כיצד נשים משנות את הגברים בסביבתן

לטובה, ברור שלטובה: היא יכולה להיות בת זוג, אמא, בת או חברה לעבודה -- בכל המקרים, נוכחות נשית מצליחה לשפר את התנהגותו של הגבר באשר הוא
X זמן קריאה משוער: 2 דקות

בשנה שעברה הסתובב באינטרנט שיר שלכאורה חובר על-דיי הראפר ג'יי זי, זמן קצר לאחר הולדת בתו הבכורה, בלו אייבי קארטר:

"לפני שנכנסתי לעניינים ועשיתי ת'מיליון/ הייתי אומר שרמוטה בלי חשבון/ שר את זה חורז את זה ממש בלי לחשוב/ עכשיו שיש לי בת אני מבין שזה לא טוב."

השיר אמנם היה זיוף, אבל שורה של מחקרים מגבה את הרעיון שלקשר הדוק עם נשים יכולה להיות השפעה דרמטית, לטובה ולרעה, על האופן שבו גברים חושבים ומתנהגים, הן בבית והן במקום העבודה:

מסתבר כי מנכ"לים ממין זכר נוטים לשלם לעובדיהם פחות ולעצמם יותר לאחר שנולדים להם בנים, אך לא כך קורה אם נולדות להם בנות. מנכ"לים שיש להם בנות בכורות דווקא משלמים לעובדיהם יותר, ונותנים את העלאות השכר הגדולות ביותר לעובדות[1].

הזדהותם של אבות לבנות עם תפקידי המגדר המסורתיים נוטה לרדת: יש פחות סבירות שיסכימו עם הצהרה כמו "מקומה של האישה בבית" למשל, וסבירות גבוהה יותר שיסכימו שגברים צריכים לרחוץ כלים ולעשות מטלות אחרות[2].

לאחיות, לעומת זאת, יש השפעה הפוכה – גברים שיש להם אחיות נוטים דווקא לגלות יותר הזדהות עם החלוקה המגדרית המסורתית, להיות שמרניים יותר מבחינה פוליטית ולהשתתף פחות בעבודות הבית[3].

גם גברים הנשואים לעקרות בית יראו העדפה לחלוקה מסורתית של העבודה. הם נוטים לראות בעין רעה הימצאות של נשים במקום העבודה, לתפוס ארגונים שמעסיקים אחוז גדול של נשים כאילו הם פועלים באופן טוב פחות, ולהראות פחות עניין בהגשת מועמדות לחברות שמנוהלות על-ידי נשים. הם גם מונעים לעתים קרובות יותר קידום מנשים הראויות לכך[4].

לעומת זאת, עבודה בחברת נשים יכולה לעודד שוויוניות בבית. גברים שעוברים ממקצוע "גברי" כמו בניין או הנדסה למקצוע "נשי" כמו אחיות או הוראה, משתתפים יותר בעבודות הבית, גם כאשר בוחנים זאת בהתחשב בשינויים בהכנסה ובשעות העבודה[5].

אבל ממסלולי קריירה בלתי-שגרתיים לאו דווקא נובעים תפקידים לא מסורתיים בבית: גברים שמרוויחים פחות מנשותיהם דווקא עושים חלק קטן יותר של עבודות הבית בהשוואה לבנות זוגם.[6]

לאור הממצאים הללו, מסתבר כי נשים שמעוניינות בקידום בעבודה ובחלוקה שווה של המטלות בבית צריכות לעבוד אצל מנכ"ל גבר שיש לו הרבה בנות, אין לו אחיות ואשתו עובדת, ולהתחתן עם גבר שעובד בחברת הרבה נשים ויש לו תלוש משכורת שמן משלהן.

כל הזכויות שמורות לאלכסון.©2013 The Atlantic Media Co., as first published in The Atlantic Magazine. Distributed by Tribune Media Services, Inc 

מקורות:

[1] [1] Dahl et al., “Fatherhood and Managerial Style: How a Male CEO’s Children Affect the Wages of His Employees” (Administrative Science Quarterly, Dec. 2012)[2] Shafer and Malhotra, “The Effect of a Child’s Sex on Support for Traditional Gender Roles” (Social Forces, Sept. 2011)[3] Healy and Malhotra, “Childhood Socialization and Political Attitudes: Evidence From a Natural Experiment” (The Journal of Politics, Oct. 2013)[4] Desai et al., “The Organizational Implications of a Traditional Marriage: Can a Domestic Traditionalist by Night Be an Organizational Egalitarian by Day?” (Kenan-Flagler Research Paper, March 2012)[5] McClintock, “Gender-Atypical Occupations and Time Spent on Housework: Doing Gender or Doing Chores?” (presented at the annual meeting of the American Sociological Association,
Aug. 2013)
[6] Bertrand et al., “Gender Identity and Relative Income Within Households” (NBER Working Paper, May 2013) 
מחשבה זו התפרסמה באלכסון ב על־ידי שרה יאגר.

תגובות פייסבוק

> הוספת תגובה

7 תגובות על כיצד נשים משנות את הגברים בסביבתן

    02
    רנה מרגלית

    הי אורלי, המקורות כוללים אבסטרקט, הפתוח לכלל, ואת הטקסט המלא של המחקר, הפתוח לכל סטודנט או מרצה עם אישור ספרייה -- בוודאי תמצאי אחד כזה בין חברייך

היי רנה,
תודה על התגובה אבל הספרייה קצת רחוקה לי ואין לי אי שם חברים סטודנטים או מרצים. יש כאן כמה ספריות ואפילו אוניברסיטאות אבל האם אצליח לקרוא את המקורות אונליין (או רק דרך ספרייה?)?
מבלי קשר להתעניינותי להעמיק במקורות, הרעיון והתוכן מעניינים מאוד!

05
רותם

היי אורלי, תוכלי לנסות ולחפש את המקורות דרך google scholar אמנם לא כל המאמרים נגישים, אך חלקם, ואם תוכלי להשיג סיסמא של אוניברסיטה או מכללה כלשהי, תוכלי להגדיל את ההיצע. בהצלחה!

07
א

קצר, ממוקד, וממקד.
לא פשוט למצא "מנכ"ל גבר שיש לו הרבה בנות, אין לו אחיות ואשתו עובדת, ולהתחתן עם גבר שעובד בחברת הרבה נשים ויש לו תלוש משכורת שמן משלהן."