הנורה החכמה מדי

מעל 20% מצריכת האנרגיה בעולם המערבי מושקעת בתאורה. ככל שמתרחק החלום של המכונית החשמלית, וככל שמתרבים הקשיים לעבור למקורות אנרגיה חלופיים, ממשלות וגופי ציבור חזרו להתרכז בחיסכון בתאורה, לפעמים בהצלחה רבה, כולל בישראל.

יש קושי פסיכולוגי לא מבוטל לשכנע בני אדם לחסוך בתאורה. ככלות הכל, במחשבה היהודית-נוצרית הבשורה הטובה הראשונה בהיסטוריה היא "ויהי אור",  ולא במקרה סמל של נורה מעל לראש בקריקטורות ובקומיקס מסמל לידתו של רעיון. עבור נשים ברחובות שוממים, ילדים בחדרי שינה, שחקנים על במה או נהגים בכבישים בינעירוניים, אור פירושו ביטחון.

גם אחרי המעבר לנורות ביתיות חסכניות --- LED -- נותר אתגר ענק,  העברה מאסיבית של המרחב הציבורי לתאורה חסכנית. ביותר ויותר מקומות בעולם, כולל בישראל, פנסי רחוב נדלקים על-פי התנועה וכניסות לבניינים מוארות באמצעות גילוי תנועה של הולך רגל. בקליפורניה, אוניברסיטת דייוויס עשתה היסטוריה כאשר ביטלה את התאורה הקבועה בכל רחבי הקמפוס לטובת מערכת שנאים המדליקה את האור רק עם גילויה של תנועה במקום.

אולם בכל הפיתוחים האלה, המערכת אינה שומרת בזיכרון את המיקום והתנועה האנושית: כאשר סטודנט מתקרב לשערי הקמפוס ברכיבה על אופניים, למשל, נדלקת התאורה באותו שביל. אף מאגר נתונים לא רושם את מיקומו של הסטודנט ולא מצליב אותו עם מאגרי נתונים אחרים בסביבה.

השבוע נחשף שממשלת אל-סלבדור חתמה חוזה עם סטארט-אפ מסתורי מקליפורניה, Sensity, המתמחה בפיתוח מוצרי תאורה חכמים שיודעים לנתח נתונים שנקלטו בשנאים ובמצלמות. חברת סנסיטי רואה במערכות תאורה ציבוריות -- נניח, הפנסים לאורך כביש בינעירוני ארוך -- רשת של רכיבים המסוגלים לשלוח, לקבל ולאגור חבילות מידע הכוללות צילום במצלמות וידיאו, איתור מקורות חום וכמובן תקשורת עם הרכיבים האחרים ברשת. ההשקעה נאמדת בכחצי מיליארד דולר.

חברת סנסיטי היתה עד עכשיו במצב חמקן (הגדרה מקובלת לסטארט-אפ שאינו חושף את מטרותיו כדי לא למסור מידע למתחרים פוטנציאליים), החליפה שם כבר פעמיים ומסרה נתונים פיננסיים לאקוניים למדי, מהם עולה שהיא גייסה 10.5 מיליון דולר ממשקיעים פרטיים. המנכ"ל, יו מרטין, אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" שהחוזה אשר נחתם עם נשיא אל-סלבדור קרלוס קטגנה כולל התקנת המערכת גם בנמלים מתוך מטרה לאתר ולעקוב אחרי משלוחים. הוא סירב להוסיף פרטים.

בראיון קצר לניו יורק טיימס אמר מרטין שיש להתרכז ביתרון העצום של המערכת, חיסכון פוטנציאלי עצום בתאורת רחוב. יחד עם זאת, הוא גילה שהחברה אוספת את הנתונים לתוך ענן נתונים משלה, ושבדעתה למכור את המידע הנאסף לצדדים שלישיים. "איפה שיש אור, יש מידע," אמר מרטין בפשטות.

מקורות:
ההודעה לעיתונות של חברת סנסיטי, 19 באפריל
וול סטריט ג'ורנל על הפיתוח של חברת סנסיטי
סן חוזה מרקיורי: חברת סנסיטי יוצאת ממצב חמקן, 17 באפריל
 הודעת ממשלת אל-סלבדור
ניו יורק טיימס: טכנולוגיה חדשה מאפשרת לחשוב מחדש על האור, 24 באפריל
המיזם העצמאי של אוניברסיטת דייוויס, קליפורניה
מחשבה זו התפרסמה באלכסון ב
§ מחשבה |
- דימוי שערהכניסה לאוניברסיטת דייוויס. תאורה המזהה בני אדם ממרחק

תגובות פייסבוק

תגובה אחת על הנורה החכמה מדי

01
דניאל ר

חשוב לציין שאין פה שום קשר לחיסכון בחשמל: אם יש חיישן שנדלק רק כשיש תנועה - אין שום הארה מיותרת, אין ביזבוז. להיפך, חיבור החיישן לרשת, אגירת וניתוח המידע רק צורכים עוד אנרגיה, ובשביל מה? בשביל לדעת לתמחר לוחות פרסום, מן הסתם. צעד ממש ממש קטן לאנושות.