מדוע אנחנו שופטים נשים סקסיות?

חוקרים מצאו שגברים ונשים כאחד עושים דה-הומניזציה לנשים שמוצגות באופן מיני, אך מסיבות שונות לחלוטין
X זמן קריאה משוער: 2 דקות

"האם נשים מיניות נתפסות כבני אדם של ממש?" – אם התשובה היא לא, מדוע זה כך? קבוצה של חוקרי פסיכולוגיה בראשות ירוּן וואס (Jeroen Vaes) מאוניברסיטת פדובה באיטליה, ניסתה לענות על השאלות הללו באמצעות מחקר שבדק את התגובות של נבדקים לתמונות. במחקר נמצא כי גברים ונשים כאחד נוטים לראות בנשים שמוצגות כאובייקטים מיניים כבעלות תכונות "פחות מאנושיות"; עם זאת, נמצא גם כי כל אחד מן המינים עושה דה-הומניזציה לנשים שמוצגות באופן מיני מסיבות שונות לגמרי. תוצאות המחקר פורסמו בכתב העת האירופי ב-European Journal of Social Psychology.

וואס ועמיתיו גייסו למחקרם משתתפים הטרוסקסואליים משני המינים מאחת האוניברסיטאות באיטליה. הנבדקים התבקשו להביט בתמונות של גברים או נשים שנאספו מתוך מגזינים איטלקיים פופולאריים. בחלק מהתמונות נעשתה "החפצה" (objectification) של המצולם, כלומר, המצולם הוצג בתנוחה מגרה או בלבוש מצומצם. בתמונות אחרות נעשתה "האנשה" (personification), כלומר, התמונה התמקדה בפניו של המצולם או שהציגה אותו מבצע פעולות יומיומיות ללא קונוטציה מינית.

המשתתפים התבקשו לעבור מבדק אסוציאציות חבויות (Implicit association test – IAT), שמדד עד כמה הם קישרו כל תמונה עם מילים מסוימות, שחלקן קשורות באנושיות (תרבות, כף רגל, אף, ערכים ומסורת) ואחרות היו קשורות בבעלי חיים לא אנושיים (טבע, כַּפָּה, חוטם, אינסטינקט ושנת-חורף). משתתפים משני המינים קישרו את הגברים המואנשים, את הגברים המוחפצים ואת הנשים המואנשות עם המילים האנושיות. הנשים המוחפצות היו היחידות שהמשתתפים משני המינים עשו להן "דה-הומניזציה".

במחקר נוסף, ביקשו המדענים לבדוק את הסיבות של כל מין לעשיית דה-הומניזציה לנשים שהוצגו באופן מיני. לצורך כך קבוצה נוספת של נבדקים התבקשה לעבור את מבדק הקטלוג לאנושי ובלתי-אנושי כפי שעברה הקבוצה הראשונה, אך לאחר מכן התבקשו לציין לגבי כל אישה, בתמונה מחפיצה או מאנישה, עד כמה הם מוצאים אותה "סקסית, מגרה, יפה, שטחית והמונית". מהתוצאות עולה כי נשים שעשו דה-הומניזציה של הנשים בתמונות המחפיצות חשו גם שהנשים שהוצגו באופן מיני הן המוניות ושטחיות. הגברים, לעומת זאת, נטו להחפיץ את הנשים שכלפיהן הן חשו משיכה מינית. החוקרים ערכו גם מחקר שלישי, שבו השתמשו בהטרמה של מילים ניטרליות או בעלות מטען מיני. הגברים, בניגוד לנשים, נטו יותר לעשות דה-הומניזציה לנשים אחרי שעברו הטרמה של מילים מיניות.

בהתבסס על תוצאות אלה, וואס ושותפיו למחקר מציעים כי כאשר גברים מייחסים מאפיינים פחות מאנושיים לנשים, הגורם לכך פעמים רבות הוא העובדה שהם נמשכים אליהן מינית. משיכה מינית עשויה להניע גברים להתמקד יותר במאפיינים הפיזיים של נשים ולשים פחות דגש על האישיות ועל המאפיינים המנטליים שלהן. החוקרים מאמינים כי כאשר נשים עושות דה-הומניזציה לנשים מוחפצות, הסיבה לכך היא שהן מרגישות מרוחקות מהן – ייתכן שהסיבה היא שהן רואות בנשים מוחפצות "תפוחים רקובים" שפוגעות בכל המין הנשי באמצעות הדימוי השלילי שהן יוצרות. אפשרות נוספת שהעלו החוקרים היא שהנשים המוחפצות מייצגות עבור הנשים אידאל יופי בלתי ניתן להשגה, שהן מרגישות שהן צריכות להתגונן מפניו. כותבי המאמר מקווים כי מחקר עתידי יבסס לא רק את הסיבות לכך שנשים מרחיקות עצמן מדימויים נשיים מיניים, אלא גם את הסיבות לכך שגברים נוטים לעשות דה-הומניזציה לנשים שאליהן הם נמשכים באופן שעשוי להיות מזיק.

מחשבה זו התפרסמה באלכסון ב על־ידי APS Observer.

תגובות פייסבוק

תגובה אחת על מדוע אנחנו שופטים נשים סקסיות?

01
הבל

כל תרבות הסגידה ליופי, תעשיית הכסף סביבה ושיפוט אדם לפי מראהו הם סימנים לתחלואי המין האנושי!
עדיף היה שאימוץ המודלים ע"י ההמון הנבער והשיח אודותיהם היו לפי ערכיהם ומעשיהם!!!