האנרגיה של האופל

התור לאולם החל להשתרך 12 שעות לפני פתיחת הדלתות. כאשר התור הגיע ל-400 מטרים, וכאשר ממתינים דיווחו על ניסיונות של ספסרים למכור להם כרטיס לאלף דולר למושב, האוניברסיטה קיבלה החלטה לפתוח אודיטוריום נוסף ולהעביר את ההרצאה במעגל סגור. כיאה למומחים למימד הזמן, המארגנים עמדו בלוח הזמנים המדוייק שפורסם, ובדיוק בשש וחצי בבוקר אתמול לפי שעון ישראל עלה לבמה לקול אלפי תשואות כוכב הרוק הגדול של הפיזיקה המודרנית, סטיבן הוקינג.

המדען הבריטי מתארח מזה חודש במכון קליפורניה לטכנולוגיה, הידוע יותר בשמו CalTech, וביקש לדבר עם ציבור הסטודנטים על מסקנותיו מסדרת שיחות שניהל עם פיזיקאים אחרים במקום. את עיקר הרצאתו הקדיש לפריצת הדרך האחרונה בתחום, השפעתה של "אנרגיה אפלה" על היקום. הוקינג התייחס ארוכות לקשר בין החומר האפל לבין האנרגיה האפלה, וכינה אותם במשותף "הצד האפל", לשמחתם של מעריצי פינק פלויד הרבים בקהל.

הוקינג הביא את הממצאים האחרונים שנאספו על-ידי טלסקופ החלל Planck של סוכנות החלל האירופית, אשר לטענתו לא זכו לתשומת הלב הראויה: "ככל שאנחנו יודעים, בקושי 5% מהיקום מורכב מחומר כמו שהוא מוגדר היום. 27% הוא חומר אפל, ו-68% מהיקום מורכב מאנרגיה אפלה," דיווח הוקינג, אך הודה ש"החוליה החסרה במחקר החלל היא הקשר המדוייק בין החומר האפל לבין האנרגיה האפלה".

החומר האפל נותר עלום למדי גם הוא. אי אפשר לחוש אותו או להקיף אותו, ומדענים יודעים על קיומו רק בגלל שהוא הכוח המחזיק את הגלקסיות יחד. "נערכו חיפושים אדירים אחרי החומר האפל, אבל אין לנו תוצאות," הודה הוקינג בתשובה לשאלה מהקהל.

באשר לאנרגיה האפלה, הוקינג הגדיר אותה ככוח שמאפשר ליקום להתרחב במקום להתמוטט תחת משקלו-שלו.

למרות שההרצאה הורכבה לכאורה מחלקים עצמאיים וכללה שאלות ותשובות בכל נושא, הוקינג הגדיר בעצם רעיון קוהרנטי אחד ארוך ומגובש, שאותו הציג גם כנראטיב היסטורי וגם כתאוריה פיזיקלית. הוא יצא מנקודת הזמן שבה נוסד היקום, לפני 13.8 מיליארד שנה על-פי החישוב המקובל עליו. הוקינג  הגדיר את לידת היקום כנקודה ולא כתהליך, ועבר למתקפה מסודרת על כל התאוריות הדתיות השונות, החל ממיתוסים אפריקאים ועד האמונה היהודית-נוצרית, כשהוא מסיים עם חיצי לעג למדענים הסובייטים שביקשו להוכיח את התאוריה הקומוניסטית לפיה היקום קרב אל תוך עצמו ונולד מחדש בתקופה מאוחרת יותר. הוקינג כינה את האמונה של קריסה מוקדמת של היקום "אמונה מרקסיסטית עיוורת", והשווה אותה ללידת היקום בשבעה ימים. "מה עשה אלוהים לפני שברא את העולם? היה עסוק בבניית הגהינום בשביל אלה שיתכחשו לסיפור?" התריס הוקינג.

הוקינג, אשר התפרסם בזכות מחקריו על החורים השחורים -- מבני ענק במרכזן של גלקסיות הבולעים כל דבר סביבם, כולל אור -- עבר לשלילת תאוריות שונות בדבר קיומם של חורים שחורים כמעין פרוזדורים ליקום שאינו מוכר לנו. הוא גם שלל מכל וכל את לידתו של היקום כתהליך פיזיקלי של מאבק בין החורים השחורים בתוכו. "לידתו של היקום היא תוצאה של משחק סיכויים. בטווח הזמן שבו מדובר, הסיכוי התממש, ולכן אנחנו כאן," אמר הוקינג.

הוקינג הודה שהרעיון הזה עדיין חסר ביסוס מדעי, למרות מאמצי-העל להוכיח את תפקיד החומר האפל בלידתו של היקום. "אבל זה מה שהופך את הפיזיקה למעניינת," הוא התנחם.

הצד האפל של הוקינג עצמו צץ לקראת סיום, כאשר נשאל על-ידי סטודנט בלתי מנומס אילו שימושים אפשר לעשות במכונות הנשלטות על ידי המחשבות שלנו, מלבד כיסא הנכים של הוקינג עצמו. "הייתי רוצה לשלוט לפעמים באמצעות מחשבותיי לא במכונה אלא בבני אדם", השיב הוקינג.

 מקורות:
ההרצאה של הוקינג באתר ספייס.קום
הדיווח של כתב לוס אנג'לס טיימס מההרצאה

 

מחשבה זו התפרסמה באלכסון ב

תגובות פייסבוק

תגובה אחת על האנרגיה של האופל

01
אינפיניטי

סטיבן הוקינג האחרון שיכול ללעוג למישהו אחרי מספר שטויות מפוארות שלו כמו שקבע פעם שבזמן התכווצות היקום הזמן יזרום הפוך, כלומר כוס שנפלה מהשולחן ונשברה, בזמן התכווצות היקום הכוס השבורה תקפוץ מהרצפה לשולחן ותהיה שלמה כמובן וכיוצא באלה שטויות.
באשר לאנרגיה האפלה שהוקינג הגדיר אותה ככוח שמאפשר ליקום להתרחב במקום להתמוטט תחת משקלו-שלו, ובכן, לא צריך להמציא משהו לא ברור כמו האנרגיה האפלה כדי להסביר משהו לא ברור אחר, אלא פשוט לחשוב שיש אינסוף ממה שכבר יש, דהיינו, ישנם אינסוף יקומים כמו שלנו מסביב ליקום שלנו שהם אלה שגורמים להמשך התרחבות היקום ואפילו האצת ההתרחבות הידועה ככל שהוא מתרחב יותר.
ולתובנות חשובות נוספות:
https://www.articles.co.il/article/173064/%D7%AA%D7%99%D7%90%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%99%D7%AA+%D7%94%D7%9B%D7%9C-%D7%A8%D7%A7%D7%95%D7%95%D7%99%D7%90%D7%9D+%D7%9C%D7%9E%D7%95%D7%95%D7%AA-%D7%A4%D7%A8%D7%A7+1.%D7%96%D7%9E%D7%9F