מחשבּוט לאן נעלם ארנון גלבוע?

שיחות עם Chat-GPT, בניסיון לדעת מה ידוע לה על חבר נעורים שהיה ואיננו
X זמן קריאה משוער: 4 דקות

שאלתי את Chat-GPT מיהו ארנון גלבוע. מדובר בחבר נעורים שמצא את מותו באורח טרגי לפני שנים אחדות. בשל כך אני משנה כאן פרטים אחדים ובהם את שמו, אך הסיפור נותר מדויק על כל פרטיו המהותיים.

מסתבר שחברי נולד ב-1929, לחם במלחמת העצמאות, קשר גורלו עם מערכת הביטחון והתקדם יפה

המערכת מיהרה להשיב לי תשובה ביוגרפית מפורטת, עם תאריכי לידה ומוות. מסתבר שחברי נולד ב-1929, לחם במלחמת העצמאות, קשר גורלו עם מערכת הביטחון והתקדם יפה. הוא היה אלוף בצה"ל, שימש אלוף פיקוד הצפון ובסוף שירותו הצבאי שימש ראש אגף התכנון במטה הכללי. הוא הלך לעולמו, כך מסרה לי הבינה המלאכותית, בסוף 2021, בגיל 92. חיים מלאים ועשירים, רבי הישגים ושלובים באורח הדוק עם תולדות הארץ, המדינה ומערכת הביטחון.

לפני שפניתי למערכת, בדקתי: לא היה אלוף בצה"ל בשם זה, אי-פעם. אמרתי ל-Chat-GPT שזאת בדיה, שהכול שקר וכזב. מהתנסויות קודמות איתה ידעתי שאפשר לתקן מידע שגוי, ושהמנגנון עונה תוך הבעת צער על אי-דיוקים ונכון לקבל מידע מידי המשתמש האנושי. עם קבלת ההתנצלות עמדתי על שלי: אמרתי לה שהיא אמרה שטויות גמורות, תוך שאני מפר בכך את הנימוס המהוקצע, התקין פוליטית שהיא נוקטת.

סיפרתי לה מי היה חברי המנוח. אמרתי לה כיצד מצא את מותו. סיפרתי על עבודתו המקצועית, על מוצאם של הוריו, על דבר הולדתו בחיפה, כמוני, מסרתי את שנת הלידה שלו, הזהה לשלי, ואת שם היחידה שבה הוא שירת בצבא החל בראשית שנות ה-80. את המידע סידרתי בארבעה משפטים מדודים.

Chat-GPT ענתה לי בהתנצלות מעומלנת וגם אמרה לי שמקרי מוות טרגיים כאלו אפשר למנוע, ומנתה צעדים בסיסיים שנועדו להקטין את הסיכוי להתרחשותם המצערת ולצמצום התופעה המדאיגה.

שאלתי אותה כעת שוב: מי היה ארנון גלבוע?

כל הפרטים שמסרתי נכללו בתיאור שקיבלתי מהמערכת. אך היו בו גם שני פרטים שלא מסרתי: המערכת אמרה שארנון למד באוניברסיטת תל-אביב ושהוא הלך לעולמו ב-2018. את שני הפרטים הללו לא מסרתי לה, ובכוונה לא מסרתי לה

Chat-GPT ענתה בטקסט ערוך ונאה, וריאציה מסוגננת שסודרה על סמך ארבעת המשפטים הקצרים שלי. כל הפרטים שמסרתי נכללו בתיאור. אך היו בו גם שני פרטים שלא מסרתי: המערכת אמרה שארנון למד באוניברסיטת תל-אביב ושהוא הלך לעולמו ב-2018. את שני הפרטים הללו לא מסרתי לה, ובכוונה לא מסרתי לה. הראשון היה שגוי, וחשבתי שהיא הדביקה אותו מתוך חישוב סטטיסטי, הערכה מתוך סבירות מספרית לאור המקצוע והשנים המדוברות. אלא שהפרט השני היה נכון. Chat-GPT ידעה את שנת מותו של ארנון חברי.

שאלתי אותה מנין היא יודעת את שנת מותו. תשובתה הייתה חד-משמעית: המערכת אמרה שהדבר ידוע, שכן הוא מופיע באתרים שונים באתרי חדשות וגם הוזכר בעיתונות. היא לא אמרה איפה ומתי הוזכרה שנת מותו, הגם שהדבר נכון – מותו הוזכר במקומות שונים, אם כי בעברית בלבד.

היות שכל חילופי הדברים הללו התקיימו באנגלית, החלטתי לעבור לעברית. שאלתי את Chat-GPT בעברית מי היה ארנון גלבוע. תשובתה הייתה תרגום גרוע מאוד של תשובתה באנגלית.

סיימתי את השיחה.

קיבלתי ביוגרפיה שקרית, אבל אחרת. גם הפעם היא הייתה משולבת היטב בהיסטוריה הישראלית: השתתפות במלחמה העצמאות, עלייה לדרגת אלוף, לא לפני פיקוד על חטיבת הצנחנים, ולאחר מכן גם קריירה פוליטית, תפקידים בכירים בתעשייה, ומוות בשיבה טובה

למחרת שוב שאלתי אותה באנגלית מי היה ארנון גלבוע, והיא לא ידעה. כאילו לא התקיימה כלל השיחה הקודמת, וכאילו לא מסרתי פרטים ותיקנתי בדיות. התעקשתי ושאלתי אותה שוב, והוספתי שמדובר בישראלי. בתגובה קיבלתי ביוגרפיה שקרית, אבל אחרת. גם הפעם היא הייתה משולבת היטב בהיסטוריה הישראלית: השתתפות במלחמה העצמאות, עלייה לדרגת אלוף, לא לפני פיקוד על חטיבת הצנחנים, ולאחר מכן גם קריירה פוליטית, תפקידים בכירים בתעשייה, ומוות בשיבה טובה.

נתתי למספר ימים לחלוף ולאחר ההפוגה, שאלתי אותה: "את יודעת מה השאלה הנצחית שלנו כאן? כלומר, בשיחות מהתקופה האחרונה?"

המערכת התנצלה מיד "על השגיאה מקודם", על אף שהפעם לא הייתה שום שגיאה בשיחה עד לאותו רגע. היא אמרה שבתור מודל שפה אין לה היכולת לזכור שיחות קודמות, אלא אם מורים לה לעשות כן, היא ביקשה, בנימוס המקובל, להזכיר לה את השאלה הנצחית שדנו בה בשיחותינו האחרונות, והבטיחה לעשות כמיטב יכולתה לספק תשובה מועילה.

שאלתי אותה: "מי היה ארנון גלבוע?"

היא השיבה שהוא היה מהנדס חשמל ישראלי ואחד החלוצים של תעשיית ההייטק בארצו, וממייסדי תעשיית האלקטרוניקה

והיא השיבה שהוא היה מהנדס חשמל ישראלי ואחד החלוצים של תעשיית ההייטק בארצו, וממייסדי תעשיית האלקטרוניקה. עוד סיפרה שהוא שימש כמנכ"ל של מספר חברות טכנולוגיה ישראליות מובילות, כולל "אלרון" ו"תדיראן תקשורת". כן הוסיפה שארנון גלבוע היה גורם מרכזי בפיתוח טכנולוגיה צבאית, כולל מערכת "כיפת ברזל" להגנה מפני טילים, ושהוא נפטר ב-2019, בגיל 86.

הפעם החלטתי לשאול אותה בפשטות:

"את בטוחה?"

ומיד באה התנצלות על "הטעות בתשובה הקודמת", כלשונה. "למיטב ידיעתי, אין שום דמות ציבורית בשם ארנון גלבוע. אם יש איזה ארנון גלבוע מסוים שאתה מתייחס אליו, אנא ספק מידע נוסף כדי שאיטיב להבין את השאלה שלך ואספק לך תשובה מדויקת יותר".

בינתיים, למדתי שבעולם הביקורת על Chat-GPT, התופעה נקראת "hallucination", כלומר "הזיה". באשר ל"תשובה המדויקת יותר", הפרטים המלאים על חברי מנעורים ועל מותו הטרגי שמורים אצלי תמיד, למקרה שיהיה עם מי לדבר.

תמונה ראשית: ארנון גלבוע לא פיתח את המערכת: יירוטי "כיפת ברזל" במבצע "עלות השחר" (אוגוסט 2022), תצלום: דובר צה"ל, ויקיפדיה

מחשבה זו התפרסמה באלכסון ב
- דימוי שערארנון גלבוע לא פיתח את המערכת: יירוטי "כיפת ברזל" במבצע "עלות השחר" (אוגוסט 2022), תצלום: דובר צה"ל, ויקיפדיה

תגובות פייסבוק

> הוספת תגובה

7 תגובות על לאן נעלם ארנון גלבוע?

04
ענת מאירי

אוי ואבוי. המערכת אנושית ומתוחכמת יותר ממה שחשבנו. כשהיא אינה יודעת את התשובה היא ממהרת לשקר על מנת שלא לקחת אחריות על אי הידיעה. היא מוכנה לתפקיד הציבורי הראשון שלה.

05
רון

אם "בינה מלאכותית" או בשמה היותר מתאים "למידת מכונה" היא בעצם שיקוף הידע והחשיבה האנושית, הרי שהתהליך הממוחשב בעצם מתמלל את המחשבות שלנו. לטעמי רוב המחשבות האנושיות הם אכן הזיה ולכן התגברות השימוש ב AI תביא להשטחה והטפשה של הידע האנושי. נבואתו של איינשטיין בקשר לאינסופיותה של הטפשות האנושית מקבלת חיזוק מחשובי. יופי של מהלך :)

אני לא יודע אם להתפלא או לדאוג מזה שאנשים סופר אינטליגנטיים בכל תחום אחר, "מאבדים את זה" כשמדובר ב ChatGPT ודומיו.
מדובר במנגנון סטטיסטי לחיזוי טקסט, כלומר - תן לו מחרוזת אותיות (מה שאנחנו קוראים "שאלה") והוא יפלוט מחרוזת אותיות (מה שאנחנו קוראים "תשובה").
אין לו ידע, ניסיון, הבנה - שלא לדבר על תודעה.
איך הקסם הזה עובד? קראו כאן למשל (80 דקות קריאה, לא נורא;)
https://writings.stephenwolfram.com/2023/02/what-is-chatgpt-doing-and-why-does-it-work/

התופעה ידועה, ונובעת מכך שהמודל פשוט משלים טקסט לפי טקטס קודם. אין למודל שום יכולת סמנטית, או "הבנה" (בדומה לחדר הסיני של סרל), הוא מכונה שלמדה איזה מילה או משפט סביר שיבוא אחרי משפטים קודמים, ולכן אסור בתכלית האיסור לסמוך עליו! :)