כשהפיצה תאמר את דברה

תיאוריות הקונספירציה האמריקניות נכנסות לשלב חדש ומסוכן ואפילו מתחילות להיראות כמו דתות
X זמן קריאה משוער: 45 דקות

אילו הייתם גם אתם בין המאמינים, איש לא היה יודע. הייתם נראים כמו כל אמריקני אחר. אמא שמנקה שאריות מצלחת של תינוק. או בחור עם אוזניות בצד השני של הרחוב. או רואה חשבון, או רופאת שיניים, או סבתא שמזגגת קאפקייקס במטבח. אולי הייתם משתייכים לכנסייה אוונגליסטית. אבל היה קשה מאוד לזהות אתכם רק על פי מראה וטוב שכך, כי יכול להיות שיום אחד ינסו כוחות אפלים לאתר אתכם. אתם מבינים שזה נשמע מטורף, אבל לא אכפת לכם. ברור לכם לחלוטין שקבוצה קטנה של חורשי מזימות, הפועלת במסתרים, מושכת בחוטי העולם. ברור לכם שהאנשים הללו חזקים מספיק כדי להתעלל בילדים בלי לחשוש מעונש. ברור לכם שכלי התקשורת הגדולים משתפים איתם פעולה, יחד עם הילרי קלינטון ותושביה החשאיים של ה"דיפּ סְטֵייט", המדינה שבתוך המדינה. ברור לכם שרק דונלד טראמפ מפריד ביניכם ובין עולם שנידון לאבדון. אתם רואים את המגיפה האיומה שמכלה אט אט את כדור הארץ, ומבינים שהיא חלק מהתוכנית. ברור לכם שהמאבק בין טוב לרע הוא בלתי נמנע, ואתם כמהים להתעוררות הגדולה שעתידה לבוא. ולכן עליכם להיות ערניים בכל עת. עליכם לסוכך על אוזניכם מפני לעגם של הבורים. עליכם למצוא אנשים כמוכם. ועליכם להתכונן לקרב.

כל זה ברור לכם, כי אתם מאמינים ב-Q.

1. בראשית

תנועת QAnon נולדה רק לאחרונה, ובכל זאת קשה להבדיל בין מיתוס למציאות בכל הקשור למקורותיה

תנועת QAnon נולדה רק לאחרונה, ובכל זאת קשה להבדיל בין מיתוס למציאות בכל הקשור למקורותיה. ננסה להתחיל עם אדגר מדיסון וֶלץ' (Welch), אב לשניים ונוצרי אדוק, שעד יום ראשון, 4 בדצמבר 2016, חי חיים רגילים למראה בעיירה סלְסְבֶּרי שבצפון קרוליינה. באותו בוקר לקח איתו ולץ' את הטלפון, קופסת קליעים לרובה ציד ושלושה כלי נשק טעונים – רובה AR-15 9 מ"מ, אקדח קולט 0.38 עם מחסנית של שישה כדורים, ורובה ציד – ונכנס לטויוטה פריוס שלו. הוא נסע 580 ק"מ אל שכונה אמידה בצפון-מערב העיר ושינגטון, החנה את המכונית, הכניס את הקולט לנרתיק על הירך שלו, אחז את ה-AR-15 לרוחב החזה, ונכנס בכניסה הראשית של פיצרייה בשם "קומֶט פינג פונג".

ממש במקרה, "קומט" הוא המקום שבו לגמה בתי התינוקת את לגימת המים הראשונה שלה, שנתיים קודם לכן באחר צהריים של יום ראשון. ילדים מתאספים שם עם הוריהם וחבריהם לקבוצה אחרי משחקי כדורגל בשבת, ולהקות מקומיות מופיעות שם בסופי שבוע. נכדים וסבים משחקים שם פינג פונג בזמן שהם מחכים לפיצות שיוצאות מתנור גדול במרכז המסעדה. "קומט פינג פונג" היא מקום אהוב בוושינגטון.

באותו יום, האנשים בפיצרייה הבחינו בוולץ' מיד. רובה AR-15 הוא פריט חריג למדי ברוב מקומות הבילוי, אבל בייחוד במקום כמו "קומט". ובשעה שהורים, ילדים ועובדים מיהרו לברוח החוצה, רבים מהם תוך כדי לעיסה, התחיל ולץ' לחצות את הפיצרייה. בשלב כלשהו הוא ניסה להשתמש בסכין מטבח כדי לפתוח דלת נעולה, ולבסוף התייאש וירה על המנעול. מאחורי הדלת היה ארון מחשבים קטן. לא מה שהוא ציפה למצוא.

ולץ' נסע לוושינגטון בגלל תיאוריית קונספירציה שנודעה מאז בשם "פיצה גייט". הקונספירציה אומרת שהילרי קלינטון ניהלה רשת של מתעללים מינית בילדים, מתוך "קומט פינג פונג", והיא נולדה באוקטובר 2016, כשאתר ויקיליקס פרסם מקבץ גדול של מיילים שנגנב מחשבונו של ג'ון פודסטה (Podesta), מנהל קמפיין הבחירות של קלינטון ולשעבר ראש סגל הבית הלבן. "קומט" הוזכרה שוב ושוב בתכתובת בין פודסטה לג'ון אלפנטיס (Alefantis), הבעלים של המסעדה, ואחרים. המיילים עסקו בעיקר באירועים לגיוס תרומות, אבל תומכים בולטים של דונלד טראמפ, ובהם מייק סרנוביץ' (Cernovich) ואלכס ג'ונס החלו להפיץ את הטענה – שנולדה במעוזי טרולים מקוונים כמו 4chan, ואז התפשטה למחוזות נגישים יותר כמו טוויטר ויוטיוב – שהמיילים האלה הם הוכחה להתעללות פולחנית בילדים. אחדים מתומכי הקונספירציה הזאת טענו שכל זה קורה במרתף של "קומט", מסעדה שאין לה כלל מרתף. במיילים היו אזכורים של "פיצה" ו"פסטה", שפורשו כמילות קוד ל"ילדות" ו"ילדים".

פיצה, חלון

עש שתצא הפיצה... תצלום: קימייה אובייסי.

זמן קצר אחרי היבחרו של טראמפ לנשיאות ארצות הברית, בזמן ש"פיצה גייט" התפשטה ברשת, התחיל ולץ' לצפות ברצף בסרטוני יוטיוב של תיאוריות קונספירציה. הוא ניסה לגייס את עזרתם של שני אנשים לפחות בביצוע הפשיטה, כפי שעולה מהודעות סמס שבהן הוא מביע את תשוקתו להקריב "את חייהם של מעטים למען חייהם של רבים", ולהילחם "במערכת מושחתת שחוטפת, מענה ואונסת תינוקות וילדים מתחת לאף שלנו". כשוולץ' מצא את עצמו סוף סוף בתוך המסעדה והבין ש"קומט פינג פונג" היא בסך הכול פיצרייה, הוא הניח את כלי הנשק, יצא החוצה והסגיר את עצמו למשטרה, שכבר הקיפה את המקום. "המידע המודיעיני שקיבלתי לא היה מדויק במאה אחוז", אמר ולץ' לניו יורק טיימס אחרי מעצרו.

ולץ' כנראה האמין באמת שילדים כלואים ב"קומט פינג פונג". בני משפחתו וחבריו כתבו לשופטת שמדובר באב מסור, נוצרי מאמין ואדם שיוצא מגדרו כדי לעזור לאחרים. ולץ' עבר הכשרה כמתנדב במכבי האש. הוא נסע להאיטי עם אגודת הגברים הבפטיסטים כדי לסייע לנפגעים ברעידת אדמה

ולץ' כנראה האמין באמת שילדים כלואים ב"קומט פינג פונג". בני משפחתו וחבריו כתבו לשופטת שמדובר באב מסור, נוצרי מאמין ואדם שיוצא מגדרו כדי לעזור לאחרים. ולץ' עבר הכשרה כמתנדב במכבי האש. הוא נסע להאיטי עם אגודת הגברים הבפטיסטים כדי לסייע לנפגעים ברעידת אדמה. חבר מהכנסייה כתב, "פעולותיו מלמדות שזהו אדם השואף ללמוד את האמת התנ״כית וליישם אותה". ולץ' עצמו הביע חרטה, כנה כפי הנראה, בפתק בכתב יד שפרקליטיו העבירו לשופטת: "לא הייתה לי שום כוונה לפגוע בחפים מפשע ולהפחיד אותם, אבל אני מבין עכשיו עד כמה ההחלטה שלי הייתה אווילית ופזיזה". נגזרו עליו ארבע שנות מאסר.

נדמה שתיאוריית "פיצה גייט" דעכה. אחדים מתומכיה הבולטים ביותר נסוגו ממנה, ובהם ג'ק פּוסובּיק (Posobiec), חסיד של תיאוריות קונספירציה שהפך כעת לכתב בערוץ One America News Network, התומך בטראמפ. אלכס ג'ונס, שמנהל את אתר תיאוריות הקונספירציה Infowars ומנחה תוכנית רדיו באותו נושא, התנצל על קידום תיאוריית "פיצה גייט" אחרי שאלפנטיס איים לתבוע אותו.

אף שוולץ' הביע חרטה, הוא לא נתן שום סימן לכך שהוא הפסיק להאמין במסר השוכן בבסיס "פיצה גייט": קבוצה של אליטות רבות עוצמה מתעללת בילדים וחומקת מעונש. ואף שרבים שכחו ממקרה "קומט פינג פונג", נחשול של פעילות מקוונת מלמד שהם לא הפסיקו להאמין בָּאמת העקרונית כפי שהם רואים אותה. אילו הקשבתם לקולות הנכונים באתרים הנכונים, הייתם רואים בזמן אמת איך הנחות היסוד של "פיצה גייט" ממוחזרות, נערכות מחדש וזוכות לפרשנויות חדשות. מיליוני הקוראים של אתרים כמו 4chanו"רדיט" המשיכו ללמוד על קבוצה חשאית ורבת עוצמה של חורשי מזימות, על פעולותיה וכוונותיה הזדוניות;, על קשריה לשמאל הפוליטי, או ליתר דיוק לדמוקרטים, ובייחוד לקלינטון, על הצמא שלה לדם ועל ניוונה המוסרי. וחשוב מכך, הם גם יכלו לקרוא באתרים האלה על חבורה – קטנה אמנם, אך הולכת וגדלה – של אמריקנים פטריוטים, המשיבים מלחמה מן המחתרת.

כל הדברים האלה הולידו תפישת עולם שעד מהרה זכתה לשם QAnon, שנגזר מהדמות המסתורית והאלמונית Q שפרסמה מידע ב־4chan. לתנועת QAnon אין מטה פיזי, אבל יש לה תשתית, כתבים, קהל הולך וגדל של חסידים, ולא מעט מוצרי צרכנות למכור. ויש לה עוד כמה תכונות חשובות שחסרו ל"פיצה גייט". אף שהעובדות ממאנות להתיישב עם טענותיה, התנועה מצליחה לשמר את עצמה לאורך זמן באמצעות עמימות וכושר הסתגלות. מבחינת QAnon, אין סתירה שאי אפשר להסביר, ואין טיעון שאי אפשר להתגבר עליו.

תיאוריות קונספירציה מלוות את ההיסטוריה האמריקנית מראשיתה, ומפתה מאוד להתעלם מהן. אבל ככל שנקפו השנים במאה העשרים ואחת זה נהיה יותר ויותר קשה, עד שכעת אי אפשר עוד להתעלם מהן בלי לגזור על עצמנו עיוורון מרצון. ב־2011 הייתי כתבת עירייה באתר תחקירים בשם Honolulu Civil Beat. זוהי התקופה שבה החל דונלד טראמפ להכשיר את הקרקע למרוץ הנשיאותי שלו: הוא פקפק בכך שברק אובמה אכן נולד בהוואי, כפי שהראו כל העובדות והמסמכים הרשמיים. טראמפ טען שאובמה נולד בעצם באפריקה, ולכן אינו אמריקני מלידה, כלומר אינו רשאי לכהן כנשיא. אני זוכרת את הדיון בחדר הישיבות שלנו במערכת – האם אנחנו בכלל צריכים לסקר את הטענות המטורפות האלה? התברר שההאשמות האלה, המבוססות לחלוטין על שקרים, שכנעו מספיק אנשים כדי לתת לטראמפ נקודת פתיחה טובה לקמפיין שלו.

תשע שנים אחר כך טראמפ כבר היה נשיא, וכשהגיעו דיווחים על נגיף חדש ומפחיד, החלה לצוץ בקהילה QAnon שורה של טענות חדשות: שנגיף הקורונה אינו אמיתי, שהוא פרי מוחה של ה"דיפ סטייט" – מועצה של פקידי ממשל ודמויות בכירות נוספות שמנהלות את העולם, שההיסטריה סביב המגפה היא חלק ממזימה לפגוע בסיכוייו של טראמפ להיבחר מחדש, שהאליטה התקשורתית חוגגת את מניין המתים. חלק מהטענות האלה יסתננו אל חדשות פוקס ואל הצהרותיו הפומביות של הנשיא. לפי הניו יורק טיימס, נכון לסוף שנה שעברה, טראמפ שיתף 145 ציוצים מחשבונות טוויטר העוסקים בתיאוריות קונספירציה, ובהם חשבונות של QAnon.

את כוחו של האינטרנט הבנו כבר מזמן, אבל את טיבו של הכוח הזה – את יכולתו לחתור תחת כל פיסה של מציאות משותפת, ואת דרכו לערער את יסודות החברה האזרחית והממשל הדמוקרטי – לא הבנו כלל. האינטרנט גם עזר לאנשים לא מוכרים להגיע להמונים, בהיקף שמרשל מקלוהן לא העלה בדעתו. עיוות המציאות המשותפת הוא שמוביל אדם להיכנס לפיצרייה עם רובה A-15. הוא שמוליד פורומים מקוונים שבהם אנשים מפנטזים לפרטי פרטים על התנקשות במזכירת מדינה לשעבר. הוא שמבטיח את "ההתעוררות הגדולה", שבמסגרתה האליטות ימוגרו והאמת תצא לאור. הוא שמציף את הצ'אטים בשיחות על כך שאולי מגפת הקורונה היא הרגע שתנועת QAnon חיכתה לו. אף אחד מהדברים האלה לא היה עולה בדעתנו במפנה המאה הקודמת.

תנועת QAnon מלמדת אותנו עד כמה אמריקה המודרנית מוּעדת לתיאוריות קונספירציה ועד כמה הן מלהיבות אותה. אבל היא כבר הפכה לתופעה הרבה יותר גדולה מאוסף מזדמן של עכברי צ'אטים עם נטיות קונספירטיביות. זאת תנועה מאוחדת והמונית השוללת את התבונה, את האובייקטיביות וערכי נאורות נוספים

תנועת QAnon מלמדת אותנו עד כמה אמריקה המודרנית מוּעדת לתיאוריות קונספירציה ועד כמה הן מלהיבות אותה. אבל היא כבר הפכה לתופעה הרבה יותר גדולה מאוסף מזדמן של עכברי צ'אטים עם נטיות קונספירטיביות. זאת תנועה מאוחדת והמונית השוללת את התבונה, את האובייקטיביות וערכי נאורות נוספים. וסביר להניח שאנחנו קרובים יותר לתחילת הסיפור מאשר לסופו. התנועה הזאת משתמשת בפרנויה כדי ללבות תקווה ותחושת השתייכות עמוקה. והשיטות שבאמצעותן היא מפיחה חיים בעיסוק הישן נושן בקץ הימים, חדשות לגמרי. כשאנו מתבוננים בתנועת QAnon איננו חוזים בהתפתחותה של תיאוריית קונספירציה, אלא בלידתה של דת חדשה.

רבים היססו לדבר איתי על QAnon בעת כתיבת הכתבה. בכל זאת, מאמיני התנועה הפגינו לעתים נכונות לקחת את החוק לידיים. בשנה שעברה הפיץ האף־בי־איי מזכר פנימי המסווג את QAnon כאיום טרור פנים־ארצי. במזכר מצוין גבר מקליפורניה שנעצר ב־2018 כשברשותו חומרים להכנת פצצה. לפי האף־בי־איי, הוא תכנן לבצע פיגוע בבניין הקפיטול של אילינוי כדי "לעורר באמריקנים מודעות ל'פיצה גייט' ול'סדר העולמי החדש', שמרסקים את החברה שלנו". המזכר מתייחס גם לתומך של QAnonמנבאדה שנעצר ב־2018 אחרי שחסם את התנועה בסכר הובר עם משאית משוריינת. הוא היה חמוש בכלי נשק רבים ודרש לשחרר את דו"ח החקירה בנושא המיילים של הילרי קלינטון. המזכר מזהיר כי תיאוריות קונספירציה מלבות אלימות קיצונית, בייחוד כשאנשים פרטיים "המתיימרים לפעול כ'חוקרים' מסמנים אישים, עסקים או קבוצות שהם מאשימים, לא בצדק, במעורבות במזימה דמיונית".

מאמיני QAnon מעוררים אימה ברשת, כי הם תוקפים ספקנים באכזריות וקוראים לאלימות פיזית. בלוח "רדיט" המוקדש ל־QAnon, שהושבת מאז, התענגו המגיבים על תיאור קצהּ האפשרי של קלינטון. אחד המגיבים כתב: "האמת היא שאני מופתע שאף אחד עדיין לא התנקש בה". מגיב אחר כתב: "אוכלי הנבלות קורעים לגזרים את הבשר הרקוב שלה". ואחר: "אני רוצה לראות את הדם שלה זורם בתעלות הניקוז!"

כששוחחתי עם קלינטון לאחרונה על QAnon, היא אמרה, "אני פשוט מרגיזה אותם יותר מכל אחד אחר... לולא מאבטחי השירות החשאי שעוברים על המיילים שלי, מחפשים דברים מוזרים, מאתרים איומים – עדיין יש הרבה איומים – הייתי דואגת". היא למדה שהמציאות הבדויה שבתוכה ממקמים אותה חסידי תיאוריות הקונספירציה אינה סתם יקום מקביל משונה, אלא יקום שמשפיע על המציאות האמיתית שלנו. על תאים של טרולים ברשת אמרה קלינטון, "אני חושבת שרוב האנשים הבינו רק לאחרונה עד כמה הם מאורגנים, וכמה רכיבים שונים יש לאסטרטגיה שלהם".

תפוח ירוק, נגיסה

שום דבר אינו כפי שהוא נראה. תצלום: כריסטיאן ונצל

2. ההתגלות

ב־28 באוקטובר 2017, המשתמש האלמוני המוכר כיום בשם Q הופיע לראשונה ב־4chan, לוח מודעות חזותי שנודע במֶמים גרוטסקיים, צילומים מחליאים ותרבות הכפשה אכזרית. הוא חזה שהילרי קלינטון תיעצר בקרוב ושבכל רחבי ארה"ב תפרוץ התקוממות אלימה. כך הוא כתב:

"אתמול כבר סוכם עם כמה מדינות על הסגרת הילרי רודהאם קלינטון במקרה שהיא תנסה לחצות את הגבול. ב־30.10 בשעה 12:01 בלילה ניתן אישור לעקוב אחרי הדרכון. צפו למהומות המוניות בתגובה ולבריחה של אחרים מארה"ב. חיילי צבא ארה"ב ינהלו את המבצע והמשמר הלאומי הופעל. לווידוא: פנו לאנשי המשמר הלאומי המקומי שלכם ותשאלו אם הם הוקפצו לשירות ב־30.10 ברוב הערים הגדולות".

ואחר כך:

"מוקינגבירד קלינטון נחקרה, לא נעצרה (עדיין). איפה HUMA [הומה אבדין]? תעקבו אחרי HUMA. אין לזה שום קשר לרוסיה (עדיין). למה הנשיא מקיף את עצמו בגנרלים? מה המודיעין הצבאי אומר? למה לעקוף את סוכנויות הביטחון הפדרליות? איזו פסיקה של העליון מתירה להשתמש בצבא מול סוכנויות שהוקמו ואושרו על ידי הקונגרס? למי יש סמכות עליונה להפעיל את זרועות הצבא בזמן מלחמה בלי תנאי אישור למשך עד 90 יום? מה הקוד הצבאי? איפה AW מוחזק? למה? הנשיא לא מופיע בטלוויזיה ופונה לאומה. הנשיא חייב לבודד את עצמו כדי למנוע תפישה שלילית שלו. הנשיא ידע שסילוק גורמים פליליים סוררים הוא צעד ראשון חיוני לחקיקה חופשית. למי יש גישה לכל החומר המסווג? אתם מאמינים שלקלינטון, סורוס, אובמה וכו' יש יותר כוח מטראמפ? שטויות. מי שמחזיק בנשיאות שולט בארץ הנהדרת הזאת. הם לא האמינו לרגע שהם (הדמוקרטים והרפובליקנים) יאבדו את השליטה. זה לא קרב בין הרפ' לדמ'. למה סורוס תרם את כל הכסף שלו לא מזמן? למה שהוא יעביר את הכסף שלו ל־RC? מוקינגבירד 30.10.17 אלוהים ישמור על חברינו הפטריוטים".

קלינטון לא נעצרה ב־30 באוקטובר, אבל זה לא עצר את Q, שהמשיך לפרסם תחזיות מאיימות וחידות מסתוריות – עם מסרים כמו "חפשו את ההשתקפות בתוך הטירה" – שמופיעות לעתים בצורת שברי משפטים מסקרנים או שאלות רטוריות. Q הבהיר שהוא רוצה שאנשים יאמינו שהוא קצין מודיעין או גורם צבאי עם סיווג Q, שכולל גישה לתוכניות של נשק גרעיני ועוד חומרים רגישים ביותר (אני מתייחסת אליו בזכר, דרך אגב, כי כך נוהגים רבים מחסידיו, אף שהוא עצמו [בחסות הדקדוק האנגלי, שאינו מסגיר מגדר] שומר על אלמוניות – מכאן הכינוי QAnon, קרי Q אלמוני). הנימה ש־Q כותב בה היא נימה קונספירטיבית קלישאתית למדי: "כבר אמרתי יותר מדי", "עקבו אחר הכסף" ו"יש דברים שצריכים להישאר מסווגים עד הסוף".

המסר המקורי של Q היה עשוי להיות נאום ארכני בודד בלוח מודעות ספציפי ולדעוך ללא השלכות, אלא שהוא חולל סערה. לפי ברנדי זדרונזי ובן קולינס מחדשות אן־בי־סי, מי שתרם לכך הם כמה מפיצי תיאוריות קונספירציה שקידמו את Q – ונהנו בזכותו מחשיפה רבה יותר בעצמם. כעת, כמעט שלוש שנים מאז הפוסט המקורי ההוא, כבר פורסמו אלפי Q drops  – הכינוי של חסידיו להודעות שהוא מפרסם בלוחות מודעות חזותיים. כדי לאשרר את זהותו הוא משתמש בצופן מסוג "טריפקוד" (tripcode), שורה של אותיות ומספרים הגלויים למשתמשי לוח המודעות (ה"טריפקוד" של Q השתנה מדי פעם, מה שהוביל לכל מיני השערות וחשדות). ובכל פעם ש־Q דילג ללוח מודעות אחר – מ־4chan ל־8chan ל־8kun, בחיפוש אחר חוף מבטחים – מאמיניו רק הפכו אדוקים יותר. אם האינטרנט הוא מחילת ארנב עצומה [מקום מבלבל שלא ניתן למצוא בו את הדרך. ביטוי שמקורו בסיפור אליס בארץ הפלאות] ובה אינסוף מחילות ארנב רקורסיביות, QAnon הצליחה איכשהו לזחול בכולן ולבלוע על הדרך תיאוריות קונספירציה צנועות יותר.

מערכת האמונה של QAnon אומרת את הדברים הבאים: Q הוא קצין מודיעין או איש צבא שבידיו הוכחות לכך שמנהיגים עולמיים מושחתים מענים ילדים בחשאי בכל רחבי העולם; הפושעים הם חלק מה"דיפ סטייט", המדינה שבתוך המדינה; דונלד טראמפ פועל ללא לאות כדי לסכלם

מערכת האמונה של QAnon אומרת, באופן כללי, את הדברים הבאים: Q הוא קצין מודיעין או איש צבא שבידיו הוכחות לכך שמנהיגים עולמיים מושחתים מענים ילדים בחשאי בכל רחבי העולם; הפושעים הם חלק מה"דיפ סטייט", המדינה שבתוך המדינה; דונלד טראמפ פועל ללא לאות כדי לסכלם ("את כל האנשים האלה צריך לחסל", כתב Q באחד הפוסטים שלו). קבוצת הפושעים הזאת תושמד בקרוב, מנבא Q, אך אי אפשר להבטיח זאת בלי סיועם של הפטריוטים המנסים לפענח את רמזיו של Q. להאמין ל-Q פירושו לשלול את תקפותם של מוסדות המדינה המקובלים, להתעלם מנציגי הממשל, להיאבק בכופרים ולתעב את התקשורת.אחת מקריאות הקרב האהובות על Q היא "אתם החדשות עכשיו". הוא מחבב גם את "צפייה מהנה", ביטוי שמאמיניו מפרשים כהתייחסות לאפוקליפסה הקרבה ובאה: כשהעולם המוכר לנו יבוא אל קצו, כולנו נהיה הקהל.

אנשים שאימצו את Q ואת מסריו אוהבים לומר שהם הקשיבו לו מההתחלה, כמו מישהו שמתרברב שהוא הקשיב לרדיוהד עוד לפני שהם הוציאו את The Bends. ההבטחה לידע מוקדם בנוגע לכל מיני אירועים היא חלק מהקסם של Q, וכמוה גם תחושת ההשתייכות לקהילה סודית, שמתחזקת בזכות השימוש בראשי תיבות וביטויים טקסיים כמו "דבר לא יעצור את מה שקרב ובא" ו"שימו את מבטחכם בתוכנית".

אחד הביטויים שמשמשים כאבן בוחן בקרב מאמיניו של Q הוא "השקט שלפני הסערה". Q השתמש בו לראשונה ימים ספורים אחרי הפוסט המקורי שפרסם, וכבר אז היה לו מטען רלוונטי. בערב של ה-5 באוקטובר 2017 – זמן לא רב לפני ש־Q עצמו הופיע ב־4chan – עמדו הנשיא טראמפ והגברת הראשונה במעין חצי מעגל עם כעשרים אנשי צבא בכירים ונשותיהם כדי להצטלם בחדר האוכל הממלכתי בבית הלבן. עיתונאים הוזמנו לצפות באורחיו של טראמפ מחייכים למצלמות. טראמפ עצמו פטפט ללא הרף. "אתם יודעים מה זה מייצג?" שאל במהלך הצילומים והחווה בידו על חצי המעגל. "ספר לנו, אדוני", אמר אחד הנוכחים. תשובתו של הנשיא הדיפה ניחוח של זחיחות: "אולי זה השקט שלפני הסערה".

"איזו סערה?" שאל אחד העיתונאים.

"אולי זה השקט – השקט שלפני הסערה", חזר טראמפ ואמר. נדמה שהחזרה הזאת הייתה לשם הדרמטיות. רעש צמצמי המצלמות גבר.

העיתונאים התעקשו: "איזו סערה, אדוני הנשיא?"

תשובתו הקצרה של טראמפ: "אתם תראו".

אותן 37 שניות של עמימות נשיאותית הגיעו מיד לכותרות – היחסים עם איראן היו מתוחים באותם ימים – אבל בסופו של דבר הן גם הפכו לאחד מהמיתוסים המכוננים של תנועת QAnon ומאמיניה. מחוות היד המעגלית של הנשיא עניינה אותם במיוחד. לדבריהם, אמנם אפשר היה לחשוב שהוא מתייחס לחצי המעגל המקיף אותו, אבל מה שהוא עשה באמת זה להתוות את צורת האות Q באוויר. האם טראמפ נכנס לנעלי יוחנן המטביל? האם הוא בישר מה עומד לבוא? האם הוא הוא האיש שנמשח?

טראמפ, נשיא ארצות הברית, טרול

הטרול הראשי. תצלום: צ'רלס דלוביו

אי אפשר לדעת בדיוק כמה מאמינים יש ל־QAnon, אך ברור ששורות התנועה מצטופפות והולכות. לפחות 35 מועמדים לשעבר לקונגרס הפכו למאמיני Q, זאת לפי סקר מקוון שערכה העמותה הפרוגרסיבית Media Matters for America. המועמדים האלה שיבחו אותו בפומבי מפורשות או רמזו בנימה חיובית לסיסמאות התנועה (מתיו לאסק [Lusk] מפלורידה, מועמד רפובליקני לקונגרס, הכניס את QAnon לרשימת "הסוגיות" באתר הקמפיין שלו, ואף מציג את השאלה: "מיהו Q?") תנועת QAnon כבר פילסה לה דרך לכל רשת חברתית מרכזית, לכל פלטפורמה מסחרית מרכזית ולאינספור אתרי שוליים. לטרייסי דיאז (Diaz), מסיונרית של QAnon הידועה ברשת בשם TracyBeanz, יש 185 אלף עוקבים בטוויטר ויותר ממאה אלף מנויים ביוטיוב. היא תרמה רבות להפצת QAnon וסייעה בכניסת התנועה לרשתות החברתיות הגדולות (איש יחסי ציבור ששוחחתי עמו אמר שדיאז היא אדם "פרטי מאוד" וסירב לבקשתי לראיין אותה). ברשת טיקטוק, סרטונים עם תגית #QAnon זכו למיליוני צפיות. יש יותר מדי קבוצות פייסבוק של התנועה מכדי למנות את מספרן האמיתי, מה גם שברבות מהן אין פעילות, אבל הבולטות שבהן מפרסמות אלפי פוסטים מדי יום. יש לציין שב־2018 אסרו אנשי "רדיט" על קבוצות QAnon לפעול אצלם מכיוון שהייתה בהן הסתה לאלימות.

מאמיני התנועה מחפשים ללא הרף אחר סימנים מלמעלה, ותרים אחר אותות כל אימת ש־Q עצמו שותק. נגיף הקורונה, לדוגמה – מה פירושו? בחלק מקבוצות הפייסבוק הגדולות נפתחו דיונים סוערים מלאים בהשערות, ועלתה התיאוריה שההחלטה של טראמפ לענוב עניבה צהובה בתדרוך בבית הלבן בנוגע לנגיף היא סימן לכך שהמגפה אינה אמיתית

מאמיני התנועה מחפשים ללא הרף אחר סימנים מלמעלה, ותרים אחר אותות כל אימת ש־Q עצמו שותק. נגיף הקורונה, לדוגמה – מה פירושו? בחלק מקבוצות הפייסבוק הגדולות נפתחו דיונים סוערים מלאים בהשערות, ועלתה התיאוריה שההחלטה של טראמפ לענוב עניבה צהובה בתדרוך בבית הלבן בנוגע לנגיף היא סימן לכך שהמגפה אינה אמיתית: "הוא אומר לנו שאין סכנה מהנגיף כי העניבה היא בדיוק בצבע של הדגל שאניות מניפות כדי לסמן שאין אנשים חולים על הסיפון", כתב מישהו בפוסט שזכה לשיתופים רבים והתפשט בצורות שונות ברשתות החברתיות. שלושה ימים לפני שארגון הבריאות העולמי הודיע באופן רשמי שהקורונה מוגדרת כמגפה עולמית, טראמפ שיתף בטוויטר מֶם ברוח QAnon. "מי יודע מה זה אומר, אבל נשמע לי טוב!" כתב הנשיא ב-8 במרס מעל תמונה שטופלה בפוטושופ ובה הוא מנגן בכינור, לצד המילים "דבר לא יעצור את מה שקרב ובא".

ב-9 במרס פרסם Q עצמו שלישיית פוסטים הרֵי משמעות, שלכאורה אין לטעות בפירושם: הקורונה אמיתית אך מבורכת, ואל למאמינים לפחד. הפוסט הראשון היה שיתוף של הציוץ של טראמפ מהערב הקודם ובו הוא חזר ואמר, "דבר לא יעצור את מה שקרב ובא". השני אמר: "ההתעוררות הגדולה היא כלל־עולמית". השלישי אמר: "אלוהים מנצח".

אחרי חודש, ב-8 באפריל, פתח Q במתקפת פוסטים, תשעה בשש שעות, שבה עסק באחדים מהנושאים האהובים עליו – אלוהים, "פיצה גייט" ורשעותן של האליטות. "הם לא יבחלו באמצעים כדי לצבור כוח", הוא כתב בפוסט חריף, שבו הוא טען כי יש מאמץ תעמולתי מתוזמר של הדמוקרטים, הוליווד וכלי התקשורת. פוסט אחר האשים את הדמוקרטים שהם מייצרים "היסטריה המונית" בנוגע לנגיף הקורונה מסיבות פוליטיות: "מה התועלת העיקרית בשימור ההיסטריה ההמונית בציבור בנוגע ל־COVID-19? ההצבעה בבחירות. כבר התעוררתם? Q". והוא שיתף גם כמה פסוקים מהאיגרת אל האפֶסים: "סוף דבר אחָי חזקו באדונינו ובעוז גבורתו. לבשו כלי נשק אלוהים למען תוכלו עמוד נגד נכלי השטן" (פרק ו' פסוקים 10-11, תרגום דליטש).

אנתוני פאוצ'י (Facui), המנהל הוותיק של המכון הלאומי לאלרגיות ומחלות מידבקות, הפך למושא ללעג בקרב מאמיני QAnon, שאינם אוהבים את החדשות הרעות שבפיו או את האופן שבו הוא סותר את טראמפ בפומבי. בוועידת עיתונאים בחודש מרס התייחס טראמפ למחלקת המדינה כאל "מחלקת המדינה שבתוך המדינה", ומאחורי הנשיא אפשר היה לראות שפאוצ'י מחניק צחוק ומכסה את פניו. בשלב הזה פאוצ'י כבר היה שרוף בעיני מאמיני QAnon, כי אתר ויקיליקס מצא שני מיילים שבהם הוא משבח את הילרי קלינטון בשנים 2012 ו־2013. הדברים שאומרים מאמיני QAnon ברשתות החברתיות על פאוצ'י נעים בין "פאוצ'י הוא בובה של ה'דיפ סטייט'" ל"פאוצ'י הוא 'בְּלֶקהאט'!!!" – בלקהאט (Blackhat) הוא המונח שאנשי QAnon משתמשים בו כדי להתייחס לקבוצה המרושעת ש־Q מזהיר מפניה. תומך QAnon שהשתמש בתגיות #DeepStateCabal ו־#Qanon, צייץ: "תראו את מחוות הידיים ושפת הגוף של פאוצ'י במסיבות העיתונאים. מה המסר שהוא מעביר?" משתמש אחר צייץ תמונה של פאוצ'י עומד במעבדה עם ברק אובמה וכתב "אובמה ו'דוקטור' פאוצ'י במעבדה יוצרים את הקורונה #DeepstateDoctor". מחלקת המשפטים אישרה לאחרונה את הידוק האבטחה סביב פאוצ'י בגלל העלייה בחריפות האיומים נגדו.

בימים האחרונים לפני שאישר הקונגרס חבילת סיוע בגובה 2 טריליון דולר בסוף מרס, התעקשו הדמוקרטים לאשר הקלות שיסייעו לאנשים להצביע בדואר. בתגובה כתב Q עצמו בייאוש: "האנשים האלה חולניים! דבר לא יעצור את מה שקרב ובא. שום דבר".

בול אמריקני, בול דואר, דגל ארה"ב

אמצעי להרס הדמוקרטיה האמריקנית. תצלום: רוב ויר

 

3. המאמינים

בבוקר יום חמישי קפוא בתחילת ינואר החל להתאסף קהל במרכז טולדו שבאוהיו. עד שעת הצהריים, שבע שעות לפני שהחלה עצרת הבחירות הראשונה של טראמפ באותה שנה, התור למרכז הנטיגנטון כבר השתרך לאורך שני בלוקים שלמים. תחושה של אפשרות עמדה באוויר, והמחזה כולו נראה כמו מפגש בין הופעה של ג'ימי באפט לכנס של מיליציית מישיגן: הרבה לבנים, הרבה סיגריות אלקטרוניות עם מריחואנה, הרבה אדום, לבן וכחול. לא רחוק משם, באותו רחוב, תלה מישהו כרזה בגודל שתי קומות על בניין לבנים שנשרף. נכתב בה: "הנשיא טראמפ, ברוך הבא לטולדו, אוהיו: מיהו Q... מודיעין צבאי? Q+?" (הסימן Q+ הוא הקוד של QAnon לטראמפ עצמו). בעלי דוכנים באירוע מכרו כפתורים וחולצות של Q. יש שפע מוצרי צרכנות של QAnon. ברשת אפשר לקנות קפה של "ההתעוררות הגדולה" (14.99 דולר), או צמידי QAnon מקושטים בפיצות קטנות כסופות (20.17 דולר).

עשיתי את דרכי אל סוף התור והתחלתי לפטפט עם אנשים ולשאול מי יודע משהו על QAnon. עיניה של אישה אחת ברקו לפתע. בתנועה מהירה היא פתחה את רוכסן הז'קט שלה והסירה אותו, ואז עשתה קפיצה קטנה כך שגבה פנה אלי. על חולצתה האדומה היא הדביקה Q מנייר דבק. שמה היה לורי שוֹק (Shock), והדבר הראשון שהיא רצתה שאדע הוא: "אנחנו לא ארגון טרור".

מה שתפס אותי זאת המילה 'תחקרו'. 'תחקרו בעצמכם. אל תקבלו שום דבר כמובן מאליו. לא אכפת לי מי אומר מה, אפילו אם זה הנשיא טראמפ. תחקרו בעצמכם ותגבשו דעה עצמאית'

שוֹק נולדה באוהיו ומעולם לא עזבה. "מקומית אמיתית", לדבריה. רוב חייה הבוגרים עבדה במפעל ברידג'סטון בייצור חלקי מכוניות. "מזיעים ומתלכלכים, אבל זה כסף טוב", היא אמרה לי. "מימנתי לימודים לשלושה ילדים". כיום, בעבודת "הטרום־פרישה" שלה, כפי שהיא מגדירה זאת, היא מטפלת במבוגרים בעלי צרכים מיוחדים. מדי יום היא משחקת איתם משחקים ועוזרת להם בעדינות להיכנס לבריכה ולצאת ממנה. שוֹק באה לעצרת של טראמפ עם חברהּ פאט הארגר (Harger), שפרש אחרי 32 שנה ב"וירלְפּוּל". לאשתו של הארגר יש חברת קייטרינג, שבגללה היא לא יכלה לבוא לעצרת באותו יום. הארגר ושוֹק חברים ותיקים. "מאז כיתה ד'", אמרה לי הארגר, "ואנחנו בני 57".

עכשיו שהבנות של שוֹק גדולות והיא כבר אינה עובדת במפעל, יש לה יותר זמן לעצמה. פעם היא הייתה מנצלת אותו כדי לקרוא ספרים בערבים – אין לה טלוויזיה – אבל עכשיו היא מקדישה אותו למחקר בנושא Q, שעליו נודע לה לראשונה כשמכר הזכיר אותו בפייסבוק ב־2017: "מה שתפס אותי זאת המילה 'תחקרו'. 'תחקרו בעצמכם. אל תקבלו שום דבר כמובן מאליו. לא אכפת לי מי אומר מה, אפילו אם זה הנשיא טראמפ. תחקרו בעצמכם ותגבשו דעה עצמאית".

היקום של QAnon הוא רחב ידיים ועמוק, ובו שכבות רבות של הקשרים, ראשי תיבות, דמויות וקצרנות שיש ללמוד. "הטירה" היא הבית הלבן. "פירורים" הם רמזים. ראשי התיבות CBTS הם "השקט שלפני הסערה" (Calm Before the Storm)ו־WWG1WGA אומר "לאן שהולך אחד מאיתנו, נלך כולנו" (Where We Go One, We Go All). זהו ביטוי לאחווה בקרב מאמיני Q (מצחיק ששני הביטויים האלה מופיעים בטריילר לסרט "ים של חברים" שביים רידלי סקוט ב־1996, ואם תלכו לעמוד שלו ביוטיוב, תראו שהתגובות מלאות בהבעות תמיכה ב־Q). יש גם "שעון Q" שמתייחס ללוח שנה שפלגים מסוימים של תומכיו משתמשים בו כדי לנסות לקודד רמזים אפשריים בהתבסס על חותמות הזמן בפוסטים של Q ובציוצים של טראמפ.

כששוֹק הייתה בשיא אדיקותה, היא הקדישה 4-6 שעות ביום לקריאה חוזרת ונשנית של פוסטים של Q, בסריקה של מסמכים ברשת ובכתיבת הערות. היום היא מקדישה לכך רק שעה או שעתיים. "כשרק התחלתי, כולם חשבו שאני משוגעת", אמרה שוֹק. וזה כולל את הבנות שלה, שהן "מאוד ליברליות, תומכות בהילרי ובברני. אני עדיין אוהבת אותן. הן חושבות שאני משוגעת, אבל זה בסדר".

גם הארגר חשב בעבר ששוֹק ירדה מהפסים. "פקפקתי בה", אמר לי. "הייתי שולח לה הודעות, 'לורי!'.

"הוא היה אומר לי, 'מה עובר עלייך?'" אמרה שוֹק וצחקה. "אז הייתי עונה לו, 'תחקור בעצמך'".

"וזה מה שעשיתי", אמר הארגר. "וזה היה וואו".

ממש כמו טראמפ, גם Q משתלח לעתים קרובות במקורות מידע לגיטימיים ומאשים אותם שהם "פייק", כוזבים

ממש כמו טראמפ, גם Q משתלח לעתים קרובות במקורות מידע לגיטימיים ומאשים אותם שהם "פייק", כוזבים. שוֹק והארגר מסתמכים על המידע שהם מוצאים בפייסבוק ולא על כלי תקשורת שמופעלים על ידי עיתונאים. הם אינם קוראים את העיתון המקומי וגם אינם צופים בערוצי החדשות הגדולים. "אסור לראות חדשות", אמרה שוֹק. "החדשות שוות לתחת". הארגר אומר שהוא אוהב את One America News Network. עד לא מזמן הוא צפה בסי־אן־אן, וממש אהב את וולף בליצר (Blitzer). "היינו דבוקים לזה, ככה היה תמיד", אמר. "עד שבא האיש הזה, טראמפ, פקח לנו את העיניים והסביר לנו מה קורה. וגם Q. Q אומר לנו מראש דברים שהולכים לקרות". ביקשתי מהארגר ושוֹק דוגמאות לתחזיות שהתגשמו. הם לא יכלו לנקוב במקרים ספציפיים, אבל עודדו אותי לחקור בעצמי. כששאלתי אותם איך הם מסבירים את האירועים ש־Q חזה ולא התגשמו, כמו המעצר של קלינטון, הם אמרו שאלה הטעיות שהן חלק מהתוכנית של Q. שוֹק הוסיפה, "אני חושבת שיש יותר תחזיות שכן התגשמו". הנימה שלה הייתה רכה, לא זועמת.

הארגר רצה שאדע שהוא הצביע לאובמה בפעם הראשונה. הוא גדל במשפחה של דמוקרטים. אביו היה איש איגוד. אבל זה היה לפני שטראמפ בא ושכנע את הארגר שאסור לו לבטוח במוסדות שהוא תמיד חשב שאפשר לבטוח בהם. שוק הנהנה לצדו: "הסיבה שהרגשתי שאני יכולה לסמוך על טראמפ יותר, היא שהוא אינו חלק מהממסד״. הארגר גם המליץ לי במהלך השיחה לחקור מה קרה לג'ון פ. קנדי ג'וניור – שנהרג ב־1999 כשהמטוס שלו התרסק באוקיינוס האטלנטי ליד האי מַרְתַ'ס ויניארד (Martha's Vineyard) – ורמז שהילארי קלינטון דאגה שיתנקשו בו (יש גם קבוצה של מאמיני QAnon שאומרים שג'ון פ. קנדי ג'וניור זייף את מותו ושהוא תומך בטראמפ מאחורי הקלעים, ואולי אפילו ב־Q עצמו. יש הצופים את שובו הדרמטי לזירה הציבורית כדי להשתתף בבחירות כסגן הנשיא של טראמפ). כששאלתי את הארגר אם יש ראיות התומכות בטענת ההתנקשות, הוא הפך את השאלה: "יש ראיות שאומרות שלא הייתה התנקשות?"

ג'ון פ. קנדי

שני ג'ון פ. קנדי (אוקטובר 1963): אולי שניהם ביימו את מותם? תצלום: ג'ון סטוטון, הבית הלבן, הספרייה הנשיאותית - ויקיפדיה

מי שמשוטט בעמוד הפייסבוק של לורי שוֹק נדרש לנווט בין סתירות ולדלג ללא הרף מבנאליות לעוינות. בתמונת הפרופיל שלה היא נמצאת בקיאק צהוב, שיערה האדום העז בוקע מתוך כובע צמר, חיוך רחב מרוח על פניה. יש תמונות של הבנות שלה, ושל נכדה עם תלתלי שירלי טמפל. אבל Q תמיד בקרבת מקום. בערב חג המולד שיתפה שוֹק פוסט שכאילו נשלף היישר מהיקום של QAnon, אבל מתייחס גם לקונספירציה ישנה יותר, קלאסית: "X מסמן את המקום ברוזוול, ניו מקסיקו. X17 הוא חלקיק הכוח החמישי. X+Q זה צירוף מקרים?" באותו יום היא שיתפה פוסט אחר, הטוען שמישל אובמה היא למעשה גבר. מישהו ענה בספקנות: "עדיין לא השתכנעתי. היא נראית מרושעת וגם מתנהגת ככה, אבל גבר?" תשובתה של שוֹק: "תחקור את זה". היה גם פוסט שטען כי חבר הקונגרס אדם שיף אנס גופה של ילד  בשאטו מרמון בלוס אנג'לס – בין המגיבים פה נמצא גם הארגר, שכתב "מה??" – ופוסט שמזהיר כי ג'ורג' סורוס מתכוון לתקוף את האוונגליסטים. בפוסטים אחרים שוֹק עוקצת את הליברלים ואת "חבריי ששונאים את טראמפ", וגם משתפת סרטון של הבנות שלה שרות מזמורי חג מולד.

בטולדו, שאלתי את שוֹק אם יש לה תיאוריות לגבי זהותו של Q. היא ענתה מיד: "אני חושבת שזה טראמפ". שאלתי אם היא חושבת שטראמפ בכלל יודע איך להשתמש ב־4chan. לוח המודעות הזה ידוע לשמצה כאתר לא ידידותי למשתמשים שאינם מנוסים, בניגוד לפייסבוק ורשתות חברתיות אחרות שנועדו להקל על המשתמשים לפרסם פוסטים במהירות ובתכיפות רבה. "אני חושבת שהוא יודע הרבה יותר משנדמה לנו", אמרה. אבל היא גם רצתה שאדע שהאובססיה שלה ל־Q אינה קשורה לטראמפ. בתחילה, היא לא ששה לדבר על זה אך כעת היא אמרה, "אני מרגישה שאלוהים הוביל אותי ל־Q. אני באמת מרגישה שאלוהים דחף אותי בכיוון הזה. אני מרגישה שאם אלה היו כזבים, אלוהים היה אומר לי, בנפש שלי, 'די, עד כאן'. אבל אני לא מרגישה ככה. אני מדברת על זה בתפילות. אמרתי, 'אלוהים, האם אני צריכה לבזבז את הזמן על זה?'... ואני לא מקבלת את ההרגשה שאומרת לי 'אני צריכה לעצור'".

ודאי יש אנשים שיודעים ש־Q הוא פנטזיה, אבל הם משתפים פעולה כי ב־QAnon יש היבט של משחק תפקידים חי

ארתור ג'ונס (Jones), במאי הסרט התיעודי Feels Good Man, המספר כיצד המֶמים חדרו לפוליטיקה בקמפיין הבחירות של 2016, אמר לי שתנועת QAnon מזכירה לו את ילדותו במשפחה אוונגליסטית באזור הרי אוזרק. הוא אמר שלהרבה אנשים שהוא הכיר אז, ולהרבה אנשים שהוא פוגש כיום באזורים האדוקים ביותר בארה"ב, יש עניין עמוק בספר ההתגלות של הברית החדשה, ספר חזון יוחנן, ורצון לפענח "את כל הנבואות הדי קשות לפענוח שבו". ג'ונס הוסיף: "אני חושב שזה סוג האנשים שיתחיל פתאום ללקט את הפירורים של Q וירגיש שהכול מתחיל להסתדר ולהיראות הגיוני. אם את אוונגליסטית ואת בוחנת את הפעולות של דונלד טראמפ על פני השטח, אז את רואה שהוא משקר, הוא גונב, הוא בוגד, הוא התחתן יותר מפעם אחת, ברור לגמרי שהוא חוטא. ובכל זאת את מנסה להבין כיצד הוא משתלב בתוכנית האלוהית".

לא תמיד קל לומר איזה סוג של חסיד Q עומד מולנו. כל מי שמשתמש באחת התגיות של Q יכול להיות מאמין אמיתי, כמו לורי שוֹק, והוא יכול להיות גם סתם מישהו שנכנס לאיזשהו פורום והחליט לזרום עם המשתמשים האחרים לשם הריגוש. ודאי יש אנשים שיודעים ש־Q הוא פנטזיה, אבל הם משתפים פעולה כי ב־QAnon יש היבט של משחק תפקידים חי. בתוך מערך המשתמשים הנרחב הזה של חסידי Q, שוק והארגר נראים כמו האבטיפוס. הם מצאו את Q במקרה ומשהו שם דיבר אליהם. המעשייה השתבצה יפה בתפישת העולם הקיימת שלהם.

יד, כף יד, יד אפלה

היד הנעלמה באמת. תצלום: okeykat

4. מקצוענים

אמנם Q הוא אלמוני, אבל מנהיגי תנועת QAnon מופיעים בפומבי ובונים להם קהלים גדולים. דייוויד הייז (Hayes) מוכר בשם המשתמש PrayingMedic. בסרטוני היוטיוב שלו הוא נשמע כמו מנהל של חטיבת ביניים, שקול וסמכותי. הוא אחד ממטיפי QAnon הידועים בעולם, עם יותר מ־300,000 עוקבים בטוויטר ומספר דומה של מנויים ביוטיוב. הייז, פרמדיק לשעבר, גר בגילברט שבאריזונה בבית צנוע מאוד עם רעפי טרה קוטה יחד עם אשתו דניס, אמנית שהוא פגש באתר ההיכרויות הנוצרי Christian Mingle ב־2007. הם מגדירים את עצמם כאתאיסטים לשעבר שמצאו את אמונתם באל, וזה את זה, בשלב מאוחר בחיים, אחרי נישואים קודמים. הייז עוקב אחרי Q מההתחלה, או כמעט מההתחלה. "QAnon זה דבר די מעניין", כתב בפייסבוק שלו ב־12 בדצמבר 2017, שישה שבועות אחרי הפוסט הראשון של Q ב־4chan. באותו יום הוא כתב על תחושת הייעוד שהתעוררה בו פתאום:

"חלומותיי אומרים לי שאלוהים רוצה שאני אתמקד בפוליטיקה ובאקטואליה. לאחר תפילה החלטתי להשיק תוכנית חדשות ואקטואליה ב[אפליקציית] פריסקופ. אני מנסה לעשות שידור אחד ביום (הסרטונים יעלו גם ליוטיוב שלי). זהו זה".

הייז הוא כוכב-על ביקום של Q. לסרטון שלו Q for Beginners Part 1 ("Q למתחילים חלק 1") יש יותר ממיליון צפיות. "חלק מהאנשים שעוקבים אחרי Q רואים בעצמם חובבי תיאוריות קונספירציה", אומר הייז בסרטון. "אני לא. אני רואה בעצמי חוקר Q. אין לי שום דבר נגד אנשים שעוקבים אחרי קונספירציות. זה הקטע שלהם. זה לא הקטע שלי".

הייז רכש לעצמו קהל נאמן מפני שאפשר למצוא אותו כמעט בכל פלטפורמה, אבל גם מפני שהוא מגלם היטב את תפקיד הספקן – "אני לא אחד מהמטורפים האלה". אבל בשביל הייז, QAnon אינה תחביב. הוא מקצוען. יש לו מקורות מימון. הם צנועים, אך הולכים וגדלים.  באמזון, ספרו Calm Before the Storm – הראשון בסדרה של עשרה ספרי "דברי ימי Q", לדבריו – נמכר ב־15.29 דולר. הייז כותב במבוא לספר שהוא ודניז מקדישים את כל זמנם ל־QAnon מאז 2017. "דניז ואני התברכנו באנשים שמימנו אותנו כשעזבנו את העבודות הרגילות שלנו כדי לחקור את מסריו של Q", כתב. הוא פרסם מספר ספרים נוספים שנותנים לקוראים הצצה לחייו הקודמים, ביניהם "לשמוע בקלות את קולו של אלוהים", "להביס את יריבך בבית משפט של מעלה", ו"צלף אמריקני: שיעורים בלוחמה רוחנית". ב־2018 רשם הייז את Praying Medic כעמותה דתית במדינת ושינגטון.

הייז אומר לקהל שלו שלדעתו Q הוא מבצע מודיעיני בקוד פתוח שמתאפשר בזכות האינטרנט ומנוהל על ידי פטריוטים שנלחמים בשחיתות בתוך קהילת המודיעין. הפרשנות שלו ל־Q היא דתית ביסודה, ובמרכזה מושג ההתעוררות הגדולה

הייז אומר לקהל שלו שלדעתו Q הוא מבצע מודיעיני בקוד פתוח שמתאפשר בזכות האינטרנט ומנוהל על ידי פטריוטים שנלחמים בשחיתות בתוך קהילת המודיעין. הפרשנות שלו ל־Q היא דתית ביסודה, ובמרכזה מושג ההתעוררות הגדולה. "אני מאמין שלהתעוררות הגדולה יש תפקיד כפול", כתב הייז בפוסט בבלוג שלו בנובמבר 2019 - "הכוונה היא להתעוררות אינטלקטואלית – למודעות של הציבור לאמת. והאמת היא שאנחנו משועבדים במסגרת מערכת פוליטית מושחתת. אבל החשיפה לסיאוב הבלתי נתפש של האליטות תוביל גם למודעות גוברת לסיאוב שלנו עצמנו. מודעות עצמית לחטא היא קרקע פורייה לתחייה רוחנית. אני מאמין שההתעוררות הרוחנית, שאותה מנבאים זה זמן רב, מחכה לנו אחרי הסערה".

מאמיני Q מסכימים ביניהם שההתעוררות הגדולה קרבה ובאה, ושהיא תביא עמה ישועה, אך הם נבדלים בפרשנויותיהם האישיות לכאן ולעכשיו. ביקום של QAnon, יש המתמקדים מעל לכול בניוון המוסרי שהם מזהים בכלי התקשורת הגדולים – בהשראתו של Q, ולא פחות מכך בהשראתו של טראמפ; יש המתעסקים בכפייתיות בקהילה המודיעין ובמדינה שבתוך המדינה; ישנה תת־כת של חסידי Q שאינה מפסיקה לנבור במקרה ג'פרי אפשטיין; ישנם אלה שטוענים כי ברשותם מידע על תוכנית בת 16 שנה של הילרי קלינטון וברק אובמה להרוס את ארה"ב באמצעות בצורת אדירה, נשק ביולוגי, מחסור במזון ומלחמה גרעינית; במהלך חקירת ההתערבות הרוסית בבחירות לנשיאות ב־2016, היו בין מאמיני Q שטענו שטראמפ עובד בחשאי עם רוברט מולר (Mueller) ושדו"ח הוועדה המיוחדת שלו יזכה את טראמפ ואף יוביל למעצרים המוניים של קבוצת הכוח הסודית והמושחתת המתערבת בענייני המדינה (הדו"ח הסופי של מולר לא זיכה את טראמפ ולא הוביל למעצרים המוניים).

הקפיטול, וושינגטון

מי יכול לדעת מה נרקח איפה? תצלום: אנדי פליצ'וטי

הנתיבים השונים האלה חיוניים לשימור כוחה של QAnon – זאת מערכת אמונה נוחה וסובלנית מאוד לסתירות – והם גם מה שמאפשר לאדם מעשי כמו הייז למלא את התפקיד שהוא ממלא. הרי היקום של QAnon מורכב ומבלבל, ואנשים מכל רחבי האינטרנט זקוקים לאדם שקול שינחה אותם (הייז ענה במהירות למיילים שלי אבל סירב לריאיון. הוא התלונן בפניי שעיתונאים מסרבים להכיר בטיבה האמיתי של התנועה, ולכן אי אפשר לבטוח בהם).

היקום של Q מתפרש על פני אינספור בלוגים, אתרים פרטיים וסוגים שונים של תוכנות צ'אט, וגם על פני רשתות חברתיות אלטרנטיביות כמו Gab, שידועה כמוקד של אנטישמיות ולאומנות לבנה שבו מתכנסים מגורשי טוויטר רבים

לדמויות הבולטות ביותר בתנועת QAnon יש נוכחות שחורגת מהרשתות החברתיות ומלוחות המודעות המקוונים. היקום של Q מתפרש על פני אינספור בלוגים, אתרים פרטיים וסוגים שונים של תוכנות צ'אט, וגם על פני רשתות חברתיות אלטרנטיביות כמו Gab, שידועה כמוקד של אנטישמיות ולאומנות לבנה שבו מתכנסים מגורשי טוויטר רבים. ולוגרים ובלוגרים רבים משתמשים בחשבונות "פטריאון", אתר למימון המונים שמאפשר לצופים ולקוראים לשלם להם סכום חודשי. יש גם כסף שמגיע מפרסומות ביוטיוב. נראה שזה מקור ההכנסה העיקרי של הייז, כיוון שלסרטונים שלו יש יותר מ־33 מיליון צפיות בסך הכול. סרטון "Qלמתחילים" שלו כולל פרסומות של חברות כמו Vrbo, אתר להשכרת מקומות לינה לחופשה, ו־The Epoch Times, עיתון בינלאומי התומך בטראמפ. חסידי Q נוקטים את גישת "לפרסם בכל מקום", מה שאומר שהם יורים באפלה ובאותה נשימה מציפים את הרשת. אם אחת הפלטפורמות של QAnon תפסיק לתפקד, כפי שקרה במקרה "רדיט", הם לא יצטרכו להתחיל מאפס במקום אחר. התנועה, שכבר הייתה שקועה במלחמה בין טוב לרע, הכניסה את עצמה למלחמה נוספת – בין התפישה שדוגלת באינטרנט פתוח לכול לתפישה שדוגלת באינטרנט סגור ומגודר הנשלט על ידי מעטים.

5. מיהו Q?

כל מערכת אמונה חדשה נתקלת בהתנגדות. בדצמבר 2018 צילמו את מאט פּאטן (Patten), לשעבר סמל ביחידה ללוחמה מיוחדת במשרד השריף של מחוז בְּרוֹוארד בפלורידה, יחד עם סגן הנשיא מייק פֶּנס בשדה תעופה. על האפוד המבצעי של פאטן היה טלאי עם האות Q. משרד סגן הנשיא צייץ את התמונה הזאת, שהפכה לוויראלית בקהילת QAnon. את הציוץ הסירו במהרה. את פאטן הורידו בדרגה. כשדפקתי בדלתו ביום אפרורי באוגוסט, איש לא פתח. אבל כשפניתי לעזוב, הבחנתי בשני סטיקרים גדולים על תיבת הדואר הלבנה שמלפנים. האחד אמר "טראמפ", והאחר #QANON: PATRIOTS FIGHT (כלומר QAnon: פטריוטים נלחמים).

בסוף הקיץ האחרון איבד Q עצמו את הפלטפורמה שלו. הוא נדד מ־4chan (מחשש ש"חדרו" לאתר) ללוח המודעות החזותי 8chan, ואז הלוח הזה הושבת. שלושה ימים לפני שעמדתי מול דלתו של פאטן,  22 איש נרצחו בירי המוני בחנות "ולמארט" באל פאסו שבטקסס, והמשטרה גילתה שהחשוד ברציחות פרסם מניפסט ב־8chan זמן קצר לפני ביצוע הירי. יש דמיון מטריד בין התקרית הזאת לשני פיגועי ירי נוספים. ארבעה חודשים קודם לכן, באפריל 2019, החשוד בירי בבית כנסת בפּאווי שבקליפורניה פרסם מכתב אנטישמי ב־8chan. שבועות לפני כן, האיש שהרג 51 מתפללים בשני מסגדים בניו זילנד פרסם מניפסט של עליונות לבנה ב־8chan.

אחרי התקרית באל פאסו זומן ג'ים וטקינס (Watkins), הבעלים של 8chan, להעיד בוועדה לביטחון המולדת של הקונגרס. וטקינס קנה את האתר ארבע שנים קודם לכן ממייסדו פרדריק ברנן (Brennan), כעת בן 26, שבסופו של דבר ניתק כל קשר ל-8chan. "למרבה הצער, זאת לפחות התקרית השלישית השנה של אלימות קיצונית על רקע עליונות לבנה המקושרת לאתר שלך", כתבו הצירים בני תומפסון, דמוקרט ממיסיסיפי, ומייק רוג'רס, רפובליקני מאלבמה, בזימון לעדות ששלחו לווטקינס. "לאמריקנים מגיע לדעת מה אתה, בתור הבעלים והמפעיל של האתר, עושה, אם בכלל, כדי לתת מענה להתרבות התוכן הקיצוני ב־8chan".

לוח המודעות 8chan איבד עוד לפני השימוע את הגישה לשירותים חיוניים ונאלץ להיסגר. מנכ"ל Coludflare, חברה שסיפקה לאתר הגנה מפני התקפות סייבר, הסביר את החלטתו להפסיק את מתן השירותים ל־8chan במכתב פתוח בעקבות הירי באל פאסו: "הרציונל שלנו פשוט: ברור לחלוטין שאצלם אין חוק, והיעדר החוק הזה גרם למקרי מוות טראגיים רבים". וטקינס הבטיח לא להחזיר את האתר לפעילות עד אחרי הופעתו בקונגרס. הוא מכונאי מסוקים לשעבר בצבא האמריקני, שנכנס לעסקי האתרים עוד בזמן ששירת. בין היתר, הוא השיק ב־1997 אתר פורנו מצליח בשם Asian Bikini Bar. בערוץ היוטיוב שלו, שבו הוא מפרסם סרטונים בשם המשתמש Watkins Xerxes, הוא מרבה לשיר מזמורים דתיים, לקרוא פסוקים מכתבי הקודש, לשבח את טראמפ ולעסוק בסוגיות היסוד של QAnon – הוא מזהיר את צופיו מפני המדינה שבתוך המדינה ומזכיר להם שכעת הם הם "מנגנון הדיווח האמיתי של החדשות". הוא גם משוויץ באוסף העטים הנובעים שלו ומתרגל יוגה. כשהוא בא לקפיטול בספטמבר 2019, הוא ענד לצווארונו Q כסוף בולט. את עדותו הוא מסר בדלתיים סגורות. בנובמבר, 8chan קם לתחייה כ־8kun. הוא קרטע לו ברשת בעקבות שורה של מתקפות סייבר והיה נגיש רק לסירוגין. הוא קיבל סיוע משירות אחסון רוסי המקושר להפצת נוזקות. כש־Qהופיע מחדש ב־8kun, הוא השתמש באותו "טריפקוד" שבו השתמש ב־8chan. הוא פרסם רמזים שנועדו לאשר את שאכן מדובר באותו אדם, ובהם תמונה של מחברת ועט שהוא פרסם בפוסטים קודמים.

ברדס

תמיד יש מישהו, איפשהו, עם משהו לא ברור, ולא במקרה. תצלום: סאם קאמינג

התיאוריה של פרדריק ברנן היא שג'ים ובנו רון, מנהל האתר, ידעו ש־8kun זקוק ל־Q כדי למשוך משתמשים. "אני משוכנע לגמרי, במאה אחוז, ש־Q מכיר את ג'ים או רון וטקינס, או שהוא גויס על ידי ג'ים או רון וטקינס", אמר לי ברנן. ג'ים ורון טוענים שזהותו של Q אינה ידועה להם. "אני לא יודע מי זה Q", כתב לי רון בהודעה בטוויטר. בספטמבר 2019 אמר ג'ים למראיין ב־One America News Network: "אני לא יודע מיהו QAnon, אנחנו מפעילים אתר ששומר על אלמוניות". שניהם מתעקשים שחשוב להם להמשיך להפעיל את 8kun אך ורק מפני שזהו מרחב של חופש דיבור ללא פשרות. "8kun הוא כמו דף נייר, והמשתמשים מחליטים מה לכתוב בו", אמר לי רון. "יש הרבה נושאים ומשתמשים מהרבה רקעים". אבל העניין שלהם ב־Q מתועד היטב. בפברואר הקים ג'ים ארגון למימון פעילות פוליטית (super PAC) בשם Disarm the Deep State ("לנטרל את המדינה שבתוך המדינה") שמקדם את המסרים של Q ומפרסם מודעות בתשלום ב־8kun.

לברנן יש עימות מתמשך עם משפחת וטקינס. ג'ים תובע את ברנן בפיליפינים, שם גרו שניהם עד לאחרונה, על הוצאת דיבה, ואילו ברנן נלחם באופן פעיל בניסיונותיו של ג'ים לקבל אזרחות שם. "הם החזיקו את Q בחיים", אמר לי ברנן. "לא היינו מדברים על זה עכשיו אם Q לא היה הולך ל־8kun החדש. הסיבה היחידה שאנחנו מדברים על זה היא שהם מקורבים ל־Q. חוץ מזה, את יודעת, אני דואג כל הזמן שמתישהו החל מנובמבר 2020 יהיה איזשהו פיגוע ירי או משהו שקשור ל־Q אם טראמפ יפסיד. או שהורים יהרגו את הילדים שלהם כדי להציל אותם מהגיהינום שעומד לבוא כי המדינה שבתוך המדינה ניצחה. אלה אפשרויות מציאותיות. אני פשוט חושב שזה לגמרי חסר אחריות שהם החזיקו את Q בחיים".

הסיפור של Q לא היה מתאפשר ללא אלמוניות. זאת הסיבה ש־Q בחר במקור ב־4chan, אחד האתרים האחרונים ברשת שנועדו לשמור על אלמוניות. "לעתים קרובות הצבעתי על הקשר בין Q לדמויות קודמות כמו ג'ון טיטור (Titor) או סטושי נקמוטו(Nakamoto)", אמר לי ברנן. שתי הדמויות האלה הן אגדות של אלמוניות רשת. סטושי נקמוטו הוא השם שמשתמש בו היוצר האלמוני של ביטקוין [ויש הטוענים שמדובר במספר יוצרים]. ג'ון טיטור הוא שם שהשתמש בו בכמה לוחות מודעות ב־2000-2001 אדם שטען שהוא נוסע בזמן מטעם הצבא האמריקני והגיע משנת 2036.

מבחינת מאמיני QAnon, אלמוניותו של Q היא הוכחה לאמינותו – למרות חוסר האמון העמוק שלהם במקורות חדשותיים אלמוניים. לכל אחד מפלגי התנועה יש תחושות בטן משלו, בריתות משלו ודרמות בין־אישיות הנסבות על שאלת זהותו של Q

מבחינת מאמיני QAnon, אלמוניותו של Q היא הוכחה לאמינותו – למרות חוסר האמון העמוק שלהם במקורות חדשותיים אלמוניים. לכל אחד מפלגי התנועה יש תחושות בטן משלו, בריתות משלו ודרמות בין־אישיות הנסבות על שאלת זהותו של Q. התיאוריות שלהם מתחלקות לשלוש קטגוריות רחבות. לקטגוריה הראשונה נכנסות התיאוריות שמניחות כי Q הוא אדם בודד שפרסם פוסטים לבדו כל הזמן הזה. כאן תמצאו אנשים שאומרים שטראמפ עצמו הוא Q, או אפילו שדייוויד הייז הוא Q (בקטגוריה הזאת נכללת גם אפשרות שהעלו אנשים מחוץ לתנועת QAnon, והיא ש־Q הוא תומך טראמפ בודד, שהתחיל לפרסם פוסטים כסוג של ספרות מעריצים [fan fiction] ולא הבין איך זה יתפתח. נכללת כאן גם האפשרות ש־Q התחיל לפרסם את הפוסטים שלו כפרודיה על טראמפ ותומכיו, ולא ציפה שאנשים ייקחו אותו ברצינות). התיאוריות בקטגוריה השנייה אומרות ש־Q המקורי פרסם זמן מה ברצף, ואז משהו השתנה. כאן נכללת התיאוריה של ברנן, שלפיה משפחת וטקינס משלמת ל־Q, או שהם משלמים למישהו להתנהג כ־Q, או אפילו שהם פועלים בעצמם בתור Q. התיאוריות בקבוצה השלישית אומרות ש־Q הוא קולקטיב, ושלמספר מצומצם של אנשים יש גישה לחשבון. בקטגוריה הזאת נכללת גם הטענה ש־Q הוא סוג חדש של סוכנות מודיעינית צבאית בקוד פתוח.

רבים ממאמיני QAnon מזהים משמעויות נסתרות בציוצים של טראמפ שבהם מופיעות מילים המתחילות באות Q, והאירועים העולמיים של התקופה האחרונה סיפקו להם שפע ציוצים כאלה. "אני חבר מצוין ומעריץ של המלכה (Queen) ובריטניה", כתב טראמפ בציוץ ב־29 במרס. יום קודם לכן הוא צייץ: "אני שוקל ברצינות את האפשרות להטיל סגר (Quarantine)". הקהל של Qנאחז בשני הציוצים האלה, ועלתה הטענה שאם מתעלמים מרוב האותיות שבהם, מוצאים וידוי של טראמפ: I am… Q ("אני Q").

6. היגיון מול אמונה

בשנה שעברה נפגשתי בבית קפה במיאמי עם אדם שזכה לתשומת לב רבה בשנים האחרונות בזכות מחקריו בנושא תיאוריות קונספירציה – חוקר מדע המדינה מאוניברסיטת מיאמי ג'וזף יוסינסקי (Uscinski). אני מכירה את יוסינסקי שנים רבות. עמדותיו מעמיקות ומושכלות, ובוודאי אינן נובעות מהעדפה פוליטית עיוורת. רבים מניחים, הוא אמר לי, שהמשיכה לקונספירציות מאפיינת אך ורק אנשים ממחוזות אידיאולוגיים מסוימים. אך זוהי הנחה מוטעית. מוטב לראות בחשיבה קונספירטיבית תופעה שמנותקת מהפוליטיקה המפלגתית. החשיבה הזאת היא סוג מסוים של חיווט מוחי, והיא מתאפיינת בדרך כלל בקבלה של הטענות הבאות: חיינו נשלטים על ידי מזימות שנרקחות בחדרי חדרים. אף שאנו חיים לכאורה בדמוקרטיה, קבוצה קטנה של אנשים מנהלת הכול, אבל איננו יודעים מיהם. כשמתרחשים אירועים גדולים – מגפות, מיתון, מלחמות, פיגועים – הסיבה לכך היא שהקבוצה החשאית הזאת פועלת נגד כולנו.

יוסינסקי המשיך ואמר שתנועת QAnon אינה מזימה של הימין הרדיקלי, כפי שמרבים לתאר אותה, אף על פי שהיא תומכת בטראמפ בבירור. וזאת מפני שטראמפ אינו פוליטיקאי קלאסי של הימין הרדיקלי. מסריו של Q מדברים לאנשים בעלי המשיכה החזקה ביותר לתיאוריות קונספירציה מכל סוג שהוא, והמשיכה הזאת חוצה גבולות אידיאולוגיים.

רבים מאלה שנמשכים מאוד לתיאוריות קונספירציה, רואים בעצמם קורבנות-לוחמים שנאבקים בגורמים מושחתים רבי עוצמה. יש להם שנאה משותפת לאליטות המקובלות, והשנאה הזאת מסבירה מדוע מגמות של פופוליזם וחשיבה קונספירטיבית עולות ויורדות יחד. חשיבה קונספירטיבית היא גם סיבה וגם תוצאה של "הסגנון הפרנואידי" בפוליטיקה האמריקנית, כפי שהגדיר זאת ריצ'רד הופשטטר (Hofstadter) ב־1964. אך אל לנו לחשוב שתיאוריות קונספירציה משורבטות רק בשוליים של ההיסטוריה האמריקנית. הן מבליחות בכל אירוע חדשותי גדול: ההתנקשות בג'ון פ. קנדי, הנחיתה על הירח, פיגועי ה־11 בספטמבר. הן תורמות לחיזוקן של מגמות פוליטיות הרות גורל כמו המקרתיזם בשנות החמישים והאנטישמיות בכל תקופה שתרצו. אבל תנועת QAnon היא מקרה שונה. היא לא התפשטה אך ורק בגלל פרנויה או פופוליזם, אלא גם בגלל אמונה דתית. הלשון הנוצרית האוונגליסטית מגדירה את אופי התנועה. יש פה שילוב בין כמיהה לקונספירציות וכמיהה לעתיד שונה בתכלית, עתיד טוב יותר, עתיד שנקבע בידי שמיים.

הנחיתה על הירח, אפולו 11, באז אולדרין

נחיתה על הירח? תלוי את מי שואלים. אומרים שבאז אולדרין עומד כאן על הירח ומצדיע לדגל ארה"ב. תצלום: נאס"א, אפולו 11, ויקיפדיה

זאת אחת הסיבות שבגללן אמו של יוסינסקי, שלי בת ה־62, נמשכה ל־QAnon. שלי, שגרה בניו המפשייר, שוטטה ביוטיוב לפני כמה שנים וחיפשה סרטוני הדרכה – היא לא ממש זוכרת באיזה עניין, אולי היא רצתה לדעת איך לנקות את השמשות באוטו כך שיבריקו – והאלגוריתם הביא לה את QAnon. היא זוכרת את המשיכה העזה שחשה. "כאילו, 'וואו, מה זה הדבר הזה'?" היא נזכרה כששוחחה איתי בטלפון. "בשבילי, זה היה לגלות דברים שאולי קיוויתי לגלות". היא הרגישה ש־Q מכיר את החרדות שלה – כאילו מישהו לקח את המחשבות שלה ו"הצליח לבטא אותן במילים". התסכולים של שלי רבים וקשורים בראש ובראשונה למוסדות המדינה, שבעיניה הפסיקו לתפקד. נשבר לה ממערכת החינוך, מהמערכת הפיננסית, מהתקשורת. "אפילו הכנסיות שלנו משובשות לגמרי", אמרה. אחד הדברים שחיברו אותה יותר מכול ל־Q היה הגועל שלו מה"פייק ניוז". היא צורכת מידע בעיקר מחדשות פוקס, טוויטר ו־ New Hampshire Union Leader. "במהלך חיי המצב כנראה הידרדר יותר ויותר", אמרה שלי. אחרי זמן קצר הוסיפה: "Q נותן לנו תקווה. טוב לקוות".

יש תומכים של QAnon שיגידו שמה שאנחנו עוברים עכשיו, ביקום הפוליטי המטורף הזה שאנחנו חיים בו, עם כל הדברים שקורים בעולם, זה מאוד תנ״כי, ושזאת מלחמת גוג ומגוג

מפעם לפעם Q משתמש בציטוטים מכתבי הקודש, והוא גם מעודד אנשים להתפלל, ואלה שני דברים ששלי אוהבת בו. בסופו של דבר, היא אמרה, תנועת QAnon גדולה יותר מטראמפ או מכל אדם אחר. "יש תומכים של QAnon", אמרה שלי, "שיגידו שמה שאנחנו עוברים עכשיו, ביקום הפוליטי המטורף הזה שאנחנו חיים בו, עם כל הדברים שקורים בעולם, זה מאוד תנ״כי, ושזאת מלחמת גוג ומגוג".

שאלתי אותה אם לדעתה סוף העולם קרב ובא. "זה לא יפתיע אותי", אמרה.

ג'וזף יוסינסקי מודאג מהנהייה של אמו אחרי QAnon. לא נוח לו לדבר על זה. ושלי, מצדה, אינה מבינה לגמרי את האירוניה המשפחתית הזאת, כי מבחינתה QAnon כלל אינה עניין קונספירטיבי. בשלב כלשהו בשיחתנו, כשהתייחסתי ל־QAnon כאל תיאוריית קונספירציה, היא מיהרה לקטוע אותי: "זאת לא תיאוריה. זאת נבואה של העתיד לבוא". היא צחקה בקול רם כששאלתי אם היא ניסתה לשכנע את ג'וזף להאמין ב־QAnon, היא ענתה בשלילה חד משמעית: "אני אמא שלו, לכן אני אוהבת אותו".

7. אפוקליפסה

כל מי שממתין בציפייה לאחרית הימים יכול למצוא בקלות סימנים לסוף העולם הקרב ובא – בכוכבי שביט וברעידות אדמה, במלחמות ובמגפות. כך היה תמיד. ב־1831, מטיף בפטיסטי בשם ויליאם מילר (Miller) מאזור כפרי במדינת ניו יורק התחיל לנבא בפומבי שהביאה השנייה של ישו תתרחש בקרוב. בסופו של דבר הוא גם קבע תאריך: 22 באוקטובר 1844. כשהשמש זרחה ב־23 באוקטובר, חסידיו, המילֶריסטים, היו שבורים. המקרה הזה נודע לימים בשם "האכזבה הגדולה". אבל הם לא ויתרו. המילרסיטים הפכו לאדוונטיסטים, שבתורם הפכו לכנסייה האדוונטיסטית של היום השביעי, שחבריה מונים כעת 20 מיליון איש ברחבי תבל. "האנשים האלה בקהילת QAnon – לדעתי הם הוזים לא פחות מהמילריסטים, הם שקועים באמונות שלהם לא פחות מהמילריסטים", אמר לי טראוויס ויוּ (View) ממגישי פודקאסט בשם QAnon Anonymous, שמפרק ומבקר בחריפות את QAnon. "לכן אני די בטוח שלא מדובר בתופעה שתיעלם עם סוף כהונתו של טראמפ".

אפוקליפסה

הכתובת על הקיר: אפוקליפסה, סוף העולם, ההתגלות הסופית. תצלום: צ'רלס האצ'ינס

האם זה באמת משנה אם אי אפשר לאשש את עמודי התווך בתורתו של Q? גם את עמודי התווך של הנצרות אי אפשר לאשש

תנועת QAnon ממשיכה מסורת של חשיבה אפוקליפטית שנולדה לפני אלפי שנים. הלשון שבה היא משתמשת מעצימה אנשים שזקוקים לעוגן בעולם. בספרו הקלאסי משנת 1957, The Pursuit of the Millennium, בחן ההיסטוריון נורמן כהן (Cohn) את התפתחות החשיבה האפוקליפטית במהלך מאות רבות של שנים. הוא מצא תנאי אחד משותף: סוג החשיבה הזה הופיע שוב ושוב באזורים שבהם התרחש שינוי חברתי וכלכלי מהיר – ובתקופות שבהן רוב האנשים נחשפו לעושר מנקר עיניים שהם לא יכלו להשיג. זה היה נכון באירופה של מסעות הצלב במאה האחת-עשרה, ובמהלך המגפה השחורה במאה הארבע-עשרה, ובעמק הריין במאה השש-עשרה, ובניו יורק של ויליאם מילר במאה התשע-עשרה. וזה נכון גם בארה"ב של המאה העשרים ואחת.

הכנסייה האדוונטיסטית של היום השביעי והכנסייה המורמונית הן תנועות מקומיות משגשגות בארה"ב. אל תופתעו אם גם QAnon תשגשג שם. כבר עכשיו יש לה הרבה יותר מאמינים משהיו לשתי הכנסיות האלה בעשרות השנים הראשונות לקיומן. אנשים מביעים את אמונתם על ידי התמסרות לחקר מסריו של Q משל היו פסוקים מכתבי קודש, הקמת קבוצות מאמינים מסוגים שונים והכרת תודה גורפת על מה ש־Q הביא לחייהם. מה זה משנה אם איננו יודעים מיהו Q? השמימי תמיד נסתר מעינינו. האם זה באמת משנה אם אי אפשר לאשש את עמודי התווך בתורתו של Q? גם את עמודי התווך של הנצרות אי אפשר לאשש. אמונתם של חסידי QAnon היא מוחלטת. המאמינים מתארים תחושה של לידה מחדש, של חשיפה בלתי הפיכה לידע קיומי. הם בטוחים שההתעוררות הגדולה בוא תבוא. הם יחכו לגאולה ככל שיצטרכו.

שימו מבטחכם בתוכנית. צפייה מהנה. דבר לא יעצור את מה שקרב ובא.

אדריאן לפראנס (LaFrance) היא העורכת הראשית של אטלנטיק. בעבר הייתה עורכת בכירה וחברת מערכת באטלנטיק, והעורכת של TheAtlantic.com.

כל הזכויות שמורות לאלכסון.

Copyright 2020 by The Atlantic Media Co., as first published in The Atlantic Magazine. Distributed by Tribune Content Agency. The original article was published here.

תורגם במיוחד לאלכסון על ידי תומר בן אהרון.

תמונה ראשית: Q, תצלום: Pedro Mariscal/EyeEm, אימג'בנק / גטי ישראל

מאמר זה התפרסם באלכסון ב על־ידי אדריאן לפראנס, Atlantic.

תגובות פייסבוק

> הוספת תגובה

8 תגובות על כשהפיצה תאמר את דברה

01
מייקי

סיפור מדאיג מאוד, לא רק טרלול יש פה אלא צמיחה של משהו פוליטי הרסני. איך בכלל יחזרו למציאות של עובדות והוכחות, אני לא יודע. קראתי בנשימה עצורה - גם בעולם המשוגע שלנו יש משוגעים יותר, והדברים האלו לא נסגרים רק בגבולות של אמריקה. תודה לכם על פתיחת הנושא ועל המאמץ להביא אותו.

02
ד.ה.

הדברים הללו היו בצורה זו או אחרת מאז ומעולם. למעשה - כך מתחילות דתות: בא מישהו וטוען טענה תימהונית בעליל - ואנשים מאמינים לו. מאמינים עד כדי כך שהם רואים בעין מה שלא קיים ושומעים באוזן מה שלא קיים, וגם פועלים לפי זה בכל כוחם, עד כדי הריגת אנשים והתאבדות.
כך בנויה התודעה האנושית.
אבל היא גם בנויה כניתנת לשינוי עצמי, ואדם יכול ללמוד ולשנות את דעתו באופן יזום.
כל זאת בהכללה לגבי מצבו של המין האנושי, אבל בהסתכלות פרטנית אכן יש פרטים הנוטים באופן חריג לאמונות הבל, לא כהשפעה של הזולת אלא מתוך סיבות פיזיולוגיות, וקשה מאוד עד בלתי אפשרי בשבילם לשנות זאת.
וההיבט הנוסף הוא זה שאנו עוסקים בו כיום: אמונות ההבל כשינוי תרבותי.
גם שינויים תרבותיים היו מאז ומעולם, ובכל פעם אנשים החווים אותם חושבים שהם חווים משהו חדש וחריג. ובכן, לא... תרבות אינה משהו קבוע, אחרי האימפריה הרומית באו ימי הביניים ואחריהם הרנסאנס וכן הלאה. המהפכה הצרפתית כבר לא איתנו וגם לא מהפכת אוקטובר, על השינויים שהן הביאו.
המטוטלת נעה עכשיו לכיוון האי-רציונלי. ייתכן שזו תנודה קצרה שתתהפך בשנה הבאה וייתכן שתנודה ארוכה שתימשך 300 שנות חושך.
אנחנו משפיעים על התנודות האלו בכל דבר שאנו אומרים ועושים, אבל (בניגוד לרוח הקונספירציה) איש אינו שולט בהן או "עומד מאחוריהן".
(או אולי, ברוח הקונספירציה, "שר ההיסטוריה" או "אלות הגורל" או "האילומינאטי" רכונים כעת על שולחנות השרטוט ומכינים את ההפתעה הבאה?)
זה כל העניין. הבלתי שגרתי הוא השגרה, והכל בעיני המתבונן.

03
איש חופשי

ציטוט:
"ברור לכם שהאנשים הללו חזקים מספיק כדי להתעלל בילדים בלי לחשוש מעונש. ברור לכם שכלי התקשורת הגדולים משתפים איתם פעולה, יחד עם הילרי קלינטון ותושביה החשאיים של ה"דיפּ סְטֵייט", המדינה שבתוך המדינה."

עכשיו בואו נבדוק את העובדות, בלי דמגוגיה:
ג'פרי אפשטיין התעלל בילדות במשך עשורים בלי לחשוש מעונש.
איתו היו הרבה משועי עולם, כולל בעלה של הילרי, ביל שגם היה במקרה נשיא ארה"ב.
האם התקשורת לא ידעה ? אף אחד מהעשירים והמשפיעים לא סיפר ? אף עיתונאי לא היה שם ? בוודאי שהיו.
אזי: התעללות יש, ללא חשש יש, הסתרה של התקשורת יש, הילרי קלינטון יש, וגם דיפסטייט יש.

    05
    עמרי ח

    ואולי התופעה פחות שולית ממה שאת חושבת, עכשיו כש-QAnon מכפישים את האחראי על בריאות הציבור וטוענים (שקר מוחלט) שאשתו היא אחות של גיסלן מקסוול מפרשת ג'פרי אפשטיין. כמה זמן יקח לימין הקיצוני בישראל לומר שאהוד ברק גרם לגל השני של המגפה באמריקה כדי לחפות על ביקורים שלו אצל אפשטיין?

      06
      משה שילר

      תרבות הפנאי האמריקאית הרימה על נס את כוח הדמיון ו'קידשה' את הוליווד וכוכביה. מכאן הדרך קצרה להעדפת הדמיון על המציאות מטעמים שונים (חיפוש ריגושים, צורך בתחושת שייכות לקהילה, תסכול מהמציאות ועוד). בעברית מדוברת התופעה נקראת "חי בסרט".

      07
      יאיר ר

      או דווקא לאנשי השמאל הקיצוני (ואוליי לא כל כך קיצוני) לטעון שכל הניהול של נתניהו את משבר הקורונה הוא רק כדי לחפות על משפטו?
      קונספירציות. קונספירציות. קונספירציות.
      מי יודע?

08
דן פלד

מאמר מצויין וכתוב באופן ענייני. יש פן מסוים בתאוריות הקונספירציה שהמאמר לא מתייחס אליו וחבל, קונספירציות אכן קיימות בעולם והן חלק בלתי נפרד מפוליטיקה ומעסקים.
העובדה שמאמרים כגון זה, שמתייחסים לתאוריות האלו ולמפיצים אותם באופן ביקורתי, לא נותנים מקום לעובדה החשובה הזו היא בדיוק המזון שלו זקוקים הקונספרטורים כדי להפיץ את התאוריות הרעילות שלהם ביעילות.
כבר בתגובה השלישית למאמר זה ניתן לראות דוגמה מצויינת לקונספירטור חובב שעט על השלל:
המגיב ׳איש חופשי׳ מציין את רשת הסחר המסואבת של אפשטיין בנערות מתבגרות ואת הקשר של ביל קלינטון עמו כהוכחה לקיומה של דיפ סטייט. הוא שוכח אמנם לציין חבר קרוב אחר של אפשטיין שהוא במקרה גם הנשיא האמריקאי המכהן אבל עד כמה שזה מעיד על רמת החופשיות וה״בלי דמגוגיה״ של ׳איש חופשי׳ עצמו, אין זה מוריד מהעובדה שהיכולת של אפשטיין לנהל רשת מסואבת כזו במשך שנים אכן מעידה על קונספירציה נרחבת.
עד כמה שאני מבין את המושג, קונספירציה היא למעשה שם נרדף לשחיתות פוליטית ואופורטוניזם מתוכנן היטב. כשQ אומר לאנשים לחשוב בשביל עצמם הוא למעשה מספר להם חצי אמת, הוא מצביע על הבעיתיות שבסיפור הרישמי (והסיפור הרישמי הוא תמיד בעייתי, בין אם בשל שקרים, חצאי אמיתות, מידע חסר ואניגמטי או טעויות בלתי מכוונות) ובכך זוכה באמונם כדי למכור להם סיפור שאין בו שום גרעין של אמת, לרוב תחת טוענה של אובייקטיביות ושל דבקות באמת. הוא אינו אומר להם מה לחשוב אלא מספק להם מספיק רמזים כדי שיסיקו לבד למה הוא מתכוון או במילים אחרות, מהי האמת.
אנשים שאינם רגילים לחשוב באופן ביקורתי מקבלים בבת אחת שתי ארוחות חינם:
1. מישהו ניפץ בעבורם את המערכת שבה הם הרגישו חסרי ערך.
2. באותה הזדמנות הם גם קיבלו משהו חדש להאמין בו ולא ישאיר אותם בריק של חוסר הוודאות.
כל זאת בתוך אריזת פרגמט יפה של ״כל הכבוד שהגעתם למסקנה הזאת לגמרי בעצמכם״.