זיקוקים

 

״כלי עזר לפרנואידים״ היא סדרה של פתרונות מתוחכמים שנועדו למנוע מתאגידי ענק וממשלות ללקט מידע מכל תנועה שאנו מבצעים ברשת או בעולם הגשמי.  פיה מרי (Pia-Marie), תלמידה לתואר שני בבית הספר הגבוה לעיצוב בקלן, גרמניה, החליטה לנקוש בגישה חדשה לשמירה על פרטיות. במקום להסוות נתונים, לכבות מצלמות ומכשירי עיקוב או להימנע כליל מלהזדהות ברשת, היא בנתה סדרה של אביזרים המשדרים נתונים מזויפים, ״פייק דאטה״. הם יוצרים מעטה שקרי, של נתונים אקראיים, שמסתיר את הזהות האמיתית שלנו:

האביזרים שלה יודעים לבלבל את ״אלקסה״, באמצעות שידור רעש לבן, או סדרות אינספיות של בקשות מוכנות מראש שמהן מי שאוסף מידע לא יוכל לדעת עליכם דבר. הם גם משדרים למצלמה שבמחשב תמונות ממקומות שונים ומשונים שאינם החדר שלכם - במקום לכסות את המצלמה, כפי שרבים נוהגים, ופותחים לשוניות אקראיות בדפדפנים שלכם, כדי להשאיר שובל של עקבות לא ברורים בהיסטוריית הגלישה שלכם ברשת.

 

 

27.01.2020

פרויקט שימור מערכות הכתב הנמצאות בסכנת החדשה, או בשמו החינני יותר The Endangered Alphabets Project נועד לסייע בשימור הכתב של שפות נכחדות, כנגד מה שיוזמיו מכנים ״האימפריאליזם של עידן הטלוויזיה והאינטרט״. מאחוריו ניצב ארגון ללא כוונת רווח מוורמונט, קבוצה של אקטיביסטים, חוקרים ומי שמסורים לרעיון שימור העושר התרבותי האנושי של כדור הארץ, בין השאר באמצעות שימור מערכות הכתב של השפות הרבות והשונות הנמצאות בשימוש, וכמובן אלה הנמצאות בסכנת הכחדה.

מאמצי השימור הללו כוללים שימוש באלפבית מסוגים שונים (ונדירים) כדי ליצור יצירות אמנות, וכן יצירה של משחקים וחומרי לימוד כדי להבטיח שמערכות הכתב לא יעלמו. טים ברוקס, יוזם הפרויקט, מספר כי כשהחל לחרוט ולצייר אותיות שלא היו מוכרות לו, לא היה לו מושג כי 85% משפות העולם עומדות להיעלם סופית. הוא הצליח לגייס אנשים מכל העולם כדי ליצור ארכיון עשיר של כתבים בשפות שונות ולהרכיב מהם את ״אטלס הכתב הנכחד״ המקוון.

הקליקו על האטלס כדי להכיר את הנוּבית, הגראיי, האפאקה ושפות נוספות שלא שמעתם מעולם, הציצו בתחריטים של האותיות ההולכות ונעלמות או הירתמו לסיוע בפרויקט, כאן.

לרשימת האלפביתים המלאה, הקליקו כאן.

 

26.01.2020

איך מתפתח עימות בינלאומי בין מדינות שיש להן נשק גרעיני, ומה עלול להביא אותן לחצות את הגבול ולהשתמש בנשק כזה? על השאלה הזו מנסה צוות מדענים לענות, באמצעות סימולציה מקוונת - משחק רב משתתפים שהחוקרים מזמינים את הציבור לקחת בו חלק, כדי לעקוב אחרי האינטראקציות שייווצרו בו, ואולי ללמוד משהו חדש על קבלת החלטות במצבי לחץ.

המשחק, (SIGNAL (Strategic Interaction Game between Nuclear Armed Lands, פתוח לשלושה שחקנים בכל פעם,  שלרשותם עומדים משאבים כלכליים, דיפלומטים וצבאיים. ההחלטות המתקבלות במהלך המשחק עלולות להוביל לעימות גרעיני, אבל לשחקנים ישנה אפשרות להימנע ממנו בדרכים שונות - שלכל אחת מהן, כמובן, מחיר משלה.

המשחק פותח על ידי קבוצה המכונה PoNG - או Project on Nuclear Gaming ולוקחים בה חלק חוקרים ממספר אוניברסיטאות אמריקניות. הם מקווים שהעלאת המשחק לרשת תאפשר להם לקבל מידע משחקנים שאינם דווקא פוליטיקאים או אנשי צבא, וכך להרחיב את מאגר הנתונים ולהבין טוב יותר כיצד לנהל סכסוכים.

23.01.2020

הפריטים האלה - כמה חטיפים, זוג נעלי התעמלות ישנות, מעט בגדים, ספר תנ״ך - זה כל מה שיכלו לקחת איתם, כשארזו תרמיל וצעדו מאות קילומטרים ברגל, כדי לברוח מוונצואלה ולמצוא לעצמם חיים חדשים בקולומביה. חייהם של הפליטים הללו קשים - הם מתקיימים מעבודות פשוטות ביותר, ולא קבועות כמובן - אבל לדבריהם, אלה חיים יציבים יותר מבמולדתם. הצילומים שבהם הם מציגים את כל רכושם עלי אדמות - וגם מספרים את סיפורים האישי, נסיבות הבריחה שלהם ומצבם הנוכחי -  הם פרי שיתוף פעולה בין הצלם גרג סגל (Gregg Segal) וארגון הסיוע לפליטים UNHCR. סגל מכנה את הסדרה Un-Daily Bread - מעין סדרת המשך ל-Daily Bread, צילומיו שתיעדו ילדים מכל העולם מוקפים במזון שהם אוכלים מדי יום. הפליטים, לעומתם, לא יכולים לדעת מה והאם יאכלו מדי יום.

 

 

 

22.01.2020

בניירובי מכנים אותם ״בודה בודה״ (Boda-Boda) - רוכבי אופנועים המסיעים נוסעים על האופנוע למחייתם. כדי למשוך תשומת לב של לקוחות ברחוב, הם נוהגים לקשט ולצבוע את האופנועים שלהם בדוגמאות וצבעים בולטים במיוחד.

מעצב האופנה הקנייתי בובין קייס (Bobbin Case) חבר לקבוצה של נהגי מוניות-אופנוע ועיצב עבורם תלבושות צבעוניות ויוצאות דופן התואמות את קישוטי האופנועים שלהם. כתוצאה מכך, חלה עלייה תלולה במספר הלקוחות שלהם וכמובן בהכנסות.

הצלם ההולנדי יאן הוק ( Jan Hoek) הנציח את הפרויקט כולו בסדרת צילומים שכותרתה Boda Boda Madness, וצילומיו נודדים כעת בתערוכות בעולם (פרטים באתר):

 

21.01.2020

המשרד לענייני זרים בברלין שינה לאחרונה את שמו ל״המשרד להגירה״ - שינוי סמלי שמאחוריו גישה פלורליסטית, מקבלת ופתוחה. את הצלם ליאון קופולוב  זה כנראה לא הפתיע, משום שבצילומיו הוא לוכד את הרבגוניות והקוסמופוליטיות המאפיינות כל כך את העיר.

בסדרת צילומים שכותרתה ״U8״, הוא צילם את הנוסעים בקו הרכבת התחתיתמס׳ 8 בברלין. 24 תחנות על פני קצת יותר מ-18 קילומטרים, ומגוון אנושי מרהיב. הנה דוגמאות למה שלכדה העדשה ביום אחד ברכבת אחת בתחתית של ברלין.

את כל צילומיו של קפולוב (ובהם גם כאלה שבהם הוא מבקש מאנשים אקראיים לחייך) תוכלו לראות כאן.

 

20.01.2020