לטוס לחופשה בספינת אוויר

אחרי עשרות שנים של קרקוע, מנסים להחיות את עידן הצפלינים
X זמן קריאה משוער: 2 דקות

להמריא מאיפה שרק תרצו, לנחות כמעט בכל מקום, ולהשתמש בהרבה פחות דלק – יכול להיות שכל מה שחסר לנו בחיינו המודרניים הוא הצפלין. כמובן שאותה ספינת אוויר מפורסמת שכיכבה בדמיונותיהם של מיליוני ילדים עדיין בסביבה. אנחנו רואים גרסה מוקטנת מרחפת מעל צומתי תנועה, הפגנות או אצטדיוני ספורט. אבל יש כאלה שגם לא וויתרו על הפוטנציאל התעופתי שלה.
על אלה נמנית חברת העיצוב הבריטית Hybrid Air Vehicles שהשיקה לא מזמן את האיירלנדר (Airlander), ספינת אוויר בגודל מגרש כדורגל שיכולה לשאת משקל של חמישים טונות ולהישאר באוויר במשך שבועות, כך שתוכל להשלים את משימתו של פיליאס פוג ולהקיף את העולם – פעמיים.

הצפלין פותח במקור על ידי הרוזן הגרמני פרדיננד פון צפלין בתחילת המאה העשרים, והוא שימש הן לתחבורה אזרחית והן לצרכים צבאיים. חברת DELAG הגרמנית הפעילה טיסות סדירות עוד לפני מלחמת העולם הראשונה; במלחמה עצמה פשטו הצפלינים על אנגליה והותירו מאחוריהם הרס, אך במלחמת העולם השנייה כבר שימשו בעיקר לצרכי תעמולה ותצפית. במקביל, הפכו הצפלינים לאמצעי תחבורה מפואר ויוקרתי שהתחרה הן במטוסים והן בספינות. בשנות השלושים נחשבו לעתיד התעופה של אמריקה, עד שההינדנבורג עלתה בלהבות ב-1937 ולקחה עמה את תעשיית התעופה המסחרית הקלה מהאוויר. לפני כן אגרה הממשלה האמריקאית כמויות עצומות של הליום, וחלקו העליון של בניין האמפייר סטייט יועד למעשה לשמש כתחנת נוסעים. האיירלנדר, בניגוד לאבותיו, אינו קל יותר מהאוויר. בזכות משקלו הוא יכול להישאר על הקרקע מבלי שיהיה צורך לקשור אותו. מצד שני, המבנה האווירודינמי שלו מקל מאד על ההמראה.

הוא זקוק ל-80 אחוז פחות דלק ממטוסים ומסוקים רגילים, ויכול להגיע למהירות של כ-160 קילומטר לשעה. בעת הנחיתה, הנעה וקטורית דוחפת את הספינה מטה בהדרגה, והאיירלנדר יכול לנחות גם במים, על קרח ובאזורים קשים לגישה. Hybrid Air Vehicles אינה החברה הראשונה שמנסה להחיות את עידן הצפלינים. רוב הניסיונות הגיעו מגרמניה: חברת "קרגוליפטר" הוקמה ב-1996 במטרה לבנות כלי שיט משולב שישמש להבערת משאות כבדים ממקום למקום, והצליחה לבנות את ההאנגר, אך לא את כלי התעופה; החברה הגרמנית Zeppelin Luftschifftechnik GmbH בנתה מאז שנות התשעים חמישה צפלינים בטכנולוגיה חדשה, קטנים בהרבה מהמקור. למה באמת ישמש האיירנלדר? יכולתו להמריא ולנחות בכל מקום הופכת אותו לאידיאלי להסעת ציוד כבד לאתרי קידוח, למשל, והחברה מתכננת ליצור דגמים מיוחדים לסיוע באזורי אסון. אבל אי אפשר לדעת עדיין - טיסת המבחן הבאה של ספינת האוויר תתרחש רק בדצמבר. ואולי יום אחד נוכל אפילו לטוס לחופשה בספינת אוויר, כאמצעי תחבורה לכל דבר.

עוד על האיירלנדר בכתבה בסמיתסוניאן
האתר של מפתחת האיירלנדר, Hybrid Air Vehicles

מחשבה זו התפרסמה באלכסון ב

תגובות פייסבוק

תגובה אחת על לטוס לחופשה בספינת אוויר

מרתק!
האם רק אני מפנטז על מגרשי חנייה גדולים בנתניה, חדרה, ורחובות שמהם ממריא* הצפלין למרכז תל אביב?

__

ואולי "ממריא" זאת לא המילה המתאימה. עדיף לוותר על הנחיתה המסורבלת ולהתחבר ישר לשרוול שבראש המגדל.