לא עוד סקס

בני האדם פרו ורבו ומלאו את הארץ לכל עבר. האם יתכן שהטבע מתנקם ומפחית את כמות יחסי המין בעולם? אילו תחליפים אנו מפתחים, ומה מחירם האישי והמוסרי?
X זמן קריאה משוער: 6 דקות

עד שנת 2020 יפעלו ביוסטון טקסס, ובתשע ערים נוספות בארצות הברית, בתי בושת המעסיקים רובוטיות מין (sexbots). בטורונטו ניתן למצוא בתי בושת רובוטיים פעילים, הגובים מלקוחות 60 דולר לשעה. אמזון, עלי באבא ורשתות שיווק נוספות כבר מוכרות רובוטים ורובוטיות שהם בובות מין בעלות אינטליגנציה מלאכותית, וישומונים המכוילים לטעמכם הייחודי מסוגלים לדבר אליכם בגסות.

כל זה אינו מדע בדיוני, זו המציאות.

אם אינכם חושקים ברובוטי מין,  תוכלו להתנסות בחליפת התחושה החדשה של TESLASUIT. החליפה מכסה את כל הגוף ובנויה כך שתוכל לשגר רטטים חשמליים זעירים לכל נקודה על פני העור וליצור תחושות מגע ועונג.  אם בנוסף תחבשו את קסדת המציאות המדומה, מובטחת לכם חוויה כלל-חושית מלאה, להוציא כמובן את חוש הריח.

אבל החליפה אינה רק שער למציאות מדומה ריאליסטית יותר, היא מאפשרת העברת תחושות בין אנשים הנמצאים במרחק גאוגרפי. במילים פשוטות: בקרוב תוכלו לקבל חיבוק (והרבה יותר מזה) מאדם הנמצא במרחק גיאוגרפי מכם.

הבובות אינן משקרות, הן מה שהן. אם הבינה המלאכותית תוכנתה לאהוב אתכם, תוכלו לפחות להיות בטוחים שזה מה שתקבלו

לפני מספר חודשים ראיין המגזין פורבס את מאט מקאלן, יוצר בובות המין הריאליסטיות RealDoll וHarmony- תחת הכותרת: "הטכנולוגיה החדשנית (disruptive) ביותר שלא צפינו". בראיון מקאלן אומר: "אני לא חושב שזה יתאים לכולם, אבל יהיו אנשים שזה יתאים להם מאוד. יש אנשים שעבורם יחסים בינאישיים הם מאמץ עצום וזה יקל עליהם. אם זה יכול לשמח אותם ולמלא עבורם חלל, זה כל מה שחשוב. אפשר לחשוב על זה כעל משהו רע, אבל בהרבה מערכות יחסים רגילות יש מצב שבו אחד מבני הזוג אוהב יותר מהאחר, או שאחד מהם מרמה ובוגד, והאחר אינו מקבל את מה שלכאורה רצה. הבובות אינן משקרות, הן מה שהן. אם הבינה המלאכותית תוכנתה לאהוב אתכם, תוכלו לפחות להיות בטוחים שזה מה שתקבלו".

איימי ואן וינסברג ((Aimee van Wynsberghe, העומדת בראש הארגון Responsible Robotics, טוענת שבתי הבושת שמעסיקים רובוטי מין מועילים במיוחד לבני גיל הזהב. וינסברג אומרת: "להם [אנשים בגיל הזהב] אין גישה להיכרויות כפי שיש לך או לי. הם אינם יכולים פשוט לפתוח טינדר או להכיר מישהו או מישהי בבאר".

טיעוניהם של מקאלן ווינסברג אולי תקפים, אך שניהם החמיצו נקודה מרכזית חשובה. הטכנולוגיות החדשות עלולות ליצור מעגל קסמים הרסני.

ב1972 פרסם מייקל קרייטון את הספר "איש המסוף", בו הוא מתאר דמות בשם הארי, איש מדעי המחשב המתמחה באינטליגנציה מלאכותית ואשר סובל מאפילפסיה מוטורית בעקבות תאונת דרכים שארעה בשנת 1969. הארי, כך מספר קרייטון בספרו, הגיש את מועמדותו לניתוח ניסיוני בו יוחדרו אלקטרודות לאמיגדלה שלו, כדי לעורר את מרכז העונג במוחו ולמנוע את ההתקפים שמהם הוא סובל. הניתוח מוכתר בהצלחה וההתקפים האפילפטיים נעלמים, אבל חוזרים ומופיעים בעוצמה ובתדירות הולכת וגוברת. מתברר שמוחו של הארי, שקיבל גמול חיובי בעבור כל התקף, למד ליצור התקפים כדי ליהנות שוב ושוב מהעירור המובטח של מרכז העונג.

הספר של קרייטון, שנכתב לפני יותר מחמישה עשורים, חזה מבלי להתכוון לכך את מגפת ההתמכרות הדיגיטלית של ימינו. מערכת העצבים של כל אחד מאתנו נמצאת כבר כיום תחת מתקפה יומיומית של אותות דיגיטליים, חזותיים ושמיעתיים. הוסיפו לכך הצפה של אותות מגע ומישוש וההתמכרות של מרכז העונג להצפה החושית היא לא יותר מעניין של זמן.

אנחנו הופכים להיות זרים בהמון.

איש(ה) אינו אי בודד

הרשתות החברתיות, ושלל האמצעים לתקשורת ממרחק, ביחד עם ההעדפה ההולכת וגוברת, בעיקר בקרב הדור הצעיר, למגע שאינו מחייב קרבה פיזית, מייצרת דור של בני אדם הנעדרים יכולת לתקשורת פנים אל פנים

הרשתות החברתיות, ושלל האמצעים לתקשורת ממרחק, ביחד עם ההעדפה ההולכת וגוברת, בעיקר בקרב הדור הצעיר, למגע שאינו מחייב קרבה פיזית (אפילו שיחת טלפון נחשבת לקרבה מוגזמת), מייצרת דור של בני אדם הנעדרים יכולת לתקשורת פנים אל פנים. מספר הולך וגדל של בני אדם מרחיקים את עצמם ממגע אנושי יומיומי ומעדיפים לתקשר מעבר למסך.

אין ספק שתהיה לכך השפעה ארוכת טווח על המוח האנושי.

הנוירולוגיה שלנו מתוכנתת לסוציאליזציה. חלק משמעותי במוח מוקדש לזיהוי פניהם של אנשים אחרים (fusiform gyrus), והאמיגדלה שלנו מכילה נוירונים ייעודיים שכל מטרתם לזהות ולפרש את הבעות הפנים של העומד מולנו. זה אינו מקרי: אנחנו בנויים לקרוא איש את רעהו.

חוקרים מאוניברסיטת נורמל  בבייג'ינג מצאו שני הבדלים עיקריים בין תקשורת פנים אל פנים ובין סוגי תקשורת אחרים ממרחק:

  • היא כוללת עיבוד מקבילי של סוגי מידע שונים, כגון הבעות פנים ושפת גוף.
  • היא מבוססת על העברת שרביט בין הדוברים, כך שכל אחד מדבר בתורו.

הנקודה השנייה מספקת למשתתפים מידע על רמת המעורבות של הצד השני בשיחה, והדגשים שהוא נותן לסוגי המידע המתווך.

לטענת החוקרים, הנקודות הללו קריטיות לתקשורת אנושית אפקטיבית ומייצרות סנכרון בין מוחותיהם של המשתתפים בשיחה. בסריקות מוח שנעשו תוך כדי שיחות פנים אל פנים נצפתה עליה בסנכרון הנוירולוגי (פעילות מתואמת באזורי מוח מקבילים אצל שני הדוברים) לעומת סריקות שנעשו במהלך שיחות שאינן כאלה.

במילים פשוטות, אפשר לנהל עשרות שיחות טקסט עם שלל אנשים מבלי לתקשר, במלוא מובן המילה, עם אף אחד מהם.

אמרת משהו על לראיין אנשים פנים אל – "הוא הניד בראשו, לשונו מרטיבה את שפתיו בעצבנות" אני מעדיף שלא לומר זאת במפורש. אני חושב שאתה מבין את כוונתי. "המחשבה העלתה בי תמונה של שנינו נושמים – נושמים זה את האוויר הנפלט מראותיו של השני". הסולאריאני נצטמרר. "אתה לא חושב שזה דוחה?"

אייזק אסימוב, "שמש עירומה".

נשיקה

נשיקה. תצלום: Thought Catalogue

משבר המיניות

מחקרים שנערכו בשנים האחרונות מצביעים על מגמה בקרב בני הנוער האמריקאים: הם מקיימים הרבה פחות יחסי מין מכפי שנהגו לקיים בני נוער בעבר. בעוד המומחים חלוקים בנוגע לסיבות המיתון המיני, נצפתה במקביל ירידה מתואמת גלובלית בשיעורי הילודה במדינות המפותחות ושיעור הפריון הכללי ירד אל מתחת לרמה שתאפשר לאוכלוסייה לשמר את גודלה (שיעור הפריון שמאפשר שימור גודל האוכלוסייה עומד כרגע על 2.1 צאצאים לאישה).

מדוע?

האמת היא שאיש אינו יודע בוודאות. המומחים מציעים שלל השערות כגון: תרבות הטינדר, לחצי פרנסה, עליה בהפרעות חרדה, שבריריות נפשית, השימוש הנרחב בתרופות נוגדות דיכאון, עליה בשיעור האסטרוגן בסביבה כתוצאה מהשימוש הנפוץ באריזות פלסטיות, ירידה ברמות הטסטוסטרון אצל גברים, פורנו קל להשגה, צעצועי מין, העובדה שיש לכל אחד מאתנו יש אפשרויות רבות מאוד לבחירת פרטנרים מיניים, הורי הליקופטר, קרייריזם, טלפונים חכמים, הצפת המידע, חוסר שינה והשמנת יתר. אין כמעט חולי מודרני שלא הואשם בדעיכתו של הליבידו האנושי.

מבלי להפחית מחומרתם של הטיעונים הללו, אני רוצה להציע היפותזה פשוטה יותר: אנחנו הופכים להיות פחות חברתיים.

העלייה בתקשורת ממרחק, בד בבד עם הירידה בתקשורת פנים אל פנים, משנה אט-אט את הנוירולוגיה של המוח האנושי, ומנוונת אזורים ששימשו אותנו כדי ליצור קשר עם אנשים אחרים (בדיוק כפי שאפליקציות ניווט מנוונות את החלקים במוח המאפשרים לנו לנווט במרחב). כתוצאה מדיכוי החלקים הללו אנחנו חווים ירידה בהתמחות בפעולות הדורשות אינטראקציה אנושית כגון חיברות, זוגיות וכמובן יחסי מין מספקים.

במקום לזהות את התהליך ההרסני הזה ולנסות להתמודד עם שורשיו העמוקים, אנחנו עוסקים רוב הזמן בפיתוח אמצעים חדשים ומגוונים המאפשרים לנו לתקשר ללא מגע וללא נוכחות ומעמיקים את הניכור החברתי שייצרנו במו ידינו.

ואולי, רק אולי, הטבע בחוכמתו ארוכת השנים, מאס בגרגרנותנו, בצורה חסרת האחריות שבה אנחנו מתרבים וסועדים את ליבנו על שולחנו, והוא מורה לנו בעדינות לצמצם את מספרנו, לטובת הכלל.

 

תמונה ראשית: בובה עירומה. תצלום: okeyphotos, אימג'בנק / גטי ישראל

מחשבה זו התפרסמה באלכסון ב

תגובות פייסבוק

> הוספת תגובה

5 תגובות על לא עוד סקס

01
ניל

או שסקס הוא אובר רייטד.
כך או כך, החליפה (טסלה-סוט) נראית בעלת פוטנציאל מדליק דווקא לתחומים פיזיים אחרים כמו אימוני כושר - אמצעי בקרה על חלוקת מאמץ ושימוש מאוזן בשרירים תוך כדי ריצה וכד'.

03
אריאל

במקום לשמוח שבני נוער מקיימים פחות יחסי מין, כעת החוקרים מתבאסים.
במקום לשמוח שהגידול באוכלוסיה נמצא במגמת ירידה, שוב, החוקרים מתבאסים.
למה??
סופסוף האנושות מגלה מגמה קצת יותר אחראית - פחות סקס לא מוגן בין בני נועג והריונות לא רצויים, פיצוץ האוכלוסין הוא הבעיה הכי אקוטית בעולם.
לגדל ילדים זו המון אחריות, השקעה אנרגטית, והמון משאבים מכל הסוגים.
זו שמחה גדולה לשמוע שהילודה בירידה.
אגב, האם היא אכן בירידה בכל העולם או רק במערב (החשוב בעיני עצמו והוא ממש לא מייצג את כל העולם?)

04
עמוס

אריאל,
האמת - לא יודע מהיכן להתחיל את ההתייחסות למה שכתבת.
החוקרים לא "מתבאסים" - הם מתארים תמונת מצב עובדתית-אמפירית ומנתחים אותה.
הגידול באוכלוסיה הכוללת של העולם לא קטן; נהפוך הוא; המאמר מדבר על מדינות מתפתחות ויש להבחין, היטב, בין האחרונות לבין חלקים נרחבים בעולם שעומדים בפני גידול עצום במספר התושבים.
קשה לי לקבל את הטיעון שלך שבני נוער מקיימים פחות יחסי מין בשל "אחריות" לבעיות הדמוגרפיות בעולמנו. בני נוער אני מזכיר... :-)
ביחס למאמר - המאמר אינו מבחין דיו בין יחסי מין לבין פיריון ,ילודה ודמוגרפיה; מדובר בדברים שאינם בהכרח זהים.
המאמר מעלה שאלות בדבר הסוציאליזיציה של הדור הצעיר (על השפעת האמצעים הטכנולוגיים בהם הוא משתמש על כך)... והקשר, הנטען, בין האמור לקיום יחסי מין והיקפם.
לסיום - לטעמי היקף הפריון במדינות המתפתחות אינו קשור בהכרח לאמור, אלא נעשה כעניין מודע ורצוני של בני זוג צעירים בארצות המתפתחות שלא להביא לעולם ילדים כלל (או להביא ילד אחד לכל היותר) - אין לכך קשר ישיר להיקף ותדירות קיום יחסי המין של זוגות אלו.