הכשל הבסיסי של אנשי מדעי החברה הוא ה"מדענוּת". התוצאה: יומרנות, האנשה שגויה ואובדן אנושיות
X זמן קריאה משוער: 5 דקות
פרידריך האייק, חתן פרס נובל לכלכלה, תרם גם תרומה משמעותית, שאינה מוכרת דיה, לפילוסופיה של המדע. הוא התמקד במיוחד בהתמודדות עם תופעת ה "מדענות" (Scientism). המושג ״מדענות״ מתייחס למצב שבו מתודה מתחום המדעים המדויקים מוּחלת על תחום אחר באופן שאינו מותאם או מתאים. בספרו The counter-revolution of science : studies on the abuse of reasonמתאר האייק את ההיסטוריה של התפתחות המדענות החל מסוף המאה ה-18 ואל תוך המאה ה-19.
המהפכה המדעית קראה תיגר במובנים רבים על ההגמוניה של דת. מכאן יכול להתפתח הרעיון שהמדע יכול אף להוות תחליף לדת ולספק תיאור הוליסטי של ההתפתחות ההיסטורית האנושית בכללותה. האייק מתאר את התפתחות המגמה הזו בצרפת, ומציין במיוחד את השפעתו של הפילוסוף והסוציולוג הצרפתי אוגוסט קונט. תורתו של פרידריך הגל בגרמניה מאותה התקופה תרמה לאותו רעיון מכיוון אחר, כך שהתגבש רעיון של תיאור הוליסטי של המציאות הכולל את היכולת לחזות את עתיד האנושות ואף לתרום לקידום עתיד שנראה לכאורה בלתי נמנע. ההשפעות מצרפת וגרמניה התמזגו והפכו לבנות ביצוע בכתביו של קארל מרקס.
המדעים המדויקים מתמודדים עם תופעה מורכבת הניתנת לתצפית על ידי החושים. תוצר ההתמודדות היא תיאוריה הנוגעת לחלקיקי יסוד המסוגלים להניב את אותן התצפיות
האייק תוקף בספרו את המתודולוגיה של הגישה הזו. הוא מתעמק בהבדלים בסיסיים בין המדעים המדויקים ומדעי החברה ומבהיר כשלים מתודולוגיים בסיסיים בגישת המדענות. המדעים המדויקים מתמודדים עם תופעה מורכבת הניתנת לתצפית על ידי החושים. תוצר ההתמודדות היא תיאוריה הנוגעת לחלקיקי יסוד המסוגלים להניב את אותן התצפיות. למשל, נר בוער הוא תופעה הנגלית לחושים. אטומים, מולקולות ותגובות כימיות הם חלק ממודל תיאורטי המסביר את התופעה הנגלית לחושים.
האייק מדגיש את ההבדל בין תחומי חקר שונים בשני אספקטים בסיסיים:
- התופעות שהם מנסים להסביר.
- המרכיבים הבסיסיים המשמשים להסבר זה.
יחידות ההסבר הבסיסיות בפיזיקה עשויות להיות חלקיקים אלמנטריים. יחידת ההסבר הבסיסית בניתוח משחק שחמט, לעומת זאת, אינן חומריות. לכן ניתן לתאר משחק שחמט שהתקיים על לוח מהודר עם כלים מזכוכית בעזרת ספר מודפס שבו מודפסות תמונות סכמתיות של החלקים. ישנם שחקנים שיכולים לשחק שח ללא כלי משחק, בכוח הדמיון, כך שהביטוי הפיזי של המהלכים שלהם יתקיים בתנועות אוויר בלבד. באופן דומה, ניתוח של קוד מחשב אינו עוסק בחומרה המפעילה קוד זה וניתוח טקסט אינו מתחיל מצבע הדיו, הגופן או ההרכב הכימי ועובי הדפים. כל תחום חקר העוסק בניתוח יחידות מידע אינו מתחיל מחומר, כיוון שהחומר משמש לביטוי או עיבוד המידע בלבד.
במדעי החברה המרכיבים הבסיסיים המשמשים להסבר אינם בעלי תכונות חומריות, אלא הם הפרטים ותפישותיהם
במדעי החברה המרכיבים הבסיסיים המשמשים להסבר אינם בעלי תכונות חומריות, אלא הם הפרטים ותפישותיהם. מבחינת מדעי החברה אין זה משנה אם אותן תפישות הן נכונות או שגויות. התנהגות בני האדם נובעת מתפישותיהם ועניינם של מדעי החברה הוא בתבניות יחסים אנושיים הנובעות מהתנהגויות אלה.
למשל, ללא תלות בטעם האסטטי או הידע שלנו, נחשוב על מדינה שבה צמח מסוים נתפש כמוצר קוסמטי ואחר כתרופה. הפרטים ינהגו בהתאם לתפישות אלה באופן שיוליך לתבניות יחסים אנושיים כמו, למשל, מסחר.
מדעי החברה אינם "כמו מדעי הטבע אבל פחות מדויקים". התחומים נבדלים מהותית כפי שניתן לראות בטבלה זו:
מדעים מדויקים | מדעי החברה | |
התופעה המוסברת | תופעה נגישה לחושים (למשל אש) | מבנה אינטראקציה אנושית (למשל שוק) |
היחידה הבסיסית | חומר אלמנטרי | הפרט ותפישותיו |
האייק מדגיש במיוחד שמושגים כמו "מדינה", "כלכלה" או "ממשל" הם מושגים אינטואיטיביים ולא "שלם הוליסטי הקיים כעובדה". אותם מושגים פופולאריים אינם אלא תיאוריות מדעיות בוסריות. תפקיד מדעי החברה הוא לייצר מושגים מדויקים יותר על בסיס יחידת היסוד שהיא הפרט ותפישותיו. זהו האדם שתכונותיו הבסיסיות מובנות לחוקר, לא כאיכויות פיזיקליות כמו מסה ומטען חשמלי, אלא מתוך כך שהחוקר מבין דברים כמו: "רצון", "מטרה" ו"תחושות" מתוך כך שגם הוא אדם.
כיוון שמושגים כמו "רצון" אינם מתוארים במונחים פיזיקליים אובייקטיביים, המדענות דוחה את "הפרט ותפישותיו" כמרכיב יסודי. מצד שני אין המדענות רוצה להתעלם מקיום החברה. כיוון שהפרט אינו מתקבל כנקודת התחלה לניתוח, מה שמתקבל כ"עובדה התחלתית" הוא דווקא המכלול, כלומר אותם מושגים אינטואיטיביים כמו "חברה", "מדינה" או אפילו "ההיסטוריה האנושית בכללותה". תיאוריות בוסריות פופולאריות הוליסטיות הופכות לנקודת המוצא לניתוח.
האייק מדגיש שמושגים כמו מוּדעוּת ורצון חלים אך ורק על האדם. למדינה אין נוירונים, אין לה מוח ואין לה תחושות
יתרה מזו. לאותם מושגים אינטואיטיביים מיוחסות אותן התכונות האנושיות כמו "רצון". האייק מדגיש שמושגים כמו מוּדעוּת ורצון חלים אך ורק על האדם. למדינה אין נוירונים, אין לה מוח ואין לה תחושות. יש אולי רצון דומה למספר גדול של אזרחים, ובהקשרים מסוימים נוח להתייחס למדינה כאילו יש לה רצון, אך חשוב לזכור שהרצון היא תכונה אנושית שלתוצר הנובע מאינטראקציה אנושית, כמו מדינה - פשוט אין.
כך נופלת המדענות בדיוק לטעות שהיא רצתה להימנע ממנה: ההאנשה.
תיאוריה חברתית שאינה מתחילה בפרט ובתפישותיו כיחידת ניתוח בסיסית, מוליכה לבסוף לפרקטיקה של דריסת הפרט ותפישותיו
המין האנושי קיים כבר עשרות אלפי שנים, אך המדעים המדויקים התחילו לפרוח רק לפני מאות שנים. אחת הסיבות לכך היא הסתפקות בהסברים של תופעות על בסיס האנשה, דוגמת: "יש ברקים כיוון שזאוס כועס ומשליך אותם". טענתו של האייק היא שהאנשה שגויה של תופעות חברתיות מזיקה להתפתחות המחקר לא פחות. חמור מכך. מכאן קצרה הדרך לכך שמודעות ספציפית תזדהה עם אותה האנשה כדי לכוון את החברה בצורה "מודעת ומדעית יותר". זהו הרעיון של: "אני המדינה" או בקנה מידה גלובלי "אני האנושות".
תיאוריה חברתית שאינה מתחילה בפרט ובתפישותיו כיחידת ניתוח בסיסית, מוליכה לבסוף לפרקטיקה של דריסת הפרט ותפישותיו. הכללה אינטואיטיבית של "החברה בכללותה" והאנשה של המושג סוללת את הדרך לאישיות שתיקח פיקוד על המבנה החברתי ותתייחס לפרטים כאלמנטים שמטרתם לממש את תפישותיה שלה. התהליך החברתי הדינמי הנובע מאינטראקציה מורכבת של פרטים מוחלף במשטר טוטליטרי, הרואה בהם אמצעי למימוש חזון של אדם אחד או של קבוצה מצומצמת. הכשל התיאורטי מתמזג עם הכשל המוסרי ומוליך לדהומניזציה של האדם.
צבי שלם הוא מפתח חומרי למידה, ממציא משחקים ופילוסוף. הוא מנהלו של אתר לחומרים פדגוגיים
לקריאה נוספת, על ההשפעה ההדדית בין פרידריך האייר וקרל פופר, כאן.
תמונה ראשית: מתוך "הגלגל הכחול" (1920), פרנאן לז'ה, המוזיאון לאמנות בהאג. תצלום: ekenitr
תגובות פייסבוק
תגובה אחת על גם אנחנו רוצים להיקרא מדענים
אהבתי את המאמר, אבל לא מסכים לגמרי הקביעה שמשפט האחרון על המעבר ההכרחי בין ההאנשה שתיארת ל- "פרקטיקה של דריסת הפרט ותפישותיו". אולי היה צריך להרחיב על הקשר שאתה מתאר ואולי לתת דוגמאות היסטוריות מהפאשיזם, הנאצים וכתות. למעשה ביום שבת האחרון נתקלתי בסוג של מעבר כזה בין תפיסות מדעיות לדת. יש הרבה דיבור בניו אייג, בהינדואיזם ובודהיזם מודרני שהמדע היום מגלה אמיתות שהיו חבויות בדת מזה 2000 שנה ויותר. זה תמיד צורם לי לשמוע את זה. המדע לא בא כדי להוכיח שיש או אין ״אטמן״ או שכולנו מחוברים בתודעה אחת או מה שזה לא יהיה. כמו שכתבת הוא נותן הסבר מוגבל על התופעות. וההגבלה היא שהוא לא נכנס לשאלות רחבות יותר של תכלית.
מי פתח על מי
קבוצת פעלי הדיבור בעברית ממשיכה להתרחב. לאחר הופעת הפועל "לשתף" כפועל דיבור מובהק, המערכת של העברית החיה אינה נחה על שמריה והיא מגלה לנו את דבר קיומם של חברים נוספים בקבוצה. "לשתף" קרוב ל"לספר" ולעתים יש בו גוון של "להודיע", כמו בדוגמה "רציתי לשתף שהחל מהשבוע הבא אני עובר לתפקיד חדש".
החבר החדש שמסתמן הוא "לפתוח". דוגמה טובה לכך מזמנת כותרת באתר "ספורט 5" שהעברית של הרחוב חודרת אליו ללא סינון או עריכה משמעותית: "מרתק: פירמינו פתח בנוגע ליחסי סלאח-מאנה". למי שאינם מצויים ברזי הדרמה הקטנה, מדובר בשלישייה של כדורגלנים דגולים, ששיחקו בעבר ביחד בקבוצת הכדורגל ליברפול: רוברטו פירמינו הברזילאי, מוחמד סלאח המצרי וסאדיו מאנה הסנגלי. כל מי שעוקב אחר ליברפול יודע שהיחסים הללו ידעו עליות ומורדות, מאבקי אגו וגם שיתוף פעולה חם, כבוד הדדי ומהמורות פסיביות-אגרסיביות. לא עניין בעל חשיבות רבה, אך מסתבר שהוא מופיע בספר חדש של פירמינו, שבינתיים, כמו מאנה, עבר לשחק בכרי הדשא המניבים להפליא של ערב הסעודית. המשפט "פירמינו פתח בנוגע ליחסי סלאח-מאנה" מפרנס ידיעה חדשותית שאפילו במונחיהם של אתרי הספורט השטחיים היא כמעט חסרת תוכן, אך מבחינה לשונית יש בה עניין. גוף הידיעה, אם אפשר לכנותה כך, כולל מספר קטעים המובאים כציטוט מספרו של פירמינו, ואולי אפילו מדובר בתרגום של ממש מטקסט באנגלית או בפורטוגזית. לעניין "פתח בנוגע..." אומר כי בידיעה אפשר לקרוא שהדברים מסופרים בספר. כלומר "פתח בנוגע" מייצג את "סיפר על אודות". אלא שלביטוי "פתח" יש גוון משמעות מעט יותר ספציפי, שכן הוא מתייחס לגילוי של דברים, למסירת דברים שלא היו ידועים ושאולי לא הייתה ציפייה שייוודעו, שיצאו לאור בגלוי, לעיני כל.
כלומר, בדומה ל"לשתף", יש ב"פתח" גוון משמעות הנוגע לאופן האמירה, למקום האמירה ולהשתתפות של קהל או קוראים בתוצאותיה. "לשתף" פירושו לומר, לספר, לגלות, לגולל, כשהמושא הוא תוכן שמניחים לגביו שמי שמקבלים אותו, צורכים אותו, הם בבחינת קהל, אולי מקוון, אולי ברשתות, יותר מאשר בשיחה אינטימית, פנים אל פנים. "פתח" דומה ל"לשתף", אך יש בו דגש על הגילוי, במה שהוא אולי אפילו הד למובן עתיד של "לפתוח", שפירושו בעברית היה "לגלות משמעות", "לפרש". לא שיש לחשוד במדור הספורט המקוון דגם 2023 שהוא רגיש או בכלל מודע לעברית של חז"ל, אבל כך מתגלגלים דברים בלשון, ואפילו בורים גמורים הם נשאים של מטען היסטורי.
היבט מעניין נוסף הוא שהכותרת אמרה "פירמינו פתח בנוגע ל...". החשד שלי הוא שהבחירה ב"בנוגע ל-" נובעת מהימנעות מכוונת ממילת היחס "על". ראשית, יש להניח ש"על אודות", הצירוף המרמז לכך שמה שיבוא לאחר מכן הוא נושא או עניין שעוסקים בו, משויך למשלב לשוני גבוה יותר ממה שיש לפנינו בידיעה האמורה. אך ההימנעות לכאורה מ"על" נובעת לדעתי מעניין אחר, וגם הוא קדום מאוד: הגוון השלילי, המאיים, של מילת היחס "על", לא רק בעברית אלא גם בשפות שמיות אחרות ומזה אלפי שנה. ההשערה עולה בדעתי כיוון שיש בהחלט בעברית המדוברת העכשווית "לפתוח על [מישהו]" במובן של לומר דברים עוינים ואף תוקפניים למישהו או על אודותיו – במה שהוא דוגמה עכשווית ל"על" במובן שלילי, מבשר רעה ומאיים, מובן שיש לו שורשים עמוקים מאוד בתקופות עתיקות. אפשר לכן לומר שפירמינו "פתח על" סלאח ומאנה – כלומר אמר מתח עליהם ביקורת המאירה אותם באור שלילי. אלא שבכותרת מתבטא אולי רצון למתן (כפי שאכן מוצדק מסיפור הדברים עצמו בגוף הכתבה) או אולי אפילו לא להישמע לגמרי דיבוריים.
לסיום, אותה מילת יחס מאיימת ומבשרת רעה, "על", מופיעה בפועל דיבור עכשווי אחר – והנה הקבוצה מתרחבת ללא הרף – והוא הפועל "לצאת על", שמובנו הוא לפתוח במתקפה מילולית נגד מישהו. "הוא יצא עלי בפייסבוק, סוף הדרך. בסוף חסמתי אותו", אמר מישהו לידי לא מזמן. כלומר, אדם כלשהו אמר דברים תוקפניים, שליליים, שכוונו אל הדובר ואל דמותו בעיני אחרים.
כדי להסיר דאגה מאוהדי ליברפול, ובלי לגלות פרטים מוכמנים, אומר שפירמינו אכן לא יצא על מאנה וסאלח, וגם לא ממש פתח עליהם. הוא בסך הכול שיתף שהיחסים ביניהם ידעו עליות ומורדות.
פיצה, פדופילים ובידור
יאן-וילם ואן פרוייןכיצד מצליחות תאוריות קונספירציה לעקוף את השכל הישר של רבים כל כך...
X 8 דקות
פולין נגד ההיסטוריה
טימותי סניידרמוזיאון חדש להיסטוריה בגדנסק בחר במבט רחב, מורכב ואמיץ, וממשלת פולין השמרנית...
X 11 דקות