בלי גלימה ובלי כנפיים

לעשות הכול? להספיק הכול? לטפל בכל? להיות אחראים לכל? האם זה מה שאנחנו רוצים? האם זה טוב לנו?
X זמן קריאה משוער: 4 דקות

שלום לכם גיבורי על! מה שלומכם? עובדים על פרויקטים רבים בו זמנית? מתכננים חופשה? מטפלים במשפחה? משלמים חשבונות? הולכים בכול יום לחדר כושר? יוצאים עם חברים? ותמיד פותרים בעיות שאפילו לא קשורות אליכם?

הייתה תקופה שבה חשבתי שאני סופרמן, כי בעסק שלי, עשיתי כמעט הכול בעצמי

אני מוכן להתערב שאתם עושים את כל זה. אבל האמת היא, שאתם לא גיבורי על. אז תפסיקו להתנהג כאילו כן. אתם לא יכולים לעשות הכול לבדכם.

הייתה תקופה שבה חשבתי שאני סופרמן, כי בעסק שלי, עשיתי כמעט הכול בעצמי. ובנוסף לזה, חשבתי שאני גם יכול לכתוב פוסטים בבלוג, ליצור קורסים מקוונים, פודקאסטים, וסרטונים ליוטיוב.

אבל לא הייתי גיבור-על. הייתי אידיוט-על.

אתם בטח חושבים שיותר מדי עבודה ויותר מדי אחריות מובילות לקריסה. אבל זאת לא הייתה הבעיה הכי גדולה שלי. מאז שהייתי נער אני עובד קשה. עבדתי גם במקביל ללימודים בקולג'. וכשכתבתי את התזה שלי לתואר השני, הקמתי עסק.

במהלך השנים, העמסתי על עצמי בהדרגה עוד ועוד עבודה. עבודה דומה בעיניי לריצה. כשמתחילים, אי אפשר לרוץ מרתון. הסיבולת עולה ככל שממשיכים להתאמן.

ככה זה גם בעבודה קשה. במהלך השנים, לומדים להתמודד טוב יותר עם לחץ, להיות יעילים, ולעבוד יותר שעות. אבל זה תובע השקעה יומיומית בעבודה. אי אפשר להתמודד עם עומס עבודה אם אתם חוששים לעבוד ומחפשים הנאה ללא הפסקה.

גישה המתמקדת יותר מדי בעצמי, גוררת בידוד. תוצאה: בדידות, פחד, כעס

אני בטוח שאתם מסוגלים להתמודד עם עבודה רבה. אבל זה לא חשוב. השאלה שאתם צריכים לשאול את עצמכם היא לא 'האם אני מסוגל להתמודד עם עבודה קשה?'

אתם צריכים לשאול את עצמכם: 'האם אני רוצה לעשות הכול?'

הסיבה פשוטה. גיבורי על לוקחים על עצמם יותר מדי אחריות – ההתנהגות הזו מבודדת אתכם מהאנשים האחרים בחייכם. ואתם הרי לא רוצים למצוא את עצמכם בודדים, כמו גיבור על שמסוגל לעשות הכול. בשביל מה?

הדלאי לאמה ה-14, הנוכחי, טנזין גיאטסו ניסח זאת היטב:

"תבינו, גישה המתמקדת יותר מדי בעצמי, גוררת בידוד. תוצאה: בדידות, פחד, כעס. הגישה הקיצונית השמה את עצמי במרכז היא מקור לסבל".

התנהגות של גיבורי על היא פשוט מסווה להתנהגות אנוכית. ואתם יודעים מה קורה לאנשים שמוצאים את עצמם לבד? הם מתים מוקדם יותר.

הגיע הזמן לפשוט את גלימת גיבורי העל. כך עושים את זה:

אל תצפו מעצמכם ליותר מדי

התנהגות של גיבורי על מתחילה מציפיות פנימיות: 'אני אמור לעשות את זה. אף אחד אחר לא יעשה את זה'. אם זה מה שאתם חושבים, אתם טועים.

שחררו את הלחץ ואמרו לעצמכם: 'אז מה?'

זאת גישה, לא סתם התנהגות עצלה. אתם ממש לא מוכרחים לצרוח 'אני לא שם זין!' ולוותר על כל מה שיש לכם בחיים.

לא, המשיכו לגלות אחריות. קחו בעלות על החיים שלכם. אבל תבינו, שלא הכול מונח על הכתפיים שלכם. וחוץ מזה, למה אתם צריכים לעשות הכול בעצמכם? זה מוביל אותנו לאסטרטגיה הבאה:

ביטחו באחרים

גיבורי על תמיד מעמידים פנים שהם עושים דברים כדי 'לעזור' לאחרים. אבל מה שהם אומרים, למעשה, הוא: 'אני לא בוטח באחרים'.

זה חשוב במיוחד אם אתם מנהיגים (וכולנו כאלה, בשלב מסוים). אם אתם רוצים לעבוד עם אחרים, אתם מוכרחים לבטוח בהם. אנשים לא ילכו בעקבותיכם כי אתם חכמים או משיגים הישגים נפלאים.

בגלל זה, אנשי מכירות מוצלחים הם לעתים קרובות מנהלים גרועים. הם לא בוטחים באחרים שיעשו את העבודה כמו שצריך. אתם לא מסוגלים לבטוח באמת? אתם לא מנהיגים.

קשה לתת אמון. זה נכון לשני הצדדים. אתם בוטחים באחרים, והאחרים בוטחים בכם. אבל אתם חייבים להתחיל. כשתבנו אמון, תגלו שאנשים עובדים זה למען זה. זה מפחית את העומס מכולם. כך שאתם בכלל לא חייבים להיות גיבורי על.

מה המטרה?

משפחה, עסק, מערכת יחסים, קבוצת ספורט. כולם זקוקים לעוד משהו כדי לתפקד היטב: מטרה.

מה אתם מנסים לעשות? לאן אתם הולכים? מהם הערכים שלכם?

זה כל כך פשוט, עד שאנחנו פשוט מתעלמים מזה. אנחנו מניחים שישנה הסכמה כללית. בגלל זה ישנם עימותים בנוסח 'חשבתי שאתם יודעים מה אנחנו מנסים להשיג!'

לא. לא ידעתי.

איך אתם מצפים שאנשים ידעו, אם אתם לא מבהירים להם מה המטרה שלכם? אתם מצפים שהם יריחו אותה?

או שאולי אתם בכלל לא יודעים מה אתם עושים. זה בסדר. איש אינו מושלם. אם אתם לא יודעים מה המטרה שלכם, עבדו על זה, עכשיו.

ובאותה הזדמנות, היפטרו מהגלימה ומהטייטס. העולם לא מונח לכם על הכתפיים.

לכו לשכב בערסל, או משהו כזה. אנחנו נסתדר מצוין בלי התרומה הגיבורת-על שלכם.

די משחרר, נכון?

דריוס פורוּ (Darius Foroux) הוא מחבר הספר  Massive Life Success, הוא מלמד ב-Procrastinate Zero ומפרסם מאמרים באתר שלו: כאן.

תורגם במיוחד לאלכסון על ידי דפנה לוי
תמונה ראשית: "גיבור-על", תצלום: כריס ברבליס, unsplash.com

מחשבה זו התפרסמה באלכסון ב על־ידי דריוס פורו.

תגובות פייסבוק

2 תגובות על בלי גלימה ובלי כנפיים

    02
    אודי

    זה כי הוא מנסה להעביר נקודה שלא קיימת דרך גימיקים. כל הטקסטים שלו סובלים מזה לדעתי, וזה קצת מרגיז לחשוב שעוד מישהו עלול לקחת אותו ברצינות.