כמה חכם הכלב שלך?

כולם אוהבים את פרופ' בריאן הייר.

האקדמיה אוהבת אותו (הוא ראש מכון ב-Duke University), העולם העיסקי אוהב אותו (הסטארט-אפ שלו, Dognition, השלים ללא תקלות גיוס הון נדיב), העיתונות העולמית אוהבת אותו (40 ראיונות בחודש האחרון), אנשים אוהבים אותו (רבבות תגובות בכל הפלטפורמות האינטרנטיות שבהן הוא מופיע) -- רק בעלי חתולים לא אוהבים אותו:  פרופ' הייר מצהיר מעל כל במה אפשרית שהפער בין האינטלגנציה של כלב לזו של חתול כל כך עצום, עד שאין טעם אפילו להתייחס אליהן לפי אותם מדדים.

זה התחיל מראשית המסלול האקדמי שלו: בלימודי ביולוגיה הסביר המרצה שבני אדם הם אינטלגנטים יותר מקופים בהרבה מובנים, והקרין סרטון שבו החוקרים מנסים לסייע לשימפנזים לגלות בננה שהוחבאה בחדר. החוקרים מצביעים על מקום המסתור, שוב ושוב, אבל השימפנזה אינה מבינה את הרמז וממשיכה לחפש בכל מקום אחר.

אתם רואים, אמר המרצה, קופים לא מבינים רמזים פשוטים שבני אדם היו מבינים בכל תרבות שהיא.

הסטודנט בריאן הייר הצביע ואמר: "הכלב שלי, אוריאו, היה מבין את הרמז ומוצא את הבננה". ואכן, להפצרתו של המרצה, אוריאו הובא לכיתה ובכל פעם אץ-רץ לעבר מקום המסתור כאשר הצביעו עליו.

שמונה שנים לאחר מכן, ב-2002, הפך הייר את הניסוי הפשוט ההוא לדוקטורט באוניברסיטת הרוורד. מבחינתו, כלבים אינם רק חכמים יותר מקופים או חתולים: כלבים הם בעלי אינטלגנציה גבוהה מאוד ומיוחדת, עד שעלינו למדוד אותה בסולמות המנותקים מבעלי חיים אחרים. השבוע רואה אור הדוקטורט ההוא בצורת ספר עיון, "הגאונות של הכלבים", עם תזה חדשה לפיה הסלקציה הטבעית מקדמת את הכלבים המסוגלים לחקות את ההתנהגות האנושית. ככל שאדם היה קרוב יותר לכלבו, הוא בעצם שיפר את סיכוייו להתקדם בסולם האבולוציוני.

הצעד הבא הוא לאבחן בין כלבים, שהרי כשם שיש בני אדם פחות חכמים מהממוצע (מלבדכם ומלבדי, קוראים יקרים), כך יש כלבים חכמים יותר ופחות.

כדי להגיע לאבחנה מדוייקת יותר, ולגבש מבחן פסיכומטרי לכלבים, הייר זקוק לנתונים, הרבה נתונים. לכן גייס השקעות להקמתו של אתר שבו בעלי כלבים מכל העולם יכולים, תמורת תשלום, לקבל שיעורי וידיאו ללמוד לאבחן את האינטלגנציה של כלבם. הם יוכלו גם לבדוק עד כמה הכלב שלהם מחקה את התנהגותם, לפי הייר המפתח לאינטלגנציה של הכלב. הייר מקווה שרבבות בעלי כלבים יירשמו לאתר, והנתונים יוכלו לסייע לו להדגיר את סולם האינטלגנציה הכלבית.

לא כולם מרוצים כמובן, ובאקדמיה יש מי שמעקמים את האף לנוכח ניסוי בסך הכל מאוד לא מדעי. "אנשים לא מבינים שאפשר גם להנות ממחקר," אומר הייר בשלווה ל"סייטינפיק אמריקן".

המחקר החדש עדיין בראשיתו, אבל יש כבר ממצא ברור אחד: מסביב לעולם כולו, המטרה הראשונה של כלבים המחקים את התנהגות בעליהם היא ללמוד מהמעקב איפה מוסתר בבית המזון.

מקורות:
הדוקטורט של בריאן הייר (Science, ללא תשלום אך חובת רישום)
האתר של פרופ' הייר 
מכון המחקר לזיהוי התודעה של הכלב ב-Duke University
ראיון עם בריאן הייר ב"וול סטריט ג'ורנל"
ראיון עם בריאן הייר ב"ניו יורק טיימס"
הספר של בריאן הייר באתר הוצאת "פינגווין"
סיינטיפיק אמריקן על המחקר של בריאן הייר
מחשבה זו התפרסמה באלכסון ב

תגובות פייסבוק

> הוספת תגובה

6 תגובות על כמה חכם הכלב שלך?

01
עדו סוקולובסקי

גלילה רון פדר סיפרה שהביאה פעם ילד משכונת מצוקה לאיבחון כלשהו. המאבחנת ביקשה מהילד לצייר מה שירצה על הדף אבל הילד רק הביט בנייר ולא הגיב. כשיצאו שניהם מהמכון (אחרי חוות דעת שלילית ביותר ) היא שאלה את הילד למה לא צייר כלום: "אני לא מכיר את האישה הזאת", ענה הילד ,"למה שאעשה מה שהיא אומרת לי?"

06
דן פלד

כלבים הם מאוד אנטיליגנטים, אין לי ספק בכך. במיוחד הכלבה שלי, אני מכיר אותה מספיק שנים כדי לזהות זאת. אבל גם החתול של חבר טוב שלי הוא ממש אינטליגנטי. ככה הוא טוען והוא מכיר אותו מספיק שנים כדי לזהות זאת.
לגבי הפרופסור, נשמע כמו פרופסור מאולף היטב. עושה מה שאומרים לו, מתמחמד על האנשים הנכונים, יודע לחקות התנהלות של חוקר אמיתי וגם לחשוף שיניים מול מי שלא מסכימים איתו. לא יודע כמה הוא אינטליגנט, אבל אין לי ספק שצפוי לו עתיד מזהיר באקדמיה. האקדמיה מלאה בפרופסורים שעיקר עיסוקם הוא בלנבוח בקול רם ולרחרח את הישבנים הנכונים.