תוציאו את האייפון מחדר השינה

השימוש בשעון המעורר של הסמארטפון הוא החשוד העיקרי בהפרעות השינה החדשות
X זמן קריאה משוער: 2 דקות

החשיפה לאור הבוהק של אייפדים וטלפונים חכמים למיניהם היא ככל הנראה אחת הסיבות לעלייה חדה בהפרעות שינה בזמן האחרון. מסתבר שלסכנה הזו יש סוכן סמוי שאולי לא חשדתם בו: השעון המעורר.

מכיוון שרובנו ממילא דבוקים לטלפונים שלנו במשך כל שעות היממה (לפי הנתונים האחרונים, ל-86% מהישראלים יש סמארטפונים), ורובנו גם צריכים להתעורר בבוקר, לא מפתיע לגלות שהשימוש בטלפון בתור שעון מעורר נפוץ. בסקר שערכה IDC  בשיתוף פייסבוק על 7,446 בעלי טלפונים חכמים בגילאי 18-44, ציינו 44% מהנסקרים שהם משתמשים בטלפון בתור שעון מעורר. בקרב קבוצת הגיל 18-24, מדובר בחמישים וארבעה אחוזים.

השימוש בטלפון כשעון מעורר קודם כמובן לימי הסמארטפונים. זו הייתה אחת התוספות הראשונות שהמכשירים הציעו, וגם היום הפונקציה מובנית בכל טלפון. בנוסף לכך, כל פלטפורמה מציעה עשרות אפליקציות שנועדו להעיר אתכם ביעילות, בעליזות או בעדינות, לפי בחירתכם. ישנם גם פיתוחים מורכבים יותר,שמנתחים את הרגלי השינה שלכם, בוחרים את הרגע המתאים להעיר אתכם, או עוזרים לכם לישון בשלווה כל עוד אפשר.

מכך נובע מן הסתם שהטלפון נמצא איתנו בחדר השינה (או שלהפך, אנחנו משתמשים בו בתור שעון מעורר כי הוא ממילא איתנו). סקר שערך מגזין טיים בשיתוף עם Qualcomm בדק היכן אנחנו מניחים את הטלפון הסלולרי שלנו בזמן השינה. 68% מהמשיבים ענו "ליד המיטה", ו-16% נוספים ענו "בחדר השינה".

יכול להיות שגם אתם הכנסתם את הטלפון לחדר השינה רק כי לשעון המעורר הישן נגמרו הבטריות, אבל משם הדרך למטה קצרה. אתם מכירים את זה - התעוררתם בלילה ורק רציתם לבדוק מה השעה; ואז ראיתם שמישהו ענה לפוסט שלכם בפייסבוק, ומשם נסחפתם לקריאת עוד כמה פוסטים מעניינים. ואולי כדאי לבדוק אם ענו לכם לאימייל מהעבודה, הבוסית תמיד עונה על אימיילים בשלוש בלילה. התשובה שלה – ואולי אפילו עצם העובדה שענתה לכם בשעה כזו – מרגיזה אתכם או מכניסה אתכם ללחץ – וזהו, אתם כבר ערים לגמרי.

אם כך, זמינותו של הטלפון במסווה של שעון מעורר חושפת אותנו לא רק להשפעות השליליות המיוחסות לאור ולקרינה, אלא גם להסחות דעת. בכל פעם שאנחנו מתעוררים באמצע הלילה ומציצים בטלפון, אנחנו בסכנת גלישה לאימיילים, אפליקציות ורשתות חברתיות. הסכנה הזו אורבת בעיקר לבני נוער, שרובם אפילו לא משתיקים את הטלפון בלילה כדי לא להחמיץ הזדמנות לתקשורת עם חברים.

אורפאו מ. בוקסטון, מדען לחקר המוח מהחטיבה לרפואת שינה בבית הספר לרפואה של הרווארד מצוטט במאמר שעוסק בתופעה בניו יורק טיימס כאומר שטלפון בחדר השינה עלול לגרום לחרדה שמפריעה לנו לישון. "זה אומר שאנחנו לעולם לא נחים, אנחנו כל הזמן דרוכים, וזה סימן מובהק של אינסומניה".

אז לכו לקנות לכם שעון מעורר מהסוג הישן והטוב. או לפחות שקלו לשים את הטלפון על מצב טיסה.

מקורות:אפליקציות שעון מעורר מעניינותהאם קרינה מטלפונים סלולריים משפיעה על השינה שלכםהפרעת שינה מסוג חדש 

מחשבה זו התפרסמה באלכסון ב

תגובות פייסבוק

> הוספת תגובה

7 תגובות על תוציאו את האייפון מחדר השינה

01
יוסי

סליחה שאני מתעסק בטפל, אבל למה כותבת המאמר מתימרת לדבר בשמי? (גוף ראשון רבים וגוף שני).
סגנון הכתיבה הזה, סטייל דן אריאלי, די מרתיע אותי. בעיקר כשאני לא חש שום הזדהות עם התיאורים. אולי אני שונה מהנורמה, אבל מי לא?

אני ישן עם הסמארטפון בחדר בדיוק מהסיבה המצוינת במאמר, והפלא ופלא - השינה שלי טובה, יחסית. אני לא מתעורר באמצע הלילה לבדוק הודעות בפייסבוק, ושום אור לא בוקע מהמכשיר אחרי שהמסך כבה.

אומנם קרינה סלולרית היא עניין אחר שאכן יכול לחולל בעיות, אבל למצוא עוד תירוץ להפסיק להשתמש בסמארטפון? מיותר, לא?