לא יכולים לדמיין

עד שאמו הלכה לעולמה, אלכס לא חשב שיש משהו יוצא דופן בתגובות שלו. אבל אז הוא ראה סביבו קרובים וחברים שהתאבלו הרבה יותר זמן ממנו, ותהה איך זה שהוא מסתגל, מתגבר, מהר יותר. רגשות האשמה שלו היו כל כך עזים, שהוא החל לחשוש שמא משהו במבנה הנפשי שלו אינו תקין. ״כשאני רחוק מאנשים שיקרים לי, אני לא מרגיש כלפיהם את אותם רגשות״, היא מסביר. ״לא היה לי מושג מה לא בסדר, וכבר חשבתי שאני פסיכופת״.

ואז התברר שאלכס לוקה באפנטסיה - היעדר יכולת להעלות תמונות בדמיון. כשהוא רחוק מבני אדם או מצבים, הוא אינו מסוגל לדמיין אותם. יש לכך, כמובן, השפעה על חיי הרגש, על היכולות האמפתיות, אבל אלה עקיפות ובוודאי אינן חד משמעיות.

בסרט OUT OF MIND של הבמאי הבריטי סיימון מלבייני (Simon Mulvaney) מנסה חוקר המוח אדם זימן (Adam Zeman), מחלוצי המחקר בתחום האפנטסיה, לצייר את העולם מנקודת מבטם של מי שלוקים בה. הוא מציג מחקרים ומקרים מעניינים ומפתיעים, שאחריהם אין ברירה אלא לתהות״ אולי מילים כמו ״לוקים״ או ״סובלים״ כלל אינן מתאימות - אולי יש לאפנטסיה יתרונות?

מסייעת לו האמנית איימי רייט (Amy Right), שגם היא אפנטסטית. ביחד עם מנסים להבין מה בדיוק קורה במוח כשאנחנו מדמיין, מזדהים, מפנטזים ומרגישים.

 

Out Of Mind from Simon Mulvaney on Vimeo.

וידאו זה התפרסם באלכסון ב

תגובות פייסבוק