רעידת אדמה מעשה-אדם

רעידת האדמה בשבוע שעבר בסין, אשר נבלעה בחדשות העולם בגלל הפיגוע בבוסטון והפיצוץ בטקסס, רחוקה היתה מלהיות הקטלנית ביותר שאירעה במחוז סצ'ואן: לפי הנתונים הרשמיים נהרגו בה 188 בני אדם, ו-11,000 איש נפצעו.

אבל היא מדאיגה את המדענים בגלל שמקור הרעש יכול לעורר רעשים רבים נוספים: סיסמולוגים משוכנעים שרעידת האדמה הזו נגרמה כתוצאה ישירה מבניית הסכר הענק בזיפינגו, אשר יצר את אחד ממאגרי המים הגדולים בעולם.

פורמלית, סין טוענת שרעידת האדמה היא בסך הכל רעש נלווה לרעידת האדמה הקטלנית של 2008, שבה נהרגו 80,000 בני אדם. "אחרי הרעש הקטלני הזה, כל הקו לאורך השקע הזה הפך ללא-יציב, ולכן בהחלט יתכן שהתקיימה רעידת אדמה כרעש נלווה גם חמש שנים אחר כך", אמר הסיסמולוג הראשי של מחוז סצ'ואן, ד"ר פאן קסיו, לעיתון "גלובאל טיימס".

אולם מחקר של אחד מגדולי המומחים בתחום, פרופ' אתימיוס לקאס מאוניברסיטת אתונה, קבע כבר אז שבניית הסכר "היוותה את אחד הגורמים" לרעידת האדמה. עכשיו שהסכר פעיל, אומרים המומחים, נרשמת אי יציבות כל כך תכופה שאפשר כמעט לדבר על אזור הנמצא במצב של רעידת אדמה תמידית: 3,000 רעשים קטנים נרשמו באזור זה על ידי מכוני סיסמוגרפיה עצמאיים מחוץ לסין.

סין היא המעצמה העולמית המובילה בהידרו-אנרגיה, ונבנו בה לא רק הסכר הגדול בעולם, על נהר יאנקצה, אלא גם שורה של סכרי ענק שחלקם נבנו במרכזם של אזורים הרגישים לרעידות אדמה. היקף הבנייה הוא כה עצום, בוודאי חסר תקדים היסטורית, שפרופ' לקאס סבור שיש בה כדי לפתח שינויים גיאולוגיים שאמורים היו להתפתח רק על-פני עשרות אלפי שנים, וליצור למעשה רעידות אדמה שהן מעשי ידי אדם.

מקורות:
הערכות מומחים: אלפי רעידות אדמה אירעו בסין מאז בניית מאגרי המים החדשים
המחקר של אתימיוס לקאס מאוניברסיטת אתונה
הגירסה הרשמית מול גירסת המומחים העצמאיים בעיתונות הסינית
המשך הבנייה המאסיבית של סכרים בדרום-מערב סין
מחשבה זו התפרסמה באלכסון ב

תגובות פייסבוק

תגובה אחת על רעידת אדמה מעשה-אדם