוט ונגיש.
כמה עתיק וחדשני בעת ובעונה אחת.
אם עולה בך התנגדות, קטנה כגדולה, ביחס למשפט או רעיון במאמר - זה הכי חשוב והכי רלוונטי עבורך. מזמין ומאתגר אותך לבחון את ההתנגדות מקרוב.
תודה רבה עומייר!

03
סופי

אנא מכם, די כבר עם קשקושי הניו-אייג' הבלתי נסבלים האלה, זה מביך ונראה כאילו נכתב על ידי מחולל קלישאות. לא בשביל זה אני משלמת על מנוי לאתר.

08
gita

thanks hagar umar adam and tomer

the former response is a non positive example

the image of a tree
is original

amotz dafni has been interviewed by dov elboim about sacred trees
i wrote about this issue

thinking about life is good
expressing oneself is very good
we'd rather be nice to each other

it pays

gitshabes
חגים שמחים וחיים שמחים לכול

09
איתי

לגמתי כל מילה בשקיקה. בתור סטודנט לפילוסופיה החי חיים מערביים אני מבין כמה אנו משתיקים את השליפה הרגשית שלנו, האותנטיות והחיבור לרגש הפנימי. תודה!