הכסף שורף את העולם

השינוי באקלים אינו מותיר לנו ברירה: הגיע הזמן להמציא מחדש את הכלכלה ואת השיטה הפיננסית
X זמן קריאה משוער: 12 דקות

אני טוען כבר מזמן שכסף הוא בדיה. מאז שכתבתי על כך, חסידי מטבעות הקריפטו למיניהם כועסים עלי. מזמן הבנתי שכאשר ניצבים מול פונדמנטליסטים, גם בתחום הכלכלה, קשה מאוד לשנות את דעתם של בני השיח, בדיוק כמו בנושאים הקשורים לפוליטיקה ולדת. ובכל זאת, אולי בכל מה שקשור לכסף ולמהות הכסף, יש עוד סיכוי להבהיר את הדברים.

מזמן רציתי לכתוב על עתיד הכסף, ועל איך שהעניין קשור לשינוי באקלים, ולנושא הזה אין שום קשר לביטקוין, לפנָטיות בכל הקשור לכסף ״קשיח״ וגם לא לשום צורה אחרת של קיצוניות מהסוג הגברי הקשוח שאני מוצא אצל הפונדמנטליסטים שאליהם כיוונתי בראשית דבריי.

אז בואו נשאל באמת: מהו העתיד של הכסף?

כדי בכלל להתחיל לדבר על כך, עלינו להבין מהו כסף.

מלח

מלח: עד לא מזמן, גם הוא היה כסף. תצלום: ג׳ייסון טואינסטרה

התאורטיקנים של מה שמכונה בשם MMT, התאוריה המונטרית המודרנית, יגידו לכם שכסף הוא חוב. זה כמעט נכון. כסף הוא ההיפך מחוב. ואני מתכוון לכך באופן מדויק, והעניין נוגע באורח ישיר לשאלה שרבים שואלים את עצמם ובכלל: מהו כסף, כיצד הוא פועל וכו׳.

כשאתם לוקחים הלוואה מהבנק, ״כסף״ ״נוצר״. הבנק נותן לכם כסף, והוא מחזיק ״חוב״. כסף וחוב הם הפכים באורח מדויק ושווה. אתם יכולים להחזיק ב״כסף״, או שאתם יכולים להחזיק ב״חוב״ התואם ומקושר לאותו ״כסף״ – אבל אינכם יכולים להחזיק בשניהם. האחד מבטל את האחר.

אגב, זוהי הסיבה – על אף שהכלכלה השמרנית אינה מבינה זאת באמת – לכך שהחוב הלאומי הוא למעשה ״אספקת הכסף״ של המדינה, כלומר הכמות הכוללת של הכסף. מה גובה החוב הלאומי של ארה״ב? 22 טריליון דולר, ואם לא ניקח בחשבון את מה שהממשלה ״חייבת״ לעצמה, גובה החוב הלאומי הוא 16 טריליון דולר. מה גובה אספקת הכסף של ארה״ב? ובכן, בסביבות 16 מיליארד. זה אינו צירוף מקרים – מדובר במשהו הדומה הרבה יותר לזהות מתמטית. כסף הוא ההיפך מחוב. ולא חשוב אין ננסה לחתוך ולחלק את העניין הזה, פלוס ומינוס מבטלים זה את זה.

מה קורה כשאתם מחזירים את ה״חוב״ לבנק? לאן ״הולך״ הכסף שנוצר? הוא מבוטל. הוא נעלם. וכך גם נעלם החוב

ומה קורה כשאתם מחזירים את ה״חוב״ לבנק? לאן ״הולך״ הכסף שנוצר? הוא מבוטל. הוא נעלם. וכך גם נעלם החוב. אם הייתם חייבים 1000 דולר לבנק והחזרתם את הסכום הזה, 1000 דולר ייעלמו מאספקת הכסף. במקרה זה, הוא נעלם לרגע קצר בלבד, ממש לשניות אחדות בלבד, כיוון שהבנק ימהר להלוות את הסכום הזה שוב, למישהו אחר. אבל שימו לב: החזרת ״חוב״ מבטלת ״כסף״.

לכן חשוב לדעת שלעולם איננו רוצים ״לשלם את החוב הלאומי״. אילו עשינו כן, הדבר היחיד שהיה קורה הוא שכסף היה מפסיק להתקיים בכלל. הרי משמעות הדבר תהיה רק ש״נחזיר״ את הכסף למי שאנו חייבים להם אותו, ושהם יחזירו את הסכום מצדם למי שהם חייבים, עד שכל השרשרת הענקית הזאת תסתיים בלא כלום. התוצאה נטו תהיה שבכלכלה כולה יישאר רק סכום מזערי של כסף. כלומר, כל מה שנשיג בכך הוא צמצום קיצוני של אספקת הכסף, מה שיגרום כמובן לדפלציה עצומה, משיכות היסטריות של הכסף המופקד בבנקים, אבטלה, ומצב שבו אנשים לא יוכלו להרשות לעצמם לקנות אוכל ומים – וזה רק חלק מתיאור החורבן שייגרם.

בדבר אחד צודקים כולם, אנשי הכלכלה המסורתית ואנשי הביטקוין למיניהם: המערכת שתוארה לעיל אכן מוזרה. אין בה היגיון רב. נראה כאילו היא נבנתה בלי שום סיבה ממשית. היא מאפשרת לבנקים ליצור כסף בעל כורחם, לתת אותו ללקוחות המועדפים עליהם, שהם בהכרח מיליארדרים, שמצדם דוחסים את הכסף לתוך קרנות גידור, וכל העסק יוצר בועות, חוסר שוויון, השקעות גרועות וחוסר תועלת כללית.

אלא שלמרבה הצער, הפונדמנטליסטים בקרב אנשי הביטקוין קצת דומים לפשיסטים: הפתרון שלהם גרוע מהבעיה. הפתרון שלהם הוא ש״כסף״ יוחלף ב״מטבעות דיגיטליים״, שהם מעצם מהותם נדירים יחסית. הבעיה ברורה: כל מה שזה יביא הוא דפלציה. בתקופות של סטגנציה, כמו בימינו, הפתרון – כפי שלמדנו בזמן המשבר הכלכלי הגדול של שנות ה-30 של המאה העשרים – הוא שהממשלה תשקיע. אם בכלכלה מסוימת יש כמות מוגבלת של ביטקוינים – נגיד 1000 בלבד – אף אחד אינו יכול להשקיע דבר, דווקא ברגע שיש צורך גדול במיוחד בהשקעות. התוצאה? משבר כלכלי ושפל.

אנחנו צריכים שהכסף יהיה גמיש, רב-עצמה וניתן לשימוש לטובת הציבור, ולא שיהיה רק זהב דיגיטלי

למעשה, אנשי הביטקוין ומטבעות הקריפטו רוצים ״תקן זהב״ חדש, שפשוט יהיה בצורה של ביטים. אלא שהפיכת ביטים לזהב – והרי אפשר להבין מדוע הם מעוניינים בכך: הם רוצים להתעשר – אינה טובה במיוחד לאף אחד מאיתנו, כלומר לנו, יתר בני האדם. אנחנו צריכים שהכסף יהיה גמיש, רב-עצמה וניתן לשימוש לטובת הציבור, ולא שיהיה רק זהב דיגיטלי.

וכך אני מגיע לעתיד הכסף.

אלברכט דירר, רדיפת בצע

״רדיפת בצע״ (1507), אלברכט דירר, המוזיאון לאמנות בווינה, תצלום: ויקיפדיה

אם כסף הוא ההיפך מחוב, כפי שהבנו כאן, נשאלת השאלה ממי אנו לווים, בעצם? כלומר אנו, התרבות האנושית? ובכן, אנחנו לווים מאימא אדמה, מ-Mother Nature, מהטבע. כל הכסף שאנחנו משתמשים בו הוא בעצם הלוואה ממנה. העצים והנהרות והאוקיאנוסים והיערות. ואם לא נחזיר את החוב, אתם יודעים מה יקרה? נישאר בלי כוכב לכת לחיות בו. ולאחרונה אנו מגלים זאת בדרך הקשה.

אז מה צריך הכסף ״להיות״?

כוכב לכת שבו הנהרות משגשגים, להקות הדגים שופעות, האלמוגים חיים, השמיים נושמים ברווחה. כמה כל זה שווה? זוהי בדיוק אספקת הכסף שלנו. זהו גודל החוב שעלינו להחזיר

הוא צריך להתבסס על הון טבעי, אם להשתמש בז׳רגון מתחום הכלכלה. תארו לעצמכם שהיינו מסכמים את ערכם של כל היערות, האוקיאנוסים, הנהרות, העצים, הדגים, בעלי החיים. את כל Mother Nature כולה. בכל העולם. לא כעת, כיום, אלא בעולם שאנחנו רוצים להשיג. כוכב לכת שבו הנהרות משגשגים, להקות הדגים שופעות, האלמוגים חיים, השמיים נושמים ברווחה. כמה כל זה שווה? זוהי בדיוק אספקת הכסף שלנו. זהו גודל החוב שעלינו להחזיר.

אם לומר זאת במונחים מפורשים: במקום ״תקן זהב״ לכסף, לכסף צריך להיות ״תקן טבעי״. כדי לדמיין זאת, נתר לעצמנו שבכוכב הלכת יש כעת מטבע בשם ״Earths״.

תארו לכם שאתם הולכים לעשות את הקניות הרגילות שלכם בסופרמרקט. אלא שבמקום שדברים יעלו 5 דולר, ליש״ט או אירו, נתח הבשר עולה לכם 5 Earths. ואולי גוש הגבינה עולה 20 Earths. ואילו סבון כביסה, מגבות נייר ומשחת שיניים עולים לכם 15 Earths. כי את הכול אתם לוקחים כהלוואה מ-Mother Earth. כן, בסופו של דבר, עלינו להחזיר את הכול, שאם לא כן, הכול יתפרק, יתרסק לרסיסים: כוכב הלכת, הציוויליזציה האנושית, הדמוקרטיה וכן הלאה.

אבל איך מערכת כזאת תעבוד? כלומר, ברמה הטכנית. כדי להבין זאת, עליכם לזכור מה קורה כשאתם לווים כסף מהבנק. הוא נעלם. אז נגיד שלוויתם 1000 Earths. השתמשתם בהם כדי להשקיע בעסק קטן. העסק שלכם מצליח ואתם מחזירים את ההלוואה לפני הזמן. הבנק מקבל כעת 1,100 Earths – את ה״חוב״ בתוספת ה״ריבית״. והם נעלמים, נכון?

לא נכון. במערכת הזאת, יש חידוש אחד, והוא מעניין מאוד. הכסף שאתם ״מחזירים״ לבנק אינו נעלם וזהו. הוא חוזר ישירות לכוכב הלכת. הבנק מפקיד את אותם 1,100 Earths, למשל ב״קרן הגלובלית להשקעות״, שתפקידה לשמור על היערות, על האוקיאנוסים, על הנהרות, על השמיים, על בעלי החיים, לדאוג שכולם יהיו בריאים, חסונים ומשגשגים.

ברגע שהסכום הזה מופקד, הבנק חופשי ״להלוות״ שוב את כל אותם Earths. כעת, אספקת הכסף גדלה. החזרנו את מה שלווינו מ-Mother Earth, בתוספת ריבית. כדור הארץ בריא יותר. ואנחנו יודעים שאיננו לוקחים הלוואות שאין לנו אפשרות להחזיר, אנחנו כמין בטבע.

כל השיטה המונטרית והפיננסית שלנו, ככדור הארץ, חייבת להשתנות כך שהיא תשקף את האמת הפשוטה שכמין החי על כדור הארץ, אנחנו בסך הכול לווים ממנו, ושאם לא נחזיר את החוב הזה, בריבית, סופנו שנהיה חסרי כל, כציוויליזציה

כל השיטה המונטרית והפיננסית שלנו, ככדור הארץ, חייבת להשתנות כך שהיא תשקף את האמת הפשוטה שכמין החי על כדור הארץ, אנחנו בסך הכול לווים ממנו, ושאם לא נחזיר את החוב הזה, בריבית, סופנו שנהיה חסרי כל, כציוויליזציה: אנחנו נשקע באוטוריטריות פשיסטית בעודנו נעשים עניים יותר ויותר, תוך כדי שאנחנו נותרים ללא משאבים, מוכנים להרוג איש את רעהו.

עלינו ליצור כלכלה גלובלית שבה ה״מעגל״ הבסיסי שההון עובר בו, או המסלול שהוא הולך בו, הוא כזה: היות שכל מה שיש לנו בעצם נלקח כהלוואה מ-Mother Earth –כל החוב הזה מוחזר ללא הרף, באורח עקבי, כדי שלא נמצא את עצמנו באסון האקלימי שאנו נתונים בו היום. כוונתי לכלכלה גלובלית שבה אנו מחדשים כל העת את היערות, מחדשים ומזינים אותם, את היערות ואת השמיים, את בעלי החיים ואת העצים, את הנהרות והאוקיאנוסים – במקום רק להחריב אותם. כלכלה שבה יש בעצם טרנזקציה גדולה אחת בלבד שמתרחשת כל העת, בכל כלי הבית שאנחנו קונים, בכל החשבונות שאנחנו משלמים, בכל ההשקעות שאנחנו משקיעים, בכל הארוחות שאנחנו אוכלים: נהיה יצורים הצוברים חוב ל-Mother Earth, אבל נהיה גם יצורים שכל הזמן מחזירים את ההלוואה הזאת, כך שהציוויליזציה שלנו לא תאבד את שווי המשקל, לא תאבד את יציבותה, לא תתמוטט.

כן: משמעות הדבר היא שבאורח מעשי, כל הפיננסים, הכלכלה, ה״מסחר״ וכן הלאה, כפי שהם מוכרים לנו, אבד עליכם הכלח, והם צריכים לעבור תמורה קיצונית.

באר נפט, קידוח

באר נפט: לוקחים ולא מחזירים שום דבר. תצלום: זבינק בוריוואל

כעת יש להשמיע מספר אזהרות. איני אומר שהמערכת שאני מציע כאן היא הפתרון היחיד, ואני אפילו לא אומר שיש פתרון. מדובר בטיוטה ראשונית בלבד, בניסיון לבטא את הרעיונות העיקריים. יהיה צורך לעבד את המנגנונים לפרטי פרטים. אז הנה לכם גם שפע של אפשרויות למשרות עתידיות בבנקים ובקרנות ובקרן המטבע הבינלאומית של העתיד. והרי יהיה צורך גם באנליסטים הפיננסיים ובבנקאי ההשקעות של העתיד.

אני גם לא אומר שמטבעות דיגיטליים הם חסרי תועלת. להיפך: הרעיון שלי בדבר ״Earths״ יכול וצריך להתממש באורח דיגיטלי. אך מטבעות דיגיטליים חייבים לשקף מציאות כלכלית ממשית, והמציאות הכלכלית הגדולה והמובהקת מכולן היא שאנחנו בסך הכול לווים את כל מה שיש לנו, ועושים זאת בהלוואות מכדור הארץ. מה שמטבעות דיגיטליים יכולים לעשות הוא לספק כלים לצורך ביצוע השינוי האדיר במערכות המונטריות והפיננסיות שאנו זקוקים לו ככוכב-לכת.

אנחנו צריכים מערכת מונטרית חדשה, מערכת פיננסית חדשה, שבנויות על מטבע המבוסס על הון טבעי – לא על זהב, לא על ביטים, וגם לא על גחמות של בנקאים, שכל אחד מהם הרסני, בדרך משלו.

ועכשיו, ברשותכם, אחדד את כוונותיי ביחס לעולם החדש הזה שאני מציג כאן. מה יצרנו בו? מערכת מונטרית חדשה, מערכת פיננסית חדשה, שבנויות על מטבע המבוסס על הון טבעי – לא על זהב, לא על ביטים, וגם לא על גחמות של בנקאים, שכל אחד מהם הרסני, בדרך משלו. הדולרים והאירו החדשים שלנו – שהם כעת Earths – מושקעים בחזרה בכדור הארץ, ככל שאנחנו משקיעים ומבזבזים Earths, וכך כדור הארץ מקבל בחזרה את מה שהוא זקוק לו. החוב שלנו מוחזר בתוספת ריבית, ולכן ה-Earths העומדים לרשותנו גם הם צומחים, ככל שהמשאבים של כדור הארץ גדלים.

ובכן, בניגוד לתקן הזהב, הכולא את כולנו בכמות קבועה ולא נזילה של כסף, בדיוק כמו ״ביטקוין״ או ״ליברה״ – בדוגמה הקטנה שלנו יצרנו מטבע שצומח יחד איתנו, רק בדרכים בריאות. אנחנו נרוויח עוד Earths שיעמדו לרשותנו להוציא אותם כרצוננו רק כל כוכב הלכת שלנו באמת בריא יותר. כעת, המסלול שהון נע בו הוא מאיתנו, אל הבריאות של כוכב הלכת, ובחזרה אלינו – לא רק מכוכב הלכת אלינו, בכל מחיר, כשתוך כדי כך הדבר גורם להרס כוכב הלכת.

כסף הוא אשליה, בדיה חברתית, הבניה. כעת הוא בנוי כך שהוא משרת את הסופר-עשירים, אך לא את כוכב הלכת, לא את הדמוקרטיה, לא את הציוויליזציה ולא את כולנו, כל האחרים. זוהי האמת של מה שאנחנו מכנים בשם ״כלכלה״. אנחנו לווים מ-Mother Earth. לעתים הדבר מכונה ״חוב אקולוגי״. כעת יש להפוך את הרעיון הזה לחלק עיקרי, מובנה, של המערכת הפיננסית שלנו. אחד האתגרים הגדולים במאה הזאת הוא לבנות כלכלה גלובלית שאינה פשוט הורסת את כוכב הלכת כיוון שהוא נתון לה בחינם – שזה בדיוק מה שעושה הקפיטליזם, שממש מוחק את כדור הארץ מהחשבונאות שלו – אלא כלכלה גלובלית שמזינה את כדור הארץ ומטפחת אותו.

יער, עצים

המדד האמיתי למצב העולם והאנושות. תצלום: מרק פל

היה חייבים ליצור מערכות מונטריות ופיננסיות ״פוסט קפיטליסטיות״, שבראש ובראשונה יעסקו בהחזרת החוב הזה ובטיפוח כדור הארץ כדי להעשיר את המין האנושי, ואת יכולתו לשגשג בביתו הטבעי

לא משנה אם המערכת הזאת תיבנה באמצעות דיגיטליים או באמצעים אחרים. מערכות מונטריות ופיננסיות אינן צריכות לעסוק בזהב או בביטים, אלא בכוכב הלכת, המשאב היחיד שלנו. עליהן לשקף את האמת החדה והקשה הזאת. במערכת כזאת אנו נעסוק כל העת בהחזרת החוב ל-Mother Earth, בכל פעולה קטנה במכולת ובכל השקעה גדולה בעיר או בחברה. לשם כך, נהיה חייבים ליצור מערכות מונטריות ופיננסיות ״פוסט קפיטליסטיות״, שבראש ובראשונה יעסקו בהחזרת החוב הזה ובטיפוח כדור הארץ כדי להעשיר את המין האנושי, ואת יכולתו לשגשג בביתו הטבעי. כל החובות הללו ל-Mother Earth חייבים לבוא לפני, מעל ומעבר ל״חובות״ הדמיוניים הרשומים לטובת קפיטליסטים למיניהם – ״חוב בשל טיפול רפואי״, ״חוב בשל ארוחות בבית הספר״, ״חוב בשל שכר לימוד לאוניברסיטה״ וכן הלאה. אם לא נעשה זאת, לא יהיה למין האנושי עתיד. במובן הממשי ביותר, החוב שלנו ל-Mother Earth הוא חובנו היחיד.

איני משלה את עצמי או אתכם שיהיה קל לבנות חברה כזאת – לא פוליטית, לא חברתית ולא אינטלקטואלית. איני חושב שנבנה ולו מעט ממנה השנה וגם לא בעשור הקרוב. מדובר בעבודה אדירה. וזאת העבודה שהצעירים המבריקים שלנו צריכים לעסוק בה – במקום למכור מודעות תמורת כסף. הדבר ידרוש דורות של עבודה. והוא לא יקרה במהירות מספקת כדי לעצור את האסון האקולוגי הנוכחי. אך אולי הוא ימנע את האסון הבא.

כשאני אומר שהגיע הזמן שהמין האנושי יתפתח אל מעבר לקפיטליזם, מה שהסברתי כאן הוא חלק מהעניין. האם אנו מסוגלים להקים מערכות מונטריות ופיננסיות גלובליות שיתבססו על מוסדות כמו המטבע ״Earths״, שהם שיקוף של החוב הכלכלי האמיתי שלנו? החוב שכולנו לקחנו מ-Mother Nature? האם אנו יכולים להקים מחדש את הפיננסים ואת הכלכלה שלנו על בסיס רעיונות כל כך רדיקליים ומחוללי תמורה? איני יודע האם ״אנחנו״ מסוגלים לכך. אבל אני בטוח שילדינו ונכדינו לא יסכימו לפחות מכך.

 

עומייר חק הוא כלכלן, הוגה דעות, פרשן, בלוגר ודמות ציבורית, המרבה לכתוב על כלכלה, חברה, עסקים, חדשנות ותרבות עכשווית. הוא מחברם שלספרים אחדים ומחלק את זמנו בין לונדון וניו יורק.

תרגם במיוחד ל״אלכסון״: אדם הררי

תמונה ראשית: כסף. עניין מסתורי, אפילו פיקטיבי. תצלום: rupixen.com ב-unsplash.com

Photo by rupixen.com on Unsplash

מאמר זה התפרסם באלכסון ב על־ידי עומייר חק.

תגובות פייסבוק

> הוספת תגובה

9 תגובות על הכסף שורף את העולם

01
דן פלד

הרעיונות של עומר חייק הם תמיד מהפכניים, חתרניים ויתכן שאפילו ישימים ונכונים. הבעיה שאני רואה איתם ושחוזרת כחוט השני בכתבותיו היא שתמיד יש בהן איזושהי אמת נחרצת שאין ביכולתי לאשר או להכחיש.
בכתבה יש הפניה למונח ׳מטבעות קריפטו׳, יש הפניה למונח ׳דיפלציה׳. אלו הם מונחים שהקורא הסביר יכיר מעצמו, או לפחות יוכל לחפש אותם בלי בעיה.
לעומת זאת חייק טוען שהחוב הלאומי הוא 22 טריליון, שהמדינה חייבת לעצמה בסביבות 6 טריליון ושסכום הכסף המודפס בארה״ב הוא בסביבות 16 טריליון דולר ושזה לא מקרי (!). אבל קישור לאי אלו מהנתונים האלה פשוט אין.
זה כמו לקרוא ספר של אגאתה כריסטי. זה נחמד שהרקול פוארו יודע מי הרוצח, הוא גם כנראה צודק באבחנה שלו כי הוא הגיבור של הסיפור. אבל כשאתה עובר על הנתונים שהוא מסתמך עליהם אתה מגלה שאתה כקורא לא יכול לדעת אותם.
יכול להיות שהרעיונות שלך הם הפתרון לכל בעיות העולם אבל, א. מי שמאשים את מי שלא מסכימים איתו שהם דת או כת, צריך לעבוד קשה שבעתיים כדי לבסס את הנתונים שעליהם הוא מתבסס.
ב. האשמה כזו היא פרובוקציה וככזו היא אינה מתקשרת עם ההגיון של הקורא אלא עם הרגש שלו. כלומר אתה פועל ליצירת דת/כת מתנגדת ולא למציאת פתרון.

02
Rvc1

עדיין לא סיימתי לקרוא את המאמר אבל חדוב לציין שכסף הוא לא הצד השני של החוב! כסף הוא אמצעי חליפין שנועד להקל על המסחר בין אנשים רצוי ואף הכרחי שיהיה מגובה במוצר כלשהו לדוגמא זהב. העובדה שבנקים, ממשלות ובשנים האחרונות חברות קריפטו יוצרים אותו יש מאין היא בעיה חמורה והיא אחת הסיבות המרכזיות למשברים הכלכליים שאנחנו חווים אחת לכמה שנים.

03
דניאל

זהב לא "שווה" כלום. זה עניין של הסכמה. כל הסיפור של כסף זה הסכמה ואמון בקנה מידה ענק. אפשר לתכנן מחדש וההצעה של חק נועזת ומצדיקה דיון על הגשר שאפשר למתוח בין כלכלה ועתיד כדור הארץ.

    04
    Rvc1

    זהב שווה משהו כי אנשים משתמשים בו לתכשיטים, כמתכת בטלפונים, וכו'. זהב שווה משהו כי יש בו שימוש. הרעיון שאפשר להמציא כסף ושזה עניין של הסכמה הוא רעיון שגוי. הוא גרם לכל כך הרבה אסונות והוא ימוטט את הכלכלה אם לא נבחר את הכסף שלנו כמשהו שמתאים לשמש ככסף ולא כמה שמתחשק לנו שיהיה כסף.

05
פיסטוק

כפי שיש מוסכמה יש חוסר מוסכמות וזה אומר בלי כסף ובלי כל הנוכלויות הללו אשר מנהלות את החברה בצימצום , חיו ליפני שהיה כסף ויחיו אחריו רק שהחיים אחרי יהיו של מי שהבין שאפשר לחיות בהדדדיות ונתינה והתמורה היא שהרופא יקבל אוכל והירקן יקבל טיפול רפואי כך היה וכך יהיה כל שבינהם הוא שקר נוכלים עתיק המוביל לאבדון חברתי ועולמי כפי שכבר עכשיו וכל זה כי איש לא קם ויוצר את השינויי וגם במקרה וכן איש מימולו לא קם לתת יד ואפילו הפוך יתנו לו היתנגדות מיותרת מהפחד מהלא נודע

06
הומניסט

בשביל להגיע להחזרת החוב לאמא אדמה פשוט צריך להגיע לאפס אנושות, ז"א העולם והטבע ישגשגו במקסימום כשהאנושות תשאף למינימום, זה הכל. פשוט להפסיק להתרבות, ואז למות. זה האבסורד הקיומי, אין מה לעשות, הכל זה מטוטלת. דוגמה ממש פשוטה- תור בסופר. כמעט תמיד ברירת המחדל היא להמתין בתור. כשאין עומס, אתה תמתין בתור כי רק קופה אחת פתוחה והשאר סגורות. כשיש עומס כל הקופות יהיו פתוחות, אבל זה לא באמת יעזור לך, כי כל אחת ואחת מהן תהיה מוכת-תור. זה במיקרו. עוד דוגמה, אבל מהמאקרו- תחבורה. האפשרות לטוס ממקום למקום בעולם. היא קיימת רק בגלל שיש מאסה מטורפת של אוכלוסייה שמצדיקה את קיומה. והכוונה, למאסה מאד גדולה. אם יהיו מעט אנשים בעולם לא תהיה הצדקה בכלל לתחבורה כלשהי. הכוונה היא, או שלא תסע, או שתכן תיסע, ביחד עם כולם, שזה אומר לעמוד בפקק, ביחד עם כולם (או לזהם במטוס, ביחד עם כולם). שרותי בריאות ורפואה למשל- דלים מאד בפריפריה, רק שאין תורים ואין צפיפות. במרכז לעומת זאת- ישנם שירותי רפואה למכביר, רק חבל, כי יש המון תורים וצפיפות. וככה המשוואה משכפלת את עצמה לכל תחומי החיים ואף אחד לא באמת רואה ששום דבר בעצם לא נועד לקרות.
אקזיסטנציאליזם בהתגלמותו.

08
פרי סמנון

ומה עם ליצור מטבע הפוך למה שאתה מתאר?
כאשר אנחנו מחזירים לאדמה- מנפיקים את המטבע.
כך כלכלה משגשגת שמבוססת על מטבע שכזה תדרבן אותנו להחזיר לאדמה עוד ועוד.
למשל- אפשר להגדיר כשאנחנו מטפלים בזבל אורגני והופכים אותו לדשן- אנחנו מנפיקים את המטבע. אם המטבע יצבור ערך נוכל לגרום לכך שיותר ויותר אנשים יטפלו בזבל של עצמם ולא ישלחו להטמנה בנגב.

יש דוגמא למטבע כזה שמתהווה בשכונת שפירא בדרום תל אביב- נקרא לירה שפירא
מוזמנים לחפש בפייסבוק
https://www.facebook.com/lirashapira/?modal=admin_todo_tour

09
ישראל מאיר

אתם אמיתיים???
שמעתי פה ושם על זה שסוציאליסטים חיים בסרט, אבל כנראה שלא הבנתי כמה.
אמנם כדור הארץ חשוב לנו ולדורות הבאים ויש לשמור עליו, אבל מכאן עד להפוך את זה לדבר שסביבו הכול יסתובב, זה סוג של פולחן.

עכשיו שאלות: מי ינפיק את המטבע? איך יקנו גלידה במטבעות הללו? מדוע שהאינטרסים ה"קפיטליסטיים" לא ינהלו את השוק הזה?
חשוב להדגיש: בני האדם אינם לווים מהטבע, בני האדם משכללים את הטבע הפראי ומפתחים אותו ובמובן הזה הם יוצרים יש מאין! למשל לוויתי מהטבע חתיכת עץ והפכתי אותה לשולחן, אם כבר הטבע חייב לי על זה, ולא להפך!
(אגב אותו טבע הוא דרוויניסטי - סמל אי השוויון בו החזק או המותאם שורד)

התשוקה העצומה של הסוציאליסטים לשליטה ריכוזיות ותכנון יחד עם המחשבה הדמיונית כי על ידי שליטה ותכנון ניתן לשלוט ולתקן מערכות סופר מורכבות ולא צפויות וליצור עולם אוטופי מאין היא לא מדהימה ולא פחות מכך חסרת אחריות.
כמובן שהמחשבה הילדותית כי הרוע, אי השוויון, האינטרסים, המחלות המלחמות וכל שאר הצרות נובעים בעיקרם מכלכלה קפיטליסטית או מחוסר דאגה ל"אמא אדמה", לא מוסיפה הרבה לכבוד האבוד של הסוציאליזם.