תהיה גבר, תישאר במשרד

נסיונות לשלב בין משפחה לעבודה פוגעים בגברים אף יותר מאשר בנשים, קובע מחקר חדש
X זמן קריאה משוער: 4 דקות

כדי לנסות לשלב את דרישות ההורות עם דרישות העבודה, הומצאו במדינות מערביות שונות שורה של צעדים להגמשת שבוע העבודה: משרות חלקיות אלה ואחרות, עבודה מהבית, חופשת הריון ארוכה לשני המינים. אבל כל אלה רק פוגעים בהכנסתם של ההורים, במיוחד בזו של האב, קובע מחקר חדש.

פרופסור ג'ואן ויליאמס, ראש המכון לחוקי עבודה ומשפחה באוניברסיטת קליפורניה, פירסמה בסוף השבוע מחקר מקיף המצביע על תופעה שקופה ומזיקה במיוחד: הדבקת סטיגמה להגמשת המשרה. הסטיגמה פוגעת במיוחד בגברים: על-פי המחקר, מעסיקים נוטים להבין נשים המבקשות להגמיש את שעות עבודתן בחברה אחרי לידה, גם אם הם ילוו את ההבנה הזאת בסנקציות שכר חריפות. גברים המבקשים להישאר בבית יותר שעות כדי לגדל את התינוק, לעומת זאת, נתפסים בבת אחת כחלשים מדי להבטחת חוסנה של החברה. הקידום שלהם ייעצר, ובמקרים רבים הם יפוטרו בתואנות שונות זמן קצר אחרי הגשת הבקשה.

המחקר, המתפרסם בגיליון החדש של Journal of Social Issues, עוקב במיוחד אחרי השפעת הלידה על גברים, אולם כולל ממצאים מדאיגים שלא היו ידועים עד עכשיו גם לגבי אמהות. בין השאר עולה תמונה ברורה של יחס מפלה לנשים ממעמדות שונים, גם אם כולן סובלות באותה המידה מהחלטתן להקדיש זמן לילדיהם: עם תחילת המגעים להורדת כמות שעות העבודה בחברה, נשים ממעמד סוציו-אקונומי גבוה צפויות לקבל מסרים מרפי-ידיים כגון "מקומך באמת בבית", "את ממילא יכולה להרשות לעצמך לא לעבוד בכלל", "הייתי מבין אותך גם לו ביקשת לגמרי לא לחזור אחרי חופשת הלידה"; ואילו נשים ממעמד סוציו-אקונומי נמוך מקבלות מסר חד בהרבה -- "במצבך הכלכלי, אולי לא היית צריכה לעשות ילדים".

מצבם של הגברים אף גרוע יותר. לו המשיכו לעבוד בחברה כרגיל אחרי הפיכתם לאבות, משכורתם הממוצעת היתה עולה כמעט מאליה, במיוחד לאבות בגילאי 25-44. אבל עם הגשת בקשה להגשים את תקוות התנועה הפמיניסטית וליטול חלק אמיתי בגידול הילדים, הם ייענשו בכבדות על ידי המערכת הכלכלית: העלייה בהכנסות לא תתרחש, ובמקביל היחס של המעסיק ישתנה עד כדי ריבוי סנקציות שלא היו קיימות לפני ההורות. חלקם יתבקשו לקצץ בשכרם ללא פרופורציה לצמצום שעות העבודה, וחלקם יועברו כמעט מייד לתפקידים פחות חשובים בחברה, למסלול בעצם נטול כל קידום משמעותי.

"פמיניזם מבקש לדון בזכות לבחירה," אומרת פרופ' ויליאמס בראיון המתפרסם היום בניו יורק טיימס. "אבל עולה השאלה, הזכות לבחירה של מי? רק של המעסיק? הפמיניזם לוחץ על הגברים ליטול חלק פעיל להגשמת האידיאלים של התנועה, אבל לא מעניק להם כלים לעשות זאת בלי להיענש. כלכלית, שום דבר טוב לא קורה לגברים המבקשים ליטול חלק שווה במטלות ההורות והבית. וברור שאם שום דבר טוב לא יקרה לגברים, אז שום דבר טוב גם לא יקרה לנשים".

בישראל המצב לא שונה בהרבה, על-פי מחקר מקיף שפורסם לפני שנה:  בקרב הורים אקדמאים, בעלי תואר ראשון לפחות, כל ילד מגדיל את השכר של אביו ב־2.7%, אבל מוריד את השכר של אמו בלא פחות מ־5%. המחקר, "ניתוח פערי שכר על בסיס מגדרי בין גברים ונשים בעלי השכלה בישראל: מחיר הבאת ילדים לעולם" של ד"ר דלית גפני וד"ר ארז סיניבר מהמכללה למנהל, בדק רבבות זוגות שבהם האב החליט להמשיך לעבוד באותה רמה בזמן ההורות, אולם מצביע על העובדה שנשים ממילא השתכרו פחות מגברים גם כאשר הן עבדו לא פחות מהם. המחקר מחזק מחקר קודם של שושנה שהרבני מאוניברסיטת ת"א מ-2004, אשר הגיע לממצאים דומים.

עם הרחבת המשפחה לחמש ושש נפשות, המגמה מקצינה בצורה חדה בישראל כמו בארה"ב. שיעור הנשים העובדות במשרה מלאה בהיותן אמהות לשני ילדים בארה"ב עומד על 9%, לפי מחקר קודם של פרופ' וילימאס. אם לוקחים בחשבון רק אמהות נשואות עם תואר ראשון בגילאי 25-44, השיעור הזה עולה במקצת ל-13.9%. אצל גברים ההורים לשני ילדים ויותר, שיעור העובדים במשרה מלאה עולה על 90%.

וכי מי יוכל להאשים אותם? במאמר ב"הרוורד ביזנס ריוויו" מצביעה ויליאמס על המקבילות בין תפיסת העבודה בשעות ארוכות באתוס המערבי של המאה ה-21 לבין האתוס של פולחנים דתיים אצל האבוריג'נים באוסטרליה כפי שנחקרו על-ידי אמיל דורקהיים. אם נולד לך היום תינוק, אתה לא מבקש לעבוד פחות, בדיוק כפי שלא ביקשת להתפלל פחות אצל הפרוטסטנים במאה ה-17.

"גבר המבקש לראות את ילדיו יותר מאשר שעה ביום נתפס כנשי",  קבעה הסוציולוגית מארי בלר-לוי במחקרה הקלאסי על מגדר בשוק העבודה. ואם יש משהו שוול סטריט שונאת אף יותר מנשים בשוק העבודה, זה בוודאי גברים נשיים מדי בשוק העבודה.

מקורות:המחקר החדש של פרופ' ג'ואן ויליאמס ואחרים על הסטיגמה של הגמשת שעות העבודהמחקר של אוניברסיטת סטנדפורד על הסנקציות הכלכליות נגד אמהות בשוק העבודהפרוטוקול הדיון בפערי שכר מגדריים בישראל בועדת הכנסת לקידום מעמד האשה באפריל השנהריכוז המאמצים לשיפור הגמישות של שוק העבודה האמריקאי באתר המכון לחוקי עבודה ומשפחהדיווח על המחקר של המכללה למנהל בפערי שכר אחרי לידה באתר כלכליסטהשפעת מבנה המשפחה על פערי שכר בין גברים לנשים, מחקר מ-2004 של שושנה שהרבני באוניברסיטת ת"אהמחקר של מארי בלר-לוי

מחשבה זו התפרסמה באלכסון ב על־ידי רנה מרגלית.

תגובות פייסבוק