יופי מצד לצד

אידאל היופי הקלאסי מתעקש לדחוף אותנו להעריץ סימטריה, לחפש אותה, להתענג עליה. הטבע מוכיח לנו את ההפך.
X זמן קריאה משוער: 4 דקות

הטופֶר, אחת הצבטות של סרטני כנר (fiddler crab) זכרים, גדול באופן ניכר ביחס לטופר האחר והוא נועד למשוך נקבות. גם למינים מסוימים של לובסטר יש צמד טפרים בגדלים שונים, ולכל אחד מהם תפקוד שונה – הקטן יותר מכונה "טופר צביטה" ומשמש לפעולות חיתוך מהירות, ואילו הגדול יותר, הדומיננטי מבין השניים, נקרא "טופר ריסוק" והוא משמש לכתישה או לאחיזה ממושכת.

סרטן כנר

עושה קריירה מאסימטריה: סרטן כנר. תצלום: ויקיפדיה

המציאות מראה שלמעט מאוד אנשים יש בגופם סימטריה הקרובה למושלמת, ומרבית האוכלוסייה היא בעלת סממנים אסימטריים

אף שבמבט חטוף אנחנו עשויים לקבל את הרושם שגוף האדם דווקא כן סימטרי כלפי חוץ, בחינה מקרוב תגלה שזו רק אשליה. המציאות מראה שלמעט מאוד אנשים יש בגופם סימטריה הקרובה למושלמת, ומרבית האוכלוסייה היא בעלת סממנים אסימטריים.

באופן מסורתי, מקובל לחלק אסימטריה לשני סוגים: אסימטריה כיוונית ואסימטריה תנודתית. אסימטריה כיוונית מתייחסת להבדל בין שני מבנים מורפולוגיים מובהקים, כמו למשל, ההבדלים בגדלי הטפרים בסרטנים. סוג האסימטריה הזה בולט במיוחד לעין. לעומת זאת, אסימטריה תנודתית מתייחסת לסטיות קטנות ואקראיות. סטיות אלו מהשלמוּת משקפות כנראה את הלחצים הגנטיים והסביבתיים שחווים בעלי חיים לאורך התפתחותם, כאשר לחצים גדולים יותר מביאים לרמות גבוהות יותר של אסימטריה מסוג זה, שבה אתמקד במאמר זה.

אצל רוב האנשים, הרגליים, למשל, אינן שוות באורכן. למעשה, אצל כ־10% מהאוכלוסייה הגפיים התחתונות שוות בדיוק באורכן, ואצל כ־90% מהאוכלוסייה יש הבדל של כסנטימטר בין רגל לרגל. נפוצה גם אסימטריה של הגולגולת.

אצל נשים שכיח מאוד למצוא אסימטריה בשדיים ואפילו הבדל של  עד 15%–20% בין שד אחד לשני. גם אסימטריה בין השפתיים הפנימיות בפות שכיחה למדי, ולמרות זאת ישנה בשנים האחרונות עלייה של עשרות אחוזים במספר הניתוחים לעיצוב הפות. יש לציין שישנן מטופלות שאינן מתלוננות על בעיה אסתטית בשל אסימטריה, אלא על אי־נעימות שהן חשות בעת לבישת מכנסיים. גם אצל גברים זה נפוץ ביותר שאשך אחד גדול יותר מהאחר – כאשר בדרך כלל האשך הימני מעט גדול יותר ואילו השמאלי נתלה נמוך יותר.

למרבית האנשים אין עיניים סימטריות לחלוטין, וברוב המקרים מדובר במצב תקין לגמרי

דווקא העיניים מזוהות יותר מכל איבר אחר עם אסימטריה. למרבית האנשים אין עיניים סימטריות לחלוטין, וברוב המקרים מדובר במצב תקין לגמרי. כמו כן, כ־79% אחוזים מהאוכלוסייה מציגים מידה מסוימת של אסימטריה במרחק היחסי של האף מהאישונים.  גם סטיית סנטר, סטייה ברוחב הפנים ואסימטריה של בסיס האף נפוצים למדי. לא פעם, מבנים אסימטריים מסוימים, כמו זו של בסיס האף, עלולים להוות עיוותים אנטומיים שמונעים תפקוד תקין, וככאלה הם עלולים לגרום לבעיות נשימה או בעיות אחרות. עם זאת, באחד מהמחקרים נמצא כי רוב הנבדקים ש"סבלו" כביכול מעיוות כזה כלל לא היו מודעים לקיומו.

אלכס ג'ון בק, סימטריה, פנים

מתוך הפרויקט "Both Sides Of" מאת אלכס ג'ון בק, alexjohnbeck.com

בעבר הניחו כי יחסים סימטריים נתפשים כפרופורציות הרמוניות ונעימות יותר לעין מעצם האיזון הצִירִי שלהם, ולכן בני זוג פוטנציאליים עם רמות נמוכות של אסימטריה עשויים להיראות אטרקטיביים יותר. ישנן עדויות לכך שסימטריה עשויה להצביע על בריאות טובה, על התפתחות יציבה ועל גנים טובים.

אלא שמאוחר יותר התברר אחרת, כאשר באחד המחקרים ביצעו חוקרים מניפולציה ששינתה פרצופים אנושיים אסימטריים, אך בלי לשנות את הגודל הממוצע של תווי הפנים. פרצופים אלה דורגו בידי נבדקים בהתאם למידת האטרקטיביות שלהם, ובניגוד לצפוי, דווקא פרצופים שנעשו סימטריים יותר נתפשו כפחות מושכים. החוקרים סבורים כי המוח שלנו הוא שמפעיל ככל הנראה את אותן מניפולציות שהופכות סטיות אסימטריות באופן טבעי לסימטריות למראית עין.

אף שלמראית עין אנשים מושכים נראים סימטריים, קשה מאד עד בלתי אפשרי למצוא סימטריה אצל בני אדם - כך שיתכן שהמסקנה היא שהם רק נראים לנו סימטריים

ההבדלים בין הצדדים הם אמנם זעירים, אך יוצרים הבדלים לא מבוטלים כאשר עורכים השוואה דו־צדדית. האמן אלכס ג'ון בק, במיזם Both Sides Of, ממחיש עד כמה סימטריה מושלמת אינה נראית טבעית ואף עלולה להיראות מוזרה מעט. הוא ערך בפוטושופ דיוקנאות של אנשים כאשר מחצית פניהם משועתקת לפנים שיש בהם סימטריית מראה.

אף שכולנו יודעים לומר מה יפה בעינינו ומה לא, מהות היופי היא נושא השנוי במחלוקת כבר אלפי שנים. אף שלמראית עין אנשים מושכים נראים סימטריים, קשה מאד עד בלתי אפשרי למצוא סימטריה אצל בני אדם - כך שיתכן שהמסקנה היא שהם רק נראים לנו סימטריים. התבוננות מקרוב מגלה הבדלים בין צד אחד לשני. ואין לנו ברירה אלא להבין שהם חלק אינטגרלי מגוף האדם, יש מי שהשונות הזאת יפה בעיניו, ויש מי שממשיך לשאוף לאידיאל סימטרי, ככל הנראה בלתי ניתן להשגה, במחשבה שדווקא בו מגולם היופי.

ניצן המבורג הוא איש עט, חובב לשון עברית וסטודנט לרפואה.

תודה לאלכס ג'ון בק (Alex John Beck) על הרשות להשתמש בתצלום מהפרויקט שלו Both Sides Of.

תמונה ראשית: פרסקו של מרס וונוס בפומפיי. המוזיאון הארכאולוגי הלאומי, נפולי. תצלום: ויקיפדיה

מחשבה זו התפרסמה באלכסון ב על־ידי ניצן המבורג.

תגובות פייסבוק

תגובה אחת על יופי מצד לצד