אגוז קל לפיצוח

נתונים חדשים מראים כי צריכה יומית של אגוזים יכולה להאריך את החיים
X זמן קריאה משוער: 2 דקות

אגוזים ידועים בתור מזון בריאות. הם עשירים בחומצות שומן בלתי-רוויות, סיבים, ויטמינים ומינרלים; יש להם תכונות נוגדות חמצון, נוגדות דלקת ונוגדות סרטן, והם מגנים על הלב. מחקר חדש שפורסם ב- New England Journal of Medicine ממשיך לבסס את התדמית החיובית הזאת, ומתבסס על מידע סטטיסטי נרחב כדי להוכיח שאגוזים לא סתם בריאים, הם ממש מצילי חיים.

מנהל המזון והתרופות האמריקאי קבע כבר ב-2003 כי צריכה של כ-40 גרם אגוזים ביום במסגרת תפריט דל שומן עשויה להקטין את הסיכון למחלות לב. הדיאטה הים תיכונית, המפורסמת בתרומתה להפחתה דרמטית של הסיכוי להתקפי לב חוזרים, כוללת אגוזי מלך, אגוזי לוז או שקדים. המחקרים הראו שיש מתאם בין צריכת אגוזים לירידה בתחלואה בשלל מחלות כרוניות, אך מעטים מהם בדקו את ההשפעה של צריכת אגוזים על נתוני תמותה, ובדרך כלל אלה שעשו זאת היו מצומצמים למספר קטן של נחקרים או לדיאטה מסוג אחד. כנגד, המחקר הנוכחי מסתמך על שני מחקרים נפרדים בקנה מידה גדול מאד- מחקר האחיות של אוניברסיטת הרווארד ומחקר עובדי מערכת הבריאות.

מחקר האחיות הוא מחקר מעקב שנערך על 121,700 אחיות בארצות הברית מאז שנת 1976. המחקר השני עקב אחרי 51,529 גברים מאז שנת 1986. במסגרת המחקר, שאלונים נשלחים לנבדקים מדי שנתיים ועוקבים אחר השינויים בהרגליהם. החוקרים במחקר הנוכחי לא התייחסו לנבדקים עם היסטוריות של סרטן, מחלות לב או שבץ מוחי, ובסך הכול תיעדו 16,200 מקרי מוות בשלושים השנה של מחקר האחיות ו-11,229 מקרי מוות במחקר עובדי מערכת הבריאות.

מניתוח הנתונים עולה כי לאנשים שאכלו חופן אגוזים ביום היה סיכוי נמוך בעשרים אחוזים למות מכל סיבה שהיא בשלושים השנים הבאות, בהשוואה לאנשים שלא אכלו אגוזים. נמצא מתאם הופכי בין צריכת אגוזים ובין מוות מסרטן, מחלות לב או מחלות בדרכי הנשימה. ההשפעה החיובית לא הייתה קשורה לסוג האגוזים שנצרך – אגוזי מלך, פיסטוקים, שקדים, קשיו או צנוברים, וגם בוטנים, שהם באופן טכני קטנית, הביאו לתוצאה דומה.

החוקרים מצאו שאנשים שאכלו אגוזים נטו גם לעסוק יותר בפעילות ספורטיבית, לקחת מולטי ויטמינים, לאכול יותר פירות וירקות, לשתות יותר אלכוהול ולעשן פחות. הם גם היו רזים יותר, כך שהחשש שאכילת אגוזים משמינה אינו מוצדק. המתאם ההופכי בין אכילת אגוזים ומוות נשאר ללא שינוי גם כשהחוקרים הוציאו מהמחקר נחקרים שמעולם לא עישנו, שהייתה להם מסת גוף גבוהה או נמוכה במיוחד, שהייתה להם סכרת בתחילת המחקר או ששינו את הדיאטה שלהם בעקבות אבחנה כזו, וגם כשבחנו את הנתונים לפי צריכת מלחים, דיאטה ים תיכונית, או צריכת שמן זית.

צוות החוקרים הורכב ממדענים מהמכון לחקר הסרטן ע"ש דיינה פרבר, בית החולים בריגהם אנד וימנס, ובית הספר לרפואה ציבורית של הרווארד. צ'ארלס פוקס, מנהל המרכז לטיפול בסרטן של הקיבה והמעיים במכון הסרטן של דיינה-פרבר אומר "יש באגוזים משהו מיוחד. אנחנו מנסים להבין מדוע, מה המנגנון שמאפשר לדברים הללו להוריד את הסיכון למוות ממחלות לב או מסרטן, וגם להוריד את הסיכון לחלות בסוכרת. ואנחנו מאמינים שיש באגוזים מרכיבים מסוימים שככל הנראה משפיע לטובה על המטבוליזם ותורם לירידה במשקל."

המחקר ב- New England Journal of Medicine
דיווח על הממצאים ב-US News, וידיעה נוספת בבוסטון גלוב
מידע על הערכים התזונתיים של אגוזים שונים באתר food’s dictionary
מחשבה זו התפרסמה באלכסון ב
- דימוי שעראנשים שאוכלים אגוזים נוטים לעשות יותר פעילות גופנית ולהיות רזים יותר. צילום: Vattenbloggen

תגובות פייסבוק

> הוספת תגובה

4 תגובות על אגוז קל לפיצוח