איזה תאום הוא הרוצח?

"התאום שלי עשה את זה" - עד היום זה היה קו ההגנה המושלם. לא עוד. תוכנת מחשב שמזהה הבדלים קטנים הנוצרים עם הגיל בתווי הפנים של תאומים זהים, מצליחה להבחין ביניהם 90 אחוז מהזמן.

הדנ"א, המראה והקולות הזהים של תאומים עלולים להקשות על חוקרי מז"פ. בשבוע שעבר בקנדה, למשל, תאומים זהים שפרצו יחד לבית הורשעו באותם אישומים כי המשטרה לא יכלה לקבוע מי מהם ביצע את הפריצה או השתמש בכלי הנשק.

אף על פי שייתכנו הבדלים זעירים בדנ"א בין תאומים זהים, יקר מדי לפתח בדיקות שיאתרו אותם. לחילופין, ה-FBI מממן פרויקט מחקר בפסטיבל Twins Days בטווינסברג, אוהיו, שם יכולים החוקרים לנסות טכנולוגיות ביומטריות שונות שיבחינו בין תאומים.

מריוס סָווידֶס מאוניברסיטת קרנגי מלון בפיטסבורג, פנסילבניה, מאמין שהמפתח להבחנה בין תאומים הוא התנהגותם, שמשתקפת בפניהם. "כשמופיעות הבעות פנים כמו חיוך, המוח נכנס לפעולה ואתה מפגין א-סימטריה," הוא אומר.

סווידס אסף תמונות של תאומים מהפסטיבל וגילה שכאשר הוא העמיד את התמונות זו לצד זו, גם תאומים עם הבעת פנים ניטרלית הפגינו א-סימטריה. ההבדלים האלה נעשו קלים יותר לזיהוי כשהקבוצה של סווידס חתכה תמונות דיגיטליות של פניהם של התאומים לחצי, והפכה כל צד לתמונת ראי של עצמו.

לאחר מכן הם הביטו בשינויים המתרחשים בפנים לאורך זמן. כשאנשים מתבגרים, הרגלים כמו עישון, יחד עם שינויים במשקל והבעות פנים אופייניות, משנים את מראה הפנים. זה קורה גם אצל תאומים, אומר סווידס, ואכן קל יותר להבחין בין תאומים מבוגרים.

הקבוצה של סווידס מפתחת אלגוריתם שקובע את גילו של אדם בתמונה בהסתמך על קווים ומרקמים בתשעה מקומות סביב העיניים והשפה העליונה. אפילו אצל אנשים צעירים מופיעות התחלות של קווים כאלה, הוא אומר.

הם משתמשים כעת באלגוריתם הזה כדי לזהות את ההבדלים בקווי הגיל של תאומים זהים. התוכנה נבחנה על תמונות של 638 זוגות של תאומים זהים, והצליחה להבחין נכונה בין התאומים 90 אחוז מהזמן. אם מצלמת אבטחה בזירת פשע תלכוד את פניו של תאום, אלגוריתם כמו זה יוכל להתאים את הצילום לתאום הנכון, אומר סווידס. המחקר הוגש לפרסום ב-IEEE Transactions on Image Processing.

קווין בוייר מאוניברסיטת נוטרה דאם באינדיאנה, שקבוצת המחקר שלו השתמשה במערך הנתונים שיצר סווידס, אומר שטכניקות להבחנה בין תאומים עשויות לעזור לאמן חוקרי מז"פ בזיהוי פנים. מכיוון שאלגוריתם לזיהוי-תאומים חייב להיות מדויק, הוא יוכל להוביל גם לאלגוריתמים מדויקים יותר של זיהוי פנים אצל כל בני האדם, הוא אומר.

@2013 New Scientist Magazine, Reed Business Information Ltd. All rights reserved. Distributed by Tribune Media Services, Inc.

מחשבה זו התפרסמה באלכסון ב על־ידי שרה רירדון, ניו סיינטיסט.

תגובות פייסבוק

תגובה אחת על איזה תאום הוא הרוצח?