העיקרון של "נובמבר"

כך תכתבו רומן חדש בחודש בלבד
X זמן קריאה משוער: 3 דקות

ברגעים אלה ממש מתמקדים מאות אלפי אנשים ברחבי העולם בהכנות יוצאות דופן: הם מפנים את החודש הבא מרוב עיסוקיהם הרגילים. המטרה שלהם מלהיבה ומעוררת מחלוקת כאחד: לכתוב רומן חדש (מעל 200 עמודים) תוך חודש ימים. במהלך חודש נובמבר הקרוב, ליתר דיוק.

כמדי שנה, עולם הבלוגים הבינלאומי בנושאי כתיבה שוב כמרקחה. "פרויקט אנטי-תרבותי" טוענים חלקם, ושואלים: למה זה בכלל טוב? האם רצוי לשאוף לכתוב רומן ארוך במהירות כזאת? האם נכון לקצר תהליכים שהם ליבת נשמתה של האמנות? איך אפשר לבנות דמויות עמוקות באבחת חודש מבלי לתת להם שהות להבשיל? לעומתם, אלה שכבר עשו זאת בעבר, ממשיכים להמליץ בלהט: חוויה מיוחדת ומשמחת, אולי פשוט תנסו?

NaNoWriMo הוא שם הפרויקט, ראשי תיבות של Nationa Novel Writing Month , והוא מתקיים מדי שנה, כבר 16 שנים.

כללי המשחק פשוטים: יש להרשם במהלך החודש הנוכחי, ולפנות את החודש הבא מן השגרה המוכרת. בין ה-1 ל-30 בנובמבר אמור כל משתתף לצלול לתוך כתיבת רומן חדש, ולהספיק לכתוב כמות נכבדה של שורות. המנצח בפרויקט נחשב מי שסיים לכתוב מינימום של 50,000 מילים באנגלית.

מאתגר? מסתבר שהרעיון עובד בהצלחה רבה: "Your story matters" היא הסיסמא שמשכה עד היום לבבות רבים. בשנה הקודמת נרשמו 325,142 כותבים, 58,917 מתוכם גם הצליחו לחצות את קו הסיום. מעל 250 רומנים שנכתבו כך ראו אור, ביניהם לא מעטים שכיכבו ברשימות הנחשבות של רבי המכר. מאות אנשים נוספים מעורבים ברחבי העולם כמתנדבים בעזרה למיזם שכולל היום גם מחנה כתיבה, תמיכה בכותבים צעירים ועוד.

מדוע זה עובד?

מעל הכל, כך מסתבר מעדויות המשתתפים, משכיל הפרויקט לצור תחושה של קהילה. "אתה לא לבד" היא בשורה מנחמת מאד עבור כל מי שעסק אי פעם ביצירה ומכיר מקרוב את תחושת הבדידות. עצם הידיעה הברורה שברגע זה ממש ישנם עוד אלפים כמוך מקלה ומעניקה תחושה של שייכות. הפרויקט מספק מסגרת המאפשרת לכותבים לתקשר ביניהם, לחלוק רשמים, להתייעץ באמצעות הרשתות החברתיות, והוא גם מעודד מפגשים פנים אל פנים בספריות העירוניות שמשתתפות במיזם, חנויות הספרים או בתי קפה בערים השונות. בנוסף, מומחי כתיבה ידועי שם משמשים במהלך החודש כמנטורים לרשות הכותבים: הם נותנים עצות מניסיונם הספרותי ומתייחסים אפילו לשאלות הפרקטיות הכואבות כמו האם חשוב גם לפרסם את מה שכתבת?

הסיבה השנייה להצלחת הפרויקט היא יצירת מסגרת תוחמת של תקופת זמן (עם התחלה וסוף) בה האנרגיות ממוקדות בכיוון מוגדר. "כבר שנים שאני חולם על כתיבת הרומן שלי" מעיד כריס בהתלהבות בדף הפייסבוק "וסוף סוף, בזכותכם, פיניתי עכשיו חודש מלא כדי לעשות זאת".

ההצלחה הזאת מעלה שאלה מרתקת נוספת: האם יכול פרויקט כמו NaNoWriMo להוות השראה לתחומים אחרים בחיים? כלומר: האם אפשר וכדאי לצור "נובמבר" מיוחד כזה לא רק עבור כתיבה? האם, למשל, ניתן לקדם באופן דומה חלומות אחרים שיש לנו אליהם תשוקה ישנה, אבל לא מצאנו את המסגרת או הפניות הנפשית כדי להוציא אותם מן הכוח אל הפועל?

בהתכתבויות השונות של NaNoWriMo מספרים אנשים מדי פעם על "נובמבר שלהם", פסק זמן שהם לוקחים מן המרוץ הקבוע כדי לממש תוכניות של כתיבה שאינה דווקא פרוזה. מישהי סיפרה, למשל, שהיא מתכוונת להקדיש את נובמבר הקרוב לכתוב את עבודת המאסטר, ואחר הצהיר שבחודש הבא הוא מתרכז בלימודים ובחינות הסיום של קורס הסקיפר שלו. קהילות שונות יכולות להתארגן לפרקי זמן מוגדרים לקידום תחביבים אחרים, פרויקטים מקצועיים, מיזמים חברתיים, וכו'.

ולמה בעצם בנובמבר? בגלל מזג האוויר, מספרים המייסדים. בשנה הראשונה התקיים הפרויקט ביולי, שהסתבר כחם מדיי בסן פרנסיסקו. מאז הועבר התאריך לסתיו, וכבר נתקבע מעצמו בלוח השנה כסוג של מיגדלור עבור אלה החולמים על כתיבה. יחד עם זה, כשמדובר בתחומים אחרים, נראה ש"נובמבר" יכול להיות הצעה מעניינת לכל עונה, עיקרון פשוט ומעורר השראה לפעולה - ברוח דבריה של כותבת מטקסס בשם אדריאה: "בסוף החודש הייתי במקום שונה לחלוטין מזה שהייתי בתחילתו".

רחל מראני היא נספחת התרבות לשעבר של ישראל בוושינגטון, מייסדת "הקרן למצוינות בתרבות", מחברת הספר "לשמוט, סיפור אהבה".

מחשבה זו התפרסמה באלכסון ב על־ידי רחל מראני.

תגובות פייסבוק

> הוספת תגובה

7 תגובות על העיקרון של "נובמבר"

    04
    רחל מראני

    תודה רבה לכל המגיבים!
    רמי לשאלתך: לא, הספר שלי נכתב במשך ארבע שנים...
    יחד עם זאת, אני בהחלט יכולה להבין את היתרונות שמציע הפרויקט: חודש מרוכז של כתיבה ותחושת קהילה תומכת. יכול להיות כיף גדול.
    אני מניחה שאיש לא מסיים באמת רומן בחודש... זהו בעיקר תמריץ מצוין להניח להתלבטויות ולדחיות – ופשוט להתיישב ולכתוב.
    ואחר כך יש בוודאי חודשים ארוכים של שינויים, עריכה, וכו.
    אולי פשוט תנסה?

05
רחל מראני

ועוד לשאלתך רמי: בשנה שעברה ניסיתי חלק מן העיקרון של "נובמבר" על מיזם חברתי.
הקדשתי מראש את מרבית חודש נובמבר כדי לבדוק היתכנות של רעיון ותיק, שנדחה כל הזמן...
קבעתי 12 פגישות עם מומחים ושותפים פוטנציאליים (חלקם ניסו לדחות את הפגישה לדצמבר, אבל אני התעקשתי...)
במהלך החודש נוספו עוד 5 התייעצויות. ואכן, התמונה בהחלט הלכה והתבהרה.
בסוף החודש היתה תחושה טובה, של התקדמות משמעותית: הפרויקט היה במקום שונה לגמרי מזה שהיה בראשיתו.