רייקיאוויק טובה יותר

בשורת הדמוקרטיה המקוונת באה מאיסלנד: לתת לאזרחים להעלות רעיונות, לאסוף את הכול ולדון בהצעות, לטובת הכלל
X זמן קריאה משוער: 4 דקות

אזרחי איסלנד משמיעים את קולם בזירה המדינית באמצעות Better Reykjavik (רייקיאוויק טובה יותר), פלטפורמה מקוונת לשימוש הציבור, שיותר מ-56% מתושבי העיר משתמשים בה. חברי המועצה של רייקיאוויק אוספים את ההצעות הללו, מפרסמים אותן ומזמינים את הציבור להצביע. עד כה הושקעו למעלה מ-2.2 מיליון דולר בפיתוח יותר ממאתיים הצעות למדיניות שהגיעו מן הציבור.

תוצאות והשלכות

עד כה נרשמו ב- Better Reykjavik יותר משבעים אלף משתמשים, שהם יותר ממחצית אוכלוסיית העיר. הצעותיהם השונות, ובהן יותר טיולים לתלמידים בבתי ספר ותמיכה טובה יותר בחסרי בית הספיקו כבר להתקבל כחוקים. הפלטפורמה Rahvakogu המופעלת באסטוניה, על בסיס אותה תוכנה, הניבה שבע הצעות שהפכו לחוקים, ובכלל זה נקיטת צעדים חריפים יותר כנגד פוליטיקאים שקיבלו תרומות לא חוקיות, וצמצום סכום הכסף הנדרש כהשתתפות עצמית בעת הקמת מפלגה חדשה.

משתתפים עיקריים

קרן אזרחי איסלנד, מועצת העיר רייקיאוויק

איך

פלטפורמה בשם Your Priorities שנבנתה על ידי קרן אזרחי איסלנד, עמותה שלא למטרות רווח המפתחת אסטרטגיות דיגיטליות המעודדות מעורבות אזרחית, מאפשרת לאזרחים להציע מדיניות שאז נידונה בפורום. כל מדיניות כזו מבוקרת, מתקבלת או נדחית בהצבעה, ואז מועברת לחברי מועצת העיר. חלקים מיוחדים מוקצים באתר לטיפול בפרויקטים ארוכי טווח. למשל: מדיניות החינוך האיסלנדית זכתה למקום משלה באתר, והמשתמשים מרבים להביע שם את דעותיהם.

איפה

רייקיאוויק, איסלנד

קהל יעד

כלל הציבור

ממתי

הפלטפורמה פעילה מאז 2010

עלות וערך

למעלה מ-2.2 מיליון דולר הושקעו בפיתוח יותר ממאתיים הצעות למדיניות שהגיעו מן הציבור.

קשיים

מעורבות האזרחים נשענה במידה רבה על כך שהאיסלנדים התרגלו לקחת חלק בתהליך הדמוקרטי המקוון וכן על העובדה ששיעור המחוברים לרשת במדינה הוא הגבוה מכל מדינות האיחוד האירופי. כ-96% ממשקי הבית באיסלנד משתמשים בפס רחב, ועד סוף 2013 81% מהאזרחים השתמשו באתרי אינטרנט ממשלתיים. מדינות שבהן השימוש ברשת נפוץ פחות, שמעורבות אזרחיהן מלכתחילה נמוכה יותר, עלולות לא לחוות את אותה הצלחה.

העתקת הדגם

מערכת Your Priorities הוכנסה לשימוש גם באסטוניה, שם השתמשו בה 50 אלף אזרחים שהציעו כאלפיים הצעות לממשלה באמצעות פרויקט הקרוי Rahvakogu (אסיפת העם). פרויקטים מצומצמים יותר פועלים בבריטניה, בקרולינה הצפונית ובמדינות הבלקן.

הסיפור

Better Reykjavik, פלטפורמה למעורבות אזרחית, פותחת נתיבים חדשים לפעילות דמוקרטית מקוונת בבירת איסלנד.

מאז 2008, קרן אזרחי איסלנד משתמשת ב- Your Priorities, תוכנה לשימוש ציבורי שעומדת בבסיסו של אתר המאפשר לאזרחים להציע רעיונות לקובעי המדיניות. 56% מבין 120 אלף תושבי העיר כבר השתמשו באתר Better Reykjavik, שהושק בשנת 2010, שבוע בדיוק לפני הבחירות המקומיות.

Better Reykjavik מאפשר לאזרחים להציע מדיניות בנושאים שחשובים להם. משתמשים אחרים מעלים טיעונים בעד או נגד ההצעות הללו. מערכת הצבעה מבהירה לקובעי המדיניות אילו הצעות חשובות למרבית הבוחרים. כ-2.24 מיליון דולר כבר הושקעו הפיתוח יותר ממאתיים הצעות שהגיעו מאזרחים מאז הקמת האתר, ובכלל זה הוספת טיולים לתלמידים בבתי ספר.

האתר חיזק במידה ניכרת את האמון שנותנים תושבי העיר בנבחרי הציבור שלהם, לאחר המשבר הכלכלי של שנת 2008, שבעקבותיו קרסו שלושה בנקים פרטיים, הגדולים ביותר באיסלנד. שנה לאחר מכן הודה ראש הממשלה לשעבר, גייר הילמר הארדה בקבלת כספים שנויים במחלוקת ממוסד כלכלי גדול, כתמיכה במפלגתו בשנת 2006, ובאי התחוללה סערה פוליטית.

"אמון הציבור צנח לתהום", מסביר רוברט בירנסון (Bjarnason), ממייסדי Better Reykjavik. "אנשים הבינו שהצבעה עבור מישהו אחת לארבע שנים אינה מאפשרת להם להשפיע באמת".

הפלטפורמה, שהושקה שבוע לפני הבחירות לרשויות המקומיות בשנת 2010, אומצה מיד על ידי Besti flokkurinn ("המפלגה הטובה ביותר") מפלגה אנטי-פוליטית בנהגת הקומיקאי והשחקן יון גנאר, שרץ בבחירות ללא מצע במחאה על מה שנראה בעיני המפלגה כמערכת פוליטית מושחתת.

"הצענו לכל מפלגה מקום באתר", אומר בירנסון, שמדגיש עם זאת את אופיו הבלתי מפלגתי של האתר. גנאר לבדו הבין את הפוטנציאל. כשמפלגתו זכתה בכ-36% מהקולות ונכנסה לקואליציה עם המפלגה הסוציאל דמוקרטית, האתר הפך לכלי חיוני בקביעת המדיניות של הקואליציה.

הניסוי בדמוקרטיה מקוונת הצליח, כך נראה: עד היום, למעלה מ-16 אלף משתמשים רשומים הציעו יותר מ-5800 רעיונות והעלו 12 אלף טיעונים בעד ונגד. יותר מאלף רעיונות כאלה נבחנו רשמית אז 2011. נכון להיום, עיריית רייקיאוויק בוחנת מדי חודש 10-15 הצעות שמגיעות מהציבור באמצעות האתר, ומצביעה עליהן.

חלקים מיוחדים באתר נוצרו כדי לשמש פרויקטים ארוכי טווח: מדיניות החינוך ארוכת הטווח של איסלנד קיבלה אגף משלה, ויש בו פעילות ציבורית תוססת.

לאחר שזכתה בפרס Europe e-Democracy בשנת 2011, התוכנה – הפתוחה לגמרי לציבור המשתמשים והמפתחים – מצאה חן בעיני קהילות שונות בעולם, אם כי טרם הופעלה בהצלחה דומה לזו שנרשמה ברייקיאוויק.

המקבילה האסטונית, Rahvakogu, קיבלה יותר מאלפיים הצעות מ-50 אלף אזרחים פעילים. הפרלמנט דן רשמית ב-15 מתוך הצעות אלה, ושבע מהן כבר יושמו. בקרולינה הצפונית, במדינות הבלקן ואפילו במערכת הבריאות הבריטית נעשה שימוש בתוכנה בהיקף מצומצם יותר.

ההצלחה של Better Reykjavik נובעת מהמהירות שבה אימצו אותה אזרחי איסלנד, שהיו גם כך מורגלים לקחת חלק בהליך הדמוקרטי באמצעים מקוונים. בכ-97% ממשקי הבית באיסלנד משתמשים באינטרנט בפס רחב, ואילו 81% מהאזרחים השתמשו כך או אחרת באתרים שבאמצעותם יוצרים קשר אם משרדי ממשלה.

בירנסון דוחה כל ניסיון לרמוז שיש לזקוף את הצלחת הפלטפורמה למאפיינים הייחודיים של התרבות הפוליטית באיסלנד, אם כי הוא מציין שפלטפורמות כאלה מתאימות כנראה יותר למדינות קטנות.

 

מקורות והפניות שימושיות:

Better Reykjavikhttps://betrireykjavik.is/domain/1Icelandic Citizens Foundationhttp://www.citizens.is/Your Prioritieshttps://www.yrpri.org/domain/3People-Centred Smart City Initiatives: Better Reykjavikhttps://www.nesta.org.uk/news/10-people-centred-smart-city-initiatives/better-reykjavikIceland after a year of financial crisishttps://www.ft.com/content/bc6e24b8-b3a5-11de-ae8d-00144feab49aBetter Reykjavik: Open Municipal Policymakinghttp://civicmediaproject.org/works/civic-media-project/better-reykjavik

תורגם במיוחד לאלכסון על ידי דפנה לוי

Published by Alaxon by special permission of Apolitical

The original article appeared here.

תמונה ראשית: מתוך "העיניים האלו", יצירת גרפיטי של האמן האוסטרלי Guido Van Helten על קיר בניין תעשייתי ברייקיאוויק, איסלנד. תצלום: ג'יימי מק'קפרי

מחשבה זו התפרסמה באלכסון ב על־ידי Apolitical.

תגובות פייסבוק