איך לסרב למלחמה

מלחמה אינה משחק. בהגדרה - במשחק בוחרים להשתתף, ובמלחמה רוב המשתתפים אינם בוחרים לקחת חלק.

במשחק המחשב Battlefield (״שדה קרב״) מתוארת מלחמה, אבל איפה הם החיילים שאינם מקבלים על עצמם את הכללים? איפה הם היו במהלך ההיסטוריה? החיילים שבוחרים לנטוש, לסרב פקודה, לסרב להילחם - אלה שכל חברה ממהרת לבער מתוכה, כי מלחמה אינה יכולה להתרחש בלי חיילים שנענים לפקודה, כי מי שבוחרים לא לציית מקלקלים את המשחק.

במשחק הזה מתרחשת מלחמה. 32 איש מכל צד נלחמים, לשם הלחימה. איש לא שואל למה, ואיש לא שואל מתי המלחמה תיגמר. אבל את מי שמנסים לעזוב את השטח, התוכנה מוציאה להורג. התוכנה היא שאוכפת את הכללים, והיא אינה מרשה לאיש לעזוב את שדה הקרב. היא רואה הכול ויודעת הכול. ניסיונות של שחקנים להפריע לאחרים להילחם נתפשים כמעשים אבסורדיים, שהרי המלחמה היא כיף. ומעבר למרחב הקרבות, משתרעת אוטופיה, מקום שלו שלא ברור אם ואיך אפשר להגיע אליו. ומה יעשו מי שאינם רוצים לקחת חלק במלחמה? איך יענישו אותם אם התוכנה (התוכנה!) אינה מאפשרת אש ידידותית וגם אינה מבינה אמביוולנטיות? ואילו דרכים חדשות ויצירתיות אפשר להמציא כדי להביע סרבנות? האם יש דרך להיעלם?

הסרט How to Disappear, מבית היוצר של הקולקטיב האמנותי האוסטרי Total Refusal (שיצר בעבר גם את Operation Jane Walk) משתמש במשחק כדי לסקור את ההיסטוריה של הסרבנות, הלאומנות, מיתוסים של גבורה והקרבה, סדרים חברתיים ומהפכות פציפיסטיות.

 

 

How to Disappear by Total Refusal from LEMONADE FILMS on Vimeo.

וידאו זה התפרסם באלכסון ב

תגובות פייסבוק