אינטליגנציה במושב האחורי

ילדים והיצירתיות שלהם הם המפתחות האמיתיים והמבטיחים ביותר להבנת האינטליגנציה
X זמן קריאה משוער: 9 דקות

לאחרונה, אחת החוקרות במעבדת המחקר של אוניברסיטת ברקלי לנושא הבינה המלאכותית,  יצאה עם בנה בן הארבע לטיול בקמפוס. הילד הביט במגדל הפעמונים שבראשו השעון המפורסם וקרא בהפתעה והשתוממות, ״יש שם למעלה-למעלה שעון!״. כעבור מספר דקות הוא הסביר, מהורהר, ״אני משער שהם שמו את השעון שם כדי שילדים לא יגיעו אליו ולא ישברו אותו״. לכל מי שיש להם ילדים בני ארבע יש סיפורים דומים על יצירתיות בגיל טרום בית הספר – מחשבות בלתי צפויות ומקסימות על העולם והמסתורין שבו, שיש בהן היגיון משלהן.

ההבדל בין הילד היצירתי בן הארבע ובין הבינה המלאכותית הצפויה עשוי להיות אחד המפתחות להבנת האופן שבו פועלת האינטליגנציה האנושית והאינטראקציות שעשויות להיות לה עם בינה מלאכותית

אם נשאל מודל בינה מלאכותית מסוג Large Language [תוכנה שמסוגלת לקרוא, לסכם, לתרגם טקסטים ולצפות מילים במשפט וכך לייצר משפטים דומים לאלה שבשפה הטבעית] את אותה שאלה: למה ישנו שעון בראש המגדל? נקבל תשובה הרבה יוצר צפויה והרבה פחות מעניינת. GPT-3, אחד המודלים היותר מרשימים בתחום, המבוסס על מיליוני מילים מתוך טקסטים, נותן תשובה הגיונית למדי, ״יש שעון בראש מגדל הפעמונים משום שזהו שעון של מגדל פעמונים״ או ״השעון בראש המגדל נמצא שם כדי להורות את השעה״. למעשה, המודלים האלה אמורים להיות צפויים. כדי לאמן אותם מציגים להם מילים ספורות מתוך טקסט והם מתבקשים לצפות את המילים הבאות במיליארד מקרים. ההבדל בין הילד היצירתי בן הארבע ובין הבינה המלאכותית הצפויה עשוי להיות אחד המפתחות להבנת האופן שבו פועלת האינטליגנציה האנושית והאינטראקציות שעשויות להיות לה עם בינה מלאכותית. לפסיכולוגיה, ובעיקר לפסיכולוגיית ילדים, יהיה תפקיד מכריע ביצירה ושימוש של טכנולוגיה עתידית.

ילד, גדר, מציץ, סקרנות

שום דבר לא ישווה לכך, ואולי יום אחד האנושות תודה לו, אבל בוודאי לא תבין. תצלום: JosephB

בתחילה, אנו עשויים לחשוב שלא הולם להשוות ילד בן ארבע לבינה מלאכותית משוכללת. הרי ברור שעולם ילדי הגן, המלא בצבעי אצבעות, דובוני פרווה ומסיבות תה דמיוניות הוא הדבר הכי רחוק מהעולם של עמק הסיליקון ומשקיעי הון סיכון, חברות סטרטאפ ואלגוריתמים של למידת מכונה (אף שלשתי הקבוצות יש חיבה בלתי הגיונית לחדי קרן). והרי ברור שהמכונות החזקות והיקרות הללו יאפילו בכל סוג של מטלה על ילדים קטנים, אפילו אם אינן מסוגלות עדיין להתחרות עם מבוגרים.

'במקום לנסות ליצור תוכנה שתחקה את המחשבה הבוגרת, למה לא לנסות ליצור תוכנה שתחקה מחשבה של ילדים?' - אלן טיורינג (1959)

אבל אי אז, בשנת 1959, אלן טיורינג, שהמציא את המחשב המודרני, חשב שילדים עשויים להיות המודל הטוב ביותר לבינה מלאכותית תבונית באמת. במאמרן Computing Machinery and Intelligence, הוא הציג את ״מבחן טיורינג״ המפורסם. אם מחשב מסוגל לחקות באורח משכנע שיחה בין מבוגרים, נהיה חייבים להשלים עם כך שהוא תבוני. אבל אף שכולם מכירים את מבחן החיקוי, מעטים שמים לב לפסקה הבאה: ״במקום לנסות ליצור תוכנה שתחקה את המחשבה הבוגרת, למה לא לנסות ליצור תוכנה שתחקה מחשבה של ילדים?״ טיורינג התכוון לומר שגם אם מבוגרים ניחנו בידע מסוים והם משתמשים בו, ילדים ממש בונים את הידע הזה על סמך ניסיונם. סוג כזה של למידה עשוי להיות המפתח האמיתי. לאינטליגנציה.

למעשה, בשנים האחרונות, חוקרי בינה מלאכותית פנו לפסיכולוגים התפתחותיים כדי להבין את סוג האינטליגנציה שמאפשרת לנו ללמוד כל כך הרבה. לרעיון הזה ישנם שורשים ארוכים בתחום מדעי המוח. מודלים של רשתות עצביות משנות ה-80 ומודלים בייסיאניים גנרטיביים של שנות האלפיים שימשו השראה לשיתופי פעולה בין פסיכולוגים התפתחותיים ומדעני מחשב. אבל ״האביב של התבונה המלאכותית״ הנוכחי, התלוי כל כך בלמידת מכונה, עורר מחדש את אותו שיתוף פעולה בדרך חדשה ומרגשת. המעבדה של באוניברסיטת ברקלי היא חלק מתוכנית  Machine Common Sense שמנסה לבדוק אם נוכל לתת למערכות בינה מלאכותית יכולות למידה באמצעות היגיון פשוט (common sense) שנראה לנו מובן מאליו אצל ילדים.

אלן טיורינג, בריטניה, אנגליה, מלחמת העולם השנייה

אלן טיורינג: התקרב להבנת מה דרוש לצורך אינטליגנציה וגם לא הפסיק לשחק. תצלום: חאריס צביס.

לעומת זאת, ילדים קטנים חשופים לסוגים שונים מאוד של נתונים. הם לומדים מחוויות אינטראקטיביות של ממש עם מעט אנשים, בעלי חיים ואובייקטים. המידע שהם מקבלים אינו מפוקח בקפידה, אלא ספונטני ואקראי. ובכל זאת, כפי שניתן לראות בדוגמת מגדל השעון, הם מוצלחים מאוד בהכללות לגבי מצבים חדשים.

ילדים בונים מודלים מופשטים של העולם שסביבם – תאוריות אינטואיטיביות של פיזיקה, ביולוגיה ומתמטיקה, וגם של העולם הפסיכולוגי והחברתי

איך ילדים עושים את זה? אנחנו חושבים שישנן שתי טכניקות בסיסיות שמאפשרות לילדים לחרוג מסוג ההיסקים הסטטיסטיים המקובלים בלמידת מכונה. ראשית, הם בונים מודלים מופשטים של העולם שסביבם – תאוריות אינטואיטיביות של פיזיקה, ביולוגיה ומתמטיקה, וגם של העולם הפסיכולוגי והחברתי. הרעיון שלפיו ילדים הם מדענים קטנים החורגים אל מעבר לנתונים ובונים תאוריות אינו חדש, כמובן. החברה לפיתוח קוגניטיבי חגגה זה עתה שלושימומשהו שנה ל״תאוריית התאוריה״. אולם אחד היתרונות הגדולים של התאוריה, עבור מדענים, ילדים או מחשבים, הוא שהיא מאפשרת לנו לחרוג מן הנתונים שראינו קודם כדי ליצור תחזיות והכללות חדשות לחלוטין.  מרגש לחשוב שנוכל לתאר את המודלים הללו מתמטית ולתכנן מערכות בינה מלאכותית שגם הם יוכלו לבנות אותם.

ברז, מים, טיפה, טיפות

ילדים לומדים לבד: טיפות המים ינשרו, מלמעלה למטה, תמיד. האם אפשר ללמד מחשב "לדעת" את זה? תצלום: mgstanton

החלק השני בפאזל הוא החקירה. ילדים לומדים באופן פעיל ותוך כדי התנסות – הם לא רק קולטים מידע בצורה פסיבית. הם עושים לעולם דברים כדי לגלות עליו מידע נוסף. לנו זה עשוי להיראות כאילו הם ״דוחפים ידיים לכל מקום״, אבל מבחר מחקרים חדשים בתחום ההתפתחות מראים כי אפילו תינוקות ופעוטות הם חקרנים מפתיעים בתחכום ותבונה, והם מחפשים בדיוק את המידע שהם צריכים ללמוד בצורה היעילה ביותר. ומספר מחקרים עדכניים, ובכלל זה מחקר שנערך במעבדה שלנו, מראים כי ילדים באמת נוטים יותר לחקרנות מן המבוגרים. בתחום הבינה המלאכותית, חוקרים מנסים לתכנן מכונות סקרניות, שיניעו את עצמן ויפקחו על עצמן, כמו ילדים, המחפשים ידע באורח פעיל.

ילדים תמיד מצליחים איכשהו להעלות רעיונות חדשים ובלתי צפויים, שהם גם הגיוניים. מערכות הבינה המלאכותיות הנוכחיות מתקשות בזה יותר

ישנו עוד סוג של חקירה הרלוונטי במיוחד למחשבה על יצירתיות בילדוּת, סוג של חקירה פנימית ולא חקירה חיצונית מהסוג שמחייב ״לדחוף ידיים לכל מקום״. מהיכן מגיעים רעיונות מסוג התשובה לשאלה בדבר השעון הראש מגדל הפעמונים? ילדים תמיד מצליחים איכשהו להעלות רעיונות חדשים ובלתי צפויים, שהם גם הגיוניים. מערכות הבינה המלאכותיות הנוכחיות מתקשות בזה יותר. הן יכולות להצליח מאוד בפתרון של בעיות שמוגדרות בדייקנות, בעיות מוגבלות יחסית, אפילו אם הן קשות מאוד, כמו מציאת המהלך הנכון במשחק שחמט. אבל יצירתיות פתוחה מהסוג שאנחנו רואים אצל ילדים היא שילוב מאתגר של אקראיות ורציונאליות. באינטראקציה עם מערכת כמו GPT-3, אפשר לשים לב שהיא נוטה לסטות מהבנאליות אל חוסר היגיון מוחלט. ילדים מצליחים איכשהו למצוא את המקום המדויק בין המובן מאליו לבין המטורלל.

ניסיון לתכנת מחשבים שלומדים כמו ילדים הוא פרויקט מרתק עבור פסיכולוגים התפתחותיים, כי הוא גורם לנו להבין את הכוח והמסתורין של המחשבה הילדית. ונצטרך לשלב חקירה ובניית מודלים כמו-ילדיים במערכות בינה מלאכותית, כדי לפתור אפילו בעיות פשוטות למדי. על פי ״פרדוקס מוראבץ׳״ הקלאסי בבינה מלאכותית לעתים קרובות דברים שקשים עבור בני אדם הם קלים עבור מחשבים ולהפך. קל יותר לבנות מכונה שיכולה לחשב את צעדי השחמט הנכונים מאשר מכונה שתאסוף פיסות שחמט מפוזרות ותניח אותן על המשבצות הנכונות שבלוח. תכנון של רובוטים שיכולים לקיים אינטראקציות של ממש עם העולם באופן יציב וגמיש קשה הרבה יותר מתכנון מערכות שיכולות לנצח במשחקי מחשב. חקירה ובנייה של מודלים המחקים ילדים עשויה להיות חשוב למטרות שימושיות, כמו רובוט שיוכל לקפל כביסה או למיין ברגים ומסמרים.

מובן שכל ניסיון ליצור את מה שחוקרים מכנים בשם AGI – בינה מלאכותית חזקה שתוכל להשתוות לבני אדם – יהיה חייב לפתור גם את הבעיות הללו. אבל האם אנו אמורים לשאוף לבנות AGI? אולי לא. אולי כדאי יותר לחשוב שבינה מלאכותית יכולה ליצור טכנולוגיות שמשלימות את הבינה האנושית במקום להתחרות בה. וכאן שוב כדאי לחשוב על ההבדל בין מודלים של שפה ובין ילדים בני ארבע.

במאמץ אנושי אדיר, הכלב המלאכותי מסוגל לעלות במדרגות. אבל מה הוא יודע?

מערכות בינה מלאכותית רבות מובנות בצורה הטובה כ'טכנולוגיות תרבותיות'. הן כמו הכתב, הדפוס והספריות, מנועי חיפוש ברשת או אפילו השפה עצמה. הן מסכמות ו'מלקטות' ידע ממקורות שונים במקום ליצור אותו

טענתי בעבר שמערכות בינה מלאכותית רבות מובנות בצורה הטובה ביותר כמה שאנו עשויים לקרוא בשם ״טכנולוגיות תרבותיות״. הן כמו הכתב, הדפוס והספריות, מנועי חיפוש ברשת או אפילו השפה עצמה. הן מסכמות ו״מלקטות״ ידע ממקורות שונים במקום ליצור אותו. הן טכניקות להעברת מידע מקבוצת בני אדם אחת לאחרת, ולא טכניקות ליצירת סוג חדש של אדם. לשאול אם GPT-3 או Dall-E הם אינטליגנטיים או יודעים משהו על העולם, זה כמו לשאול אם הספרייה של אוניברסיטת קליפורניה היא אינטליגנטית או אם מנוע החיפוש של גוגל ״יודע״ את התשובה לשאלותיכם.

טכנולוגיות תרבותיות אינן דומות לבני אדם תבוניים, אבל הן חיוניות לאינטליגנציה האנושית. פסיכולוגים כמו ג׳וזף הנריך טענו כי יכולות תרבותיות אלה להעביר מידע מדור לדור הן לב ההצלחה האבולוציונית שלנו. טכנולוגיות חדשות שמקלות על העברה תרבותית והופכות אותה ליעילה יותר היו מן המניעים הגדולים של הקדמה האנושית. אבל כמו כל הטכנולוגיות רבות העוצמה, הן גם עלולות להיות מסוכנות. סוקרטס חשב שכתיבה היא רעיון רע מאוד. אי אפשר לקיים את הדיאלוגים הסוקרטיים בכתב באופן שבו הם מתקיימים בעל פה, הוא אמר, ואנשים עלולים להאמין שמשהו הוא אמיתי רק משום שהוא כתוב. והוא צדק.

חידושים טכנולוגיים אפשרו לבנג׳מין פרנקלין להדפיס עלונים זולים שהפיצו את בשורת הדמוקרטיה ותמכו בהיבטים המוצלחים ביותר של המהפכה האמריקנית. אבל אותה טכנולוגיה עלולה לשחרר מבול של דיבה ותועבה, כפי שניתן לראות בטוויטר ובפייסבוק, ולתרום להיבטים הגרועים ביותר של המהפכה הצרפתית. אנשים עלולים להיות מוטים, פתיים, גזענים, סקסיסטיים ובלתי הגיוניים. לכן סיכום הדברים של מה שקודמינו חשבו, בין אם בצורת ״סיפורי סבתא״, ספריה או האינטרנט, יכיל את כל המגרעות הללו. והדבר עשוי, כמובן, להיות נכון גם לגבי מודלים של בינה מלאכותית.

בנג'מין פרנקלין, ז'וזף דופלסי

סקרן בלתי נדלה שאהב לשחק בטכנולוגיות: בנג'מין פרנקלין, מאת ז'וזף דופלסי, סביבות 1785. תצלום: ויקיפדיה

חדשנות אנושית תהיה תמיד השלמה חיונית לטכנולוגיות התרבותיות שניצור

פסיכולוגים החוקרים העברה תרבותית ואבולוציה מציינים כי התפתחות תרבותית אפקטיבית תלויה באיזון העדין שבין חיקוי וחדשנות. חיקוי ולמידה מדורות קודמים הם חיוניים ביותר, ופסיכולוגים התפתחותיים הראו כי אפילו תינוקות יודעים לחקות אחרים. מודלים של בינה מלאכותית כמו GPT-3 בעצם מחקרים מיליוני כותבים אנושיים. אבל למידה לעולם לא תוביל להתקדמות ללא יכולת נוספת לחדשנות יצירתית. היכולת של כל דור לשנות, לתקן, לוותר, להרחיב ו(כך אני מקווה) לשפר את הידע ואת היכולות של הדור שקדם לו הייתה תמיד חיונית ביותר לקדמה. זהו סוג החדשנות היצירתית שבו מתמחים ילידים ובני נוער.

תהליך זה של חדשנות יצירתית מותאם לתכנון מערכות הבינה המלאכותית עצמן. בעבר, כשהמצאנו טכנולוגיות תרבותיות חדשות, נאלצנו להמציא גם את הנורמות, הכללים, החוקים והמוסדות שיבטיחו שהיתרונות של מערכות אלה יעלו על העלויות. כתיבה, דפוס וספריות הצליחו רק משום שהמצאנו גם עורכים וספרנים, חוקי דיבה ותקנות פרטיוּת. חדשנות אנושית תהיה תמיד השלמה חיונית לטכנולוגיות התרבותיות שניצור.

אליסון גופניק (Gopnik) היא נשיאת האגודה האמריקנית לפסיכולוגיה

המאמר פורסם במקור ב-Association for Psychological Science. כל הזכויות שמורות לאלכסון.

 תורגם במיוחד לאלכסון על ידי דפנה לוי

תמונה ראשית: ילדה משחקת בחול במגרש משחקים. תצלום: ננאד סטויקוביץ'

מחשבה זו התפרסמה באלכסון ב על־ידי אליסון גופניק, APS Observer.

תגובות פייסבוק