זיקוקים

מה זאת ממשלה? איך היא מושלת? מי באמת משפיעים על החלטותיה? מיהו הציבור שאליו היא מדברת? מה מידת הנגישות של האזרחים לממשל? על השאלות הללו מנסה לענות הפרויקט של פול פסקדור (Paul Pescador)  תריסר סרטים העשויים בסגנון של תשדירי שירות רשמיים לציבור, אבל חושפים את הסדקים והחריצים שהובילו לאירועים הפוליטיים האחרונים בארה״ב.

פסקדור (טרנס, לא בינארי, ולכן כינוי הגוף ברבים) למדו באוניברסיטת קליפורניה ועוסקים בעיקר בצילום, קולנוע ופרפורמנס. הסרטים בפרויקט כוללים חוויות אישיות שלהם, משולבות בראיונות עם אנשים מהשטח וקטעי תיעוד של המאורעות, חלקם קשים - בניסיון להבין את התמונה האזרחית-חברתית-פוליטית המורכבת, וחשוב אולי יותר - להסביר בבהירות כיצד ניתן להשפיע, מה אפשר לעשות, איך ניתן לפעול.

הפרויקט Paul Pescador: PSA מוצג בימים אלה במוסד לאמנות בת זמננו בלוס אנג׳לס (ICA LA), ואת הסרטונים כולם ניתן לראות ברשת, כאן.

דוגמיות:

 

09.05.2021

״יש קשר ישיר בין האופן שבו הציבור תופש את חסרי הבית, לבין המדיניות שמתקבלת בנושא״ - זו הצהרת הפתיחה באתר של הארגון  Invisible People, ארגון אמריקני הפועל לשינוי הסיפור. וכדי לשנות את הסיפור, יש להפוך את האנשים הבלתי נראים, לנראים.

הצעד הראשון הוא הכרה בכך שחסרי הבית הם בני אדם. הם לא תופעה, הם לא יצורים שאינם קיימים אם לא מביטים בהם. הם אנשים כמו כולנו, והבעיה שלהם היא בעיה חברתית חמורה, של כולנו. ולשם כך הארגון מביא את סיפוריהם של האנשים הללו - סרטוני תעודה קצרים, שבהם יש לכם אפשרות להכיר את שמותיהם, פניהם, וסיפורי חייהם הייחודיים של כל אחד מדרי הרחוב הללו. למשל:

סדרת הסרטונים כולה זמינה כאן.

06.05.2021

ד״ר לאברן פורד וימברלי (Dr. La Verne Ford Wimberly) מתכוננת ברצינות רבה לתפילות של יום א׳ בכנסייה. היא בת 82, והיא חברה בקהילה של Metropolitan Baptist Church בטולסה, אריזונה. הדרשה והתפילות אמנם נערכות כבר יותר משנה בזום, אבל ד״ר וימברלי אינה מוותרת על לבוש יום א׳ החגיגי וגם מעדכנת את הקהל בסלפי מדי שבוע.

אחרי שהפגינה יותר מ-50 סטים של לבוש חגיגי, כולל כובעים מעוטרים בסרטים ושלל קישוטים - וכל זאת בלי לצאת כלל מהבית -  המגזין המקוון My Modern Met וגם הוושינגטון פוסט כתבו עליה וערכו איתה ראיון ומביא כמובן מבחר תמונות. הרי דוגמית:

 

05.05.2021

אן מורגן (Morgan) היא סופרת ועורכת בריטית, והופיעה כדוברת באירועי TED, והבלוג שלה מתעתד שנה של קריאת ספרות מכל העולם.

מורגן הקדישה שנה לקריאה של ספרים מ-196 מדינות (והיא מסבירה בדיוק למה כל אלה, למה רק אלה, ואיך בחרה). היא מספרת שהבינה פתאום שהיא מכירה בעיקר ספרות מבריטניה ומארה״ב, והחליטה להרחיב את עולמה הספרותי, ומן הסתם את יכולתה להכיר, להזדהות ולהבין נושאים, בעיות וסיפורים מתרבויות אחרות.

היא פתחה את הבלוג year of reading the world, ובתוך ימים ספורים החלה לקבל תגובות מקוראים וכותבים מכל העולם, שחלקם גם שלחו לה ספרים שהיא לא הכירה ולא יכלה למצוא בדרכים אחרות. בחלק מהמקרים היא קיבלה גרסאות שכלל לא ראו אור בבריטניה - בקבצים, דרך קוראים ברשת וכדומה, והיא מספרת את סיפורי כל ספר לצד התרשמותה ממנו, בבלוג.  וכמובן, היא כתבה על כל זה ספר.

זו רשימת הספרים המלאה - ומאז 2012 אז החלה מורגן במבצע, היא כוללת הרבה יותר מספר אחד מכל מדינה (וכן, יש בה המלצות על ספרים מתורגמים לאנגלית מטובלו, אוקראינה, פלסטין, סמואה, טוניס, אוגנדה, קירבאטי, וגם ישראל).

 

 

04.05.2021

רובנו אולי שכחנו את הכוח, החיוניות והקסם שבמכתבים של ממש - להבדיל ממיילים קצרים ותכליתיים - אבל סדרת האירועים Letters Live מזכירה וגם חוגגת כתיבת מכתבים. מכתבים היסטוריים נקראים בקול על הבמה על ידי מיטב שחקני בריטניה, שחקנים ופרפורמרים אחרים קוראים מכתבים שהם עצמם כותבים ואפילו מכתבים למערכת מכתבי עת נידחים - והתוצאה היא חגיגה של תיאטרון ומילים. וכמובן, הכול ביוטיוב.

קבלו דוגמיות:

 

03.05.2021

המושג ״מרחק״ הפך מאז ראשית 2020 לטעון ומורכב יותר מבעבר. 11 אמנים עכשוויים מיפן מציגים בימים אלה ברשת תערוכה העוסקת בהיבטים שונים של מרחק, ובפרשנויות שונות לצורך שלנו במרחק בחיים בתוך ואחרי המגפה. התערוכה  11 Stories on Distanced Relationships: Contemporary Art from Japan כוללת הסברים וטקסטים ביפנית ובאנגלית, והיא פתוחה לציבור עד ה-5 במאי (שהוא יום רביעי הקרוב).

העבודות בוחנות את מושג המרחק בין בני אדם, בינינו ובין הטבע, בין יצורים בטבע ועוד. מרביתן מערבות סאונד ווידאו, אנימציה וצילום והן מתרחשות בסביבות מפתיעות. יש בהן גם כאלה המוצגות על פי לוח זמנים שניתן למצוא באתר, בסטרימינג.

מתוך ״סמבה איטית״ של Han Ishu

מתוך הסרט ״שמות נסתרים״ של Ilyama Yuki

(בתמונה הראשית: מתוך הסרטון ״אני רוצה להיות זאב״ של Sato Masaharu)

02.05.2021