אנחנו מחוברים לרשת 24/7, חיינו מפוררים לרסיסים ותשומת הלב שלנו מופקרת לגורמים רבי עוצמה: הגיע הזמן לטיהור דיגיטלי
X זמן קריאה משוער: 10 דקות
לפני עשור, סמארטפונים היו מצלצלים ללא הרף במרחב הציבורי. כעת, המוסכמות החברתיות מכתיבות את השתקתם. יחידים, תרבויות וחברות מגדירים מתי ראוי או חיוני להניח מידינו את המכשירים הדיגיטליים.
״זה ממכר״, אומרת אישה בשנות הארבעים לחייה. מדי פעם היא סוגרת את חשבונותיה ברשתות החברתיות ומדי קיץ היא עוברת ״טיהור״ דיגיטלי. עבורה, ההינתקות היא ״תערובת של שחרור והתנזרות״. גבר בשנות העמידה מתנתק מדי פעם מדיווחי חדשות ״רעילים״ ומתאר את המחשב שלו כ״מכונת הסטיות״: ״אתה פשוט מאבד את זה, יש לו היגיון כל כך חזק משלו״. צעירה ״אוהבת את הרשתות החברתיות״ אבל זקוקה להפוגות. היא בטוחה ש״האנטנות החברתיות״ שלנו מתדרדרות: ״היכולת לנהל שיחה ולהיות נוכחים עבור מי שסביבנו נפגמת״.
הראיות לשימוש יתר נמצאות בכל מקום. בסקרים, שיעור ניכר מהאוכלוסייה עונה בחיוב לשאלה 'האם אתם חושבים שאתם מבלים זמן רב מדי ברשת?'
ביחד עם עמיתיי, אני חוקרת מדוע וכיצד אנשים יוצאים להפוגה מהתקשורת הדיגיטלית. ההצהרות שציטטתי נלקחו מראיונות. קשה להצביע בדיוק על התדירות ועל אופי הנתקים הדיגיטליים, אבל הראיות לשימוש יתר נמצאות בכל מקום. בסקרים, שיעור ניכר מהאוכלוסייה עונה בחיוב לשאלה ״האם אתם חושבים שאתם מבלים זמן רב מדי ברשת?״ ספרי עזרה עצמית ואתרים ברשת מלאים בעצות להינתקות. מאמרים בתקשורת הפופולרית ובכתבי עת אקדמיים עוסקים בזמני מסך, התנהגות המעידה על התמכרות ומניעים לניתוק.
הענפים המוזכרים ביותר בהקשר לטיהור דיגיטלי הם הרשתות החברתיות וסמאטרפונים, ומרק צוקרברג הוא האדם המוזכר ביותר בהקשר זה
המונח ״טיהור דיגיטלי״ (digital detox) כמעט לא היה בשימוש לפני 2010, אבל צבר פופולריות ככל שהתקדמנו לקראת חיבוריות שנמשכת 24/7. טיהור דיגיטלי הפך לשם קוד של נתק זמני ופעולות אחרות של הגבלה עצמית של השימוש ברשת. הניתוק מהרשת, חודש ללא גלישה, יום מנותק או יום מנוחה מהעולם הדיגיטלי מתארים פעולות דומות.
כיוון שלחלק גדול מהעולם עדיין אין גישה לרשת, ההינתקות נראית לעתים כמותרות עבור מי שחייהם עשירים באינטרנט. חיפוש במאגר נתוני התקשורת הבינלאומי Factiva מראה כי בריטניה נמצאת בראש רשימת המדינות שבה נידון ״טיהור דיגיטלי״, ואחריה גרמניה, ארצות הברית, הודו ואוסטרליה. רבים אמנם מתקשים להתחבר, ובו זמנית רבים מתאמצים להינתק. הדבר ממנו אנשים מתנתקים משתנה, אבל ישנם גורמים דיגיטליים המטרידים אותנו יותר מאחרים. הענפים המוזכרים ביותר בהקשר לטיהור דיגיטלי הם הרשתות החברתיות וסמאטרפונים, ומרק צוקרברג הוא האדם המוזכר ביותר בהקשר זה.
בספרי משנת 2020 Digital Detox: The Politics of Disconnecting, אני מצביעה על שלושה מניעים עיקריים להפוגה דיגיטלית. הנוכחות היא הנושא המטריד ביותר. המדיה הדיגיטלית מאפשרת לנו להיות בו זמנית במספר מקומות, אבל אנשים רוצים להיות נוכחים במקום שבו הם נמצאים, באתר הגשמי שהם נוכחים בו, ביחד עם אנשים שנמצאים איתם שם. אף שקשה למתוח גבול ברור בין תקשורת מקוונת ושאינה מקוונת, תקשורת פנים אל פנים נחשבת לעתים קרובות כאותנטית יותר.
אנשים צריכים לעשות דברים גם מחוץ לרשת: לקרוא טקסטים ארוכים יותר, לכתוב משהו, להכין שעורי בית או לעשות משהו בידיהם. המדיה המקוונת קוטעת את זרם העשייה, והריכוז מתפוגג בכל פעם שאנחנו עצמנו קוטעים אותו
הנושא השני הוא פרודוקטיביות. כלים דיגיטליים חוסכים זמן אבל גם גוזלים מאיתו זמן רב. אנשים צריכים לעשות דברים גם מחוץ לרשת: לקרוא טקסטים ארוכים יותר, לכתוב משהו, להכין שעורי בית או לעשות משהו בידיהם. המדיה המקוונת קוטעת את זרם העשייה, והריכוז מתפוגג בכל פעם שאנחנו עצמנו קוטעים אותו.
מניע שלישי הוא הצלת הפרטיות. הרשתות החברתיות מציעות קהילה, אבל אנשים מגבילים את השתתפותם כדי להגן על פרטיותם. ישנה אי נוחות בנוגע לחלוקת מידע אישי, ודאגות שעולות בעקבות אינספור שערוריות. ישנה גם תשוקה להגן על חיינו מול הצפה של מידע פרטי של אחרים, שנתפש כבנאלי או בלתי מעניין, או מוצג כזוהר כל כך שבלתי אפשרי להשתוות לו.
האמביוולנטיות נובעת מהתיאורים האלה: התקשורת המקוונת מציעה עונג וגם כאב. עונג משום שהיא מספקת בידור אינסופי, הסחת דעת וקשרים חיוניים. כאב משום שכלכלת תשומת הלב משתמשת במנגנונים אכזריים כדי לגרום לנו להשקיע זמן ותשומת לב. היא מחמיאה לכם באמצעות ״לייק״, מפתה אתם באמצעות תגמולים, מהממת אתם באינספור הודעות ומקפידה להזרים אליכם עוד ועוד סרטונים בלי הפסקה. יתרה מזאת, אלה רק חלק מהצעדים שמשמרים כדי לגרום לכך שמשתמשים לא יינתקו מהפלטפורמות.
הדוגמאות הטובות ביותר לגבול שבין עונג לכאב נמצאות כנראה בתיאורים של אנשים את מחזוריות השימוש שלהם – בשגרה שבה אתם לוקחים ליד את הטלפון החכם (או כל גאדג׳ט דיגיטלי אחר) ומעלעלים באפליקציות ואתרים
הדוגמאות הטובות ביותר לגבול שבין עונג לכאב נמצאות כנראה בתיאורים של אנשים את מחזוריות השימוש שלהם, המכונה Checking Cycle – מדובר בשגרה שבה אתם לוקחים ליד את הטלפון החכם (או כל גאדג׳ט דיגיטלי אחר) ומעלעלים באפליקציות ואתרים. לרוב, שגרה זו מסבה לכם עונג למשך חמש או עשר דקות, אבל עד מהרה היא הופכת למשעממת וחוזרת על עצמה; רצף אינסופי של צילומים מחופשות באינסטגרם; מזג האוויר הצפוי בסוף השבוע לא ישתפר גם אם תבדקו שלוש פעמים; החדשות אינן חדשות אלא רצף של עדכונים של אותם סיפורים.
במחקרי נתקלתי בדרכים רבות של הגבלה עצמית של השימוש בתקשורת המקוונת. ניתן להבחין בבירור בין שיטות שמסדירות התנהגות וכאלה המסדירות את הטכנולוגיה. שיטות רבות משלבות את השתיים.
משתמשים רבים מגדירים את הארוחות המשותפות, הבילוי עם חברים או השכיבה במיטה כאזורים שבהם השימוש במסכים אסור. אנשים מניחים בצד את הסמארטפונים בסופי שבוע, בחופשה או בהפסקת צהריים
הסדרת ההתנהגות נעשית על ידי הגבלת הזמנים והמקומות שבהם נעשה שימוש בתקשורת הדיגיטלית או בסמארטפונים. מאחר שהמודל העסקי של הפלטפורמות דוחף לשימוש גובר בהן, המשתמשים מתנגדים לו על ידי הגדרת מגבלות על זמן המסך שלהם ושל בני משפחתם. מגבלות זמן מקובלות הן איסור שימוש באייפד אחרי ארוחת הצהריים של יום ראשון, איסור שימוש בדואר אלקטרוני לפני ארוחת צהריים או בסופי שבוע, וכיבוי מכשירים אחרי ארוחת הערב. משתמשים רבים מגדירים את הארוחות המשותפות, הבילוי עם חברים או השכיבה במיטה כאזורים שבהם השימוש במסכים אסור. אנשים מניחים בצד את הסמארטפונים בסופי שבוע, בחופשה או בהפסקת צהריים.
הסדרת השימוש הטכנולוגיה נעשית על ידי שימוש בכלים שונים כמו כיבוי האפשרות לקבל הודעות או חסימת אתרים. מצב טיסה הוא דרך מהירה להינתקות מהרשת, ואילו אפליקציות שמו Forest, Moment או Hold חוסמות את הגישה או מתגמלות זמן ניתוק מהרשת. אנשים מסירים דברים מיותרים מן המכשירים שלהם, מוחקים אפליקציות, מגבילים את רשימות החברים, אינם מחדשים מנויים וסוגרים חשבונות ברשתות חברתיות. יש אפילו מי שעוברים להשתמש ב״נוקיה״ הישן שלהם או קונים מכונת כתיבה משומשת כדי לכתוב. בספרו משנת 2016 The Revenge of Analog: Real Things and Why they Matter, דייוויד סאקס (Sax) מציין כיצד מחברות, תקליטים, מכשירי כתיבה, ויניל ומשחקי חברה הפכו שוב למדליקים; אנשים מתלהבים מחפצים גשמיים ומשתמשים בהם כדי להאט את השימוש שלהם ברשתות.
אם תקראו ספר עזרה עצמית, תגלו בו את כל האמצעים וההמלצות הללו. זהו ארגז כלים. רבים מהכלים עדיין יעילים. ולמרות זאת, ישנן ראיות מעטות בלבד לכך שהטיהור הדיגיטלי מסוגל לתקן במהירות את השגרה התקשורתית שלנו. יתרה מכך, אם אתם מחלקים המלצות וחולקים עצות בנוגע לטיהור, אתם עלולים לגלות שאתם נותנים יד לגינוי של אחרים. מדינות, התעשייה, ספרי עזרה עצמית, ומומחים כולם כאילו אומרים את אותו דבר: אנחנו מציעים עזרה וכלים, אבל אתם חייבים לקחת את עצמכם בידיים! מעודדים אתכם להתחבר לרשת כדי להיות אזרחים דיגיטליים אחראים, אבל אתם גם אחראים לאזן את החיים הדיגיטליים שלכן ולהינתק בעת הצורך.
רבים מתקשים להינתק אפילו זמנית. קל להצטרף לפלטפורמות ורשתות חברתיות אבל קשה לעזוב. ככל שאנו מתקרבים לחיבוריות של 24/7, תידרש עבודה רבה יותר כדי להינתק ולמצוא חלופות מספקות
רבים מתקשים להינתק אפילו זמנית. צמצום הזמן המקוון או גמילה מרשתות חברתיות פירושם בילוי זמן בהכנות ובאכיפת המגבלות. קל להצטרף לפלטפורמות ורשתות חברתיות אבל קשה לעזוב. בראיונות, משתמשים מתארים את הצעדים שביצעו כדי להשית על עצמם מגבלות, אבל גם את הפקפוק שהם חשים ביכולתם לעמוד בכך. ככל שאנו מתקרבים לחיבוריות של 24/7, תידרש עבודה רבה יותר כדי להינתק ולמצוא חלופות מספקות. לכן, האפשרות של טיהור דיגיטלי אינה שוויונית. רבים אינם יכולים להינתק בגלל עבודה או מסיבות חברתיות, אבל העשירים יכולים לשלוח את ילדיהם לבתי ספר שאינם מקוונים או לחפש מפלט בתרבות לא מקוונת או בחוויות בטבע.
בספרו משנת 2007 The Assault on Reason, סגן נשיא ארצות הברית לשעבר אל גור אמר על האינטרנט כי היא ״כנראה מקור התקווה הגדול מכולם״. רבים סברו כמוהו שהאינטרנט תשחרר אותנו מצריכה פסיבית, מניפולציות באמצעות תכנים וניצול מצד תאגידי תקשורת, ובעיקר הטלוויזיה. בשנת 2022, אנחנו בעיצומו של מה שמכונה techlash, שמילון קיימברידג׳ הגדיר כ״תחושה שלילית עזה בקרב קבוצה של אנשים בתגובה לטכנולוגיה מודרנית ולהתנהגות של חברות הטכנולוגיה הגדולות״. טיהור דיגיטלי והגבלה עצמית לא תפיל את פייסבוק וגם לא תגביל את כוח הפלטפורמה, אבל רבים רואים בכך דרך, אחת מרבות, להתנגד לכלכלת תשומת הלב.
זמני מסך ואזורים חופשיים ממסכים מוגדרים לעתים קרובות באורח קולקטיבי, ומוסכמות קולקטיביות מונעות מיחידים את הצורך להפעיל הסדרה עצמית
בעוד רבים רואים בהתנגדות למדיה צורה מודרנית של טכנופוביה או חרדה מוסרית, אני חושבת שמעניין יותר לחקור אותה כדוגמה אחת לאופן שבו אזרחים מגיבים לתעשיות פולשניות. קשה להגיב ברמה האישית, אבל דפוסים קולקטיביים מתפתחים לצד הניסיונות האישיים. זמני מסך ואזורים חופשיים ממסכים מוגדרים לעתים קרובות באורח קולקטיבי, ומוסכמות קולקטיביות מונעות מיחידים את הצורך להפעיל הסדרה עצמית.
המוסכמות של התקשורת המקוונת אומרות לנו משהו על האופן שבו אנחנו מבינים את האחריות החברתית שלנו ואת המקום שלנו בעולם
חקירת הנתקים הזמניים מן התקשורת הדיגיטלית עשויה לחשוף את מה שיחידים וקולקטיבים מעריכים במרחבים בלתי מתווכים, ואת הצעדים שהם מוכנים לנקוט כדי להגן על אלה. מוסכמות מתפתחות האיטיות, אבל מערכות יחסים עם מכשירים דיגיטליים מתאימות את עצמן ומשתנות. אין פתרון יחיד לפולשנות המדיה, אבל פתרונות קטנים רבים הופכים אט אט לסטנדרטים.
מה צפוי לנו בעתיד? ראשית, פתרונות מופיעים ברמת החברה האזרחית. בתי ספר, מסעדות, תחבורה ציבורית, מקומות עבודה ואירועי רבות ממליצים או מגבילים את השימוש ברשתות הדיגיטליות. שנית, מוסכמות שונות מקובלות בזירות חברתיות שונות. חקרתי טיילים בבקתות הרריות פרימיטיביות. המוסכמות בנוגע להתנהגות מקוונת עשויות להיות כאן שונות מאלה שמקובלות בחברת סטרטאפ, אתרי פולחן דתי או בתי אבות, אם כי בכל מקום כזה מתפתחות מוסכמות. שלישית, מוסכמות משתנות מדור לדור, על פי מעמד חברתי, מגדר או מאפיינים תרבותיים. האם יש לצפות בשקיעה מסוימת בשתיקה מהורהרת או לצלם ומיד לחלוק עם כולם? התשובה כמעט אינה קשורה לתקשורת המקוונת. המוסכמות של התקשורת המקוונת אומרות לנו משהו על האופן שבו אנחנו מבינים את האחריות החברתית שלנו ואת המקום שלנו בעולם.
טרינֶה סיוורסטֶן (Siversten) היא חוקרת תקשורת מאוניברסיטת אוסלו, נורבגיה. היא מחברת הספרים Media Resistance: Protest, Dislike, Abstention (משנת 2017) ו- Digital Detox: The Politics of Disconnecting (משנת 2020), ומחברת שותפה של הספר The Media Welfare State: Nordic Media in the Digital Era (משנת 2014).
תגובות פייסבוק
למה בלי גוף?
תחושה מוזרה אחזה בי כשקראתי הודעת דואר אלקטרוני מאחת מהוצאות הספרים, בתגובה לבקשתי לשלוח לי ספר בקובץ. כך כתבה עובדת ההוצאה: "בכל מקרה יכולה לשלוח לך קובץ, אם מעדיף".
תחושה מוזרה, אך לא בלתי מוכרת. תערובת של אי-נוחות ותימהון, מידה של אי-הבנה באשר למה שניצב לנגד עיניי, מן הבחינה התחבירית ובכל הנוגע לשימושי השפה. אין מדובר במקרה חד-פעמי, רחוק מכך. יותר ויותר אפשר להיתקל במשפטים כאלו בהודעות בדואר האלקטרוני ובאמצעי התקשורת הכוללים הקלדה, ואפילו בשיחות בעל פה עם נציגי שירות ומכירות במעגלים מסחריים ורשמיים שונים.
ברגיל, היינו מצפים שהמשפט של עובדת ההוצאה יהיה "בכל מקרה אני יכולה לשלוח לך קובץ, אם אתה מעדיף", אך המשפט שהגיע ממנו היה ללא כינויי הגוף המתבקשים, "אני" ו"אתה".
קל לטעון שמדובר במגמה לקצר בכתיבה, להעביר את עיקר המסר הנדרש לצורך הבנה מינימלית והתנהלות בסיסית, או במלים פשוטות, שכך "קל יותר". הטענה הזאת נשמעת לא פעם נוכח תופעות בלשון (ולא רק בעברית). פעם אומרים שקל יותר להגות בצורה מסוימת ולא בצורה אחרת, שיש העדפה לקיצור ולדחיסה של המידע, שקוצר הזמן אינו מאפשר פרישה של צורות ארוכות ושלכן הללו נשמטות או מפנות מקומן לחלופות קצרות. "שיקולי קיצור ויעילות" הם הקלף המונח בקלות על שולחן הדיון הלשוני. אלא שלא רק שיש באימוץ ההסבר הזה ויתור על ניסיון להבין תופעות לעומק ולרוחב, באורח שיטתי וכלל מערכתי, אלא שלא פעם "שיקולי קיצור ויעילות" או "קלות", פשוט אינם נכונים עובדתית וקורסים בבדיקה זהירה ומדויקת. פרט לכך: אם אנו מביטים על תופעות לשוניות, כלל לא בטוח שכצופים מהצד אנחנו יכולים לשפוט מה "קל" יותר לדוברים ובוודאי שאין בידינו לקבוע שזאת הסיבה שהם בוחרים בצורות ובמבנים מסוימים במקום באחרים.
התופעה לפנינו, והיא דורשת התייחסות, שכן היא חלק מהמציאות ומהמצאי של העברית בת זמננו. ראשית, יש לשים לב שמשפטים מהסוג זה מופיעים ככל הנראה בשיח רשמי, שבו לצד אחד יש איזושהי סמכות מנהלית-בירוקרטית, והצד השני ניצב מולו בבקשה או ברצון לברר דבר-מה. שנית, לפחות על פי הניסיון שלי, דרגי פקידוּת ובעיקר מזכירות (כן, נשים), מרבים להשתמש במשפטים מהצורה הזאת – הנה רשמתי "רוצָה לשתף במסקנות בעקבות יום הכיף המחלקתי" בפתח הודעה שהפיצה עובדת במחלקת למשאבי אנוש (הנה עוד ביטוי שנתייג ב"עוד נשוב אליו") באחד הארגונים. עולה החשד שלפנינו סימנים לתחביר בירוקרטי, לדגם משפט שנפוץ בתת-מערכת בתוך המכלול הגדול של העברית הישראלית. צריך יהיה לאסוף דוגמאות רבות, על הקשריהן, ולנתח אותן, אך יתכן שמדובר בצורה של הרחקה, של גידור מבחינת נטילת האחריות, ושל עלייה במדרגה של רשמיות מסוימת. והאם רק אני רואה במבנה גם סימנים לפסיביות-אגרסיבית? סימן לחוסר רצון להתחייב? ניסיון להתייצב, ובכוחנות מרומזת, במישור גבוה יותר מהמישור שבו נמצא בן השיח?
תחבירית, יש לשים לב שמדובר בצורות פועל בזמן הווה, שכן עתיד ועבר בעברית רגיל מאוד שיבואו ללא כינוי גוף. ההווה, זמן בעייתי וחידתי בעברית, נושא תפקידים של הבעת ה"עכשיו" וגם הבעת ה"תמיד", והוא בעל מאפיינים שמניים, לא רק של פועל. יתכן שמה שהיו בעבר משפטים הצהרה הוויים שהחלו ב"הריני" הם כעת משפטים שנפתחים ב"כינוי גוף אפס", מסוג "יכולה לשלוח לך קובץ". עוד יש להעיר שהגוף במשפטים הללו הוא גוף ראשון או שני, כפי שהגיוני שיהיה בשיחה, אפילו בדואר אלקטרוני, או בפנייה של הרשות לכל מי שיעמוד מול מה שהיא אומרת (בשלט, בהודעה שמופצת וכו'). אפקט נוסף שנגרם הוא שכשהגוף שמתייחסים אליו מובן מאליו מתוך ההקשר, הוויתור עליו נושא סיכון נמוך לאי-הבנה. דווקא הקידוד המגדרי בעברית מועיל בעניין הזה, שכן אילו מי שכתב לי את ההודעה המקורית היה אדם ממין זכר, והוא היה כותב "יכול לשלוח לך קובץ, אם מעדיף", היינו קרובים יותר לאפשרות של אי-הבנה. האפשרות לא לציין כינוי גוף כשהוא כבר הוזכר מפורשות במקום קודם במשפט מורחב לאפשרות לא לציין אותו כלל כשהוא ברור בהקשר של שיחה בין שניים. במובן הזה, אפשר לטעון לטובת נימוק ה-"קיצור", אך לא בהכרח לטובת נימוק ה"קלות", שכן האפשרות לאי-הבנה גוברת כשאין מציינים את כינוי הגוף לכתחילה.
כל הדברים הללו לא באים אלא לומר שיש צורך ללמוד את הנושא ולחקור אותו ברצינות: מי מפיק את המשפטים הללו? באילו הקשרים? אל מי? מתי אין מוותרים על כינוי הגוף? האם יש הבדלים בין כותבות וכותבים, בכל הנוגע לתופעה הזאת? כלומר: לפנינו שאלה תחבירית עשירה, שאין סיבה לחמוק מבדיקתה על ידי הסתתרות מאחורי נימוקי של "קלות" או "קיצור". תחביר, עסק מורכב וקשה, לא מקום לעצלנים. מרשה לעצמי לומר.
כל כך חריף שזה לא כואב
מו קוסטנדימדענים מתחילים להבין מה קורה בגופנו כשאנחנו אוכלים פלפל צ'ילי. התגליות עשויות...
X 8 דקות
קיום אצור
בשנים האחרונות תחום האוצרות קנה לו נוכחות ציבורית ותרבותית בולטת. "אוצֵר(ת)" הוא תחום עיסוק ואף מקצוע מוכר, ומוסדות אקדמיים מכשירים בעלי מקצוע, אוצרים ואוצרות לרוב. היות שכך, ראשית יש להתבונן במונח "אוצֵר", שמציין אדם שאחראי על תכנים במוזיאון או בתערוכה: איסופם, שימורם, עריכתם, הצגתם תוך מתן הקשר ונימוקים לבחירה ולאופן ההצגה, להחלטה לשמור ולשמר פריטים מסוימים וכיוצא בכך.
מבחינת השפה העברית, הדברים ברורים למדי: השורש א.צ.ר. נוגע לאיסוף, אגירה ושמירה וכן – כפועל יוצא – למתן ערך למה שנאסף ונשמר. ערכו של אוצָר אמיתי מבוטא גם בכך שלא פעם, בוודאי במקרים של ערך כלכלי, תרבותי או רגשי מובהק, האוצר עצמו מורכב מ"אוצרות", פריטים יקרים ונחשבים במיוחד. איסוף וערך, שמירה וייחוס חשיבות – אלו ההיבטים הבולטים הנוגעים לשורש א.צ.ר. והם משליכים על עיסוקם של האוצְרים ועל תחום האוצְרוּת. הדגש הוא על איסוף ושמירה, ומעבר לכך נוספים המובנים הקשורים לבחירה, לסידור, לעריכה ולמתן המשמעות על ידי כל אחד מהתהליכים הללו והשיקולים הכרוכים בהם.
באנגלית, ובשפות אירופיות רבות, מקצוע האוצְרוּת אינו קשור בחבל הטבור לאגירה או לפריטים רבי ערך, כלומר לאוצָרות. מוקד העולם הסמנטי הנוגע לתחום ולעיסוק הזה הוא הפועל הלטיני cūrō, ושם הפועל הוא cūrāre, והמשמעויות שלו מאירות עיניים. בלטינית, הפועל cūrō מציין סידור, דאגה, טיפול ואף ריפוי, וגם ניהול, ממשל ואחריות על דבר מסוים, ואפילו נטילת אחריות, נשיאה בנטל ולטרוח לטובת עניין מסוים. וכך, curator ("אוצֵר(ת)") ו-to curate("לאצור") קשור ל-to cure, "לרפא". הפועל הלטיני, בשלב של עליית הנצרות, נתן לנו את cura, בספרדית (curéבצרפתית) שהוא הכומר, בעל תפקיד כנסייתי שמופקד בידיו תחום אחריות, קהילה או עניין כנסייתי אחר שהוא צריך לדאוג להם. ומכאן יש לנו גם מונח לגוף הכללי של הכמורה בוותיקן, הוא ה-curia, כלומר שם קיבוצי המציין את כלל גוף הכמורה הדואג לכל הקהילה הקתולית באשר היא. במעבר חד, באנגלית, הפועל to cure משמש לא רק ל"לרפא" אלא גם לטיפול בפריטי מזון, כך שניתן לאכול אותם לאחר זמן, כמו במקרה של החמצה, עישון או המלחה. כלומר: הטיפול שיש בו היבט של דאגה סדורה למצב העתידי של פריט המזון. וכך, טבעי ש-cūrātor בלטינית הוא מי שהופקדה בידיו אחריות, מנהל, שומר-משגיח או נאמן, גם מבחינה פורמלית-משפטית, על עניין מסוים, מי שהוטל עליו להקדיש תשומת לב ולהיות אחראי לתוצאות. מכאן, טבעי היה שתיווצר המילה שמוכרת לנו באנגלית כ-curator כשבשפות אירופיות רבות אחרות הופיעו מילים מאותו מקור לטיני. כלומר, עיקר המובן שנישא על ידי curator הוא האחריות, הטיפול והדאגה.
בימינו, בעולם הדובר אנגלית, עלה הביטוי "curated existence", לתיאור צורת חייהם של רבים המתנהלים ברשתות החברתיות ובעולם של חשיפה מוגברת. הכוונה להקפדה על אופן הצגת קורות החיים, ה"סטורי" באינסטגרם והתדמית המשתקפת מפוסטים בפייסבוק וכדומה. העיסוק המתמיד בשיוף הפינות החדות ובהעלמה של כל דבר בעייתי, שאינו חיובי או שעלול לסדוק את הדימוי מדומה לאוצרות שאינה נחה לרגע, המעצבת את האופן שבו אדם משקף את עצמו, את דמותו הגלויה, הציבורית, המקוונת. החיים מתנהלים כתערוכה, והאדם הוא מוצג שהוא מטפח ללא הרף.
בשפות הרומאניות, curar מתמקד בעיקר בריפוי, כפי שהדבר ניכר בשמו של האי הקטן והמרתק Curação ("קוראסאו") מול החוף הצפוני של אמריקה הדרומית, שנאמר עליו שהוא "אי המרפא" או "אי הרפואה". אמנם נראה שמקור שמו של האי אחר, והוא נגזר מעיוות של השם שהילידים המקוריים כינו בו את עצמם, אך במאות ה-16 וה-17 נפוצה הסברה שהאי שימש מקום מרפא למלחים שסבלו ממחסור בוויטמין סי, שגרם למחלת הצפדינה. המלחים החולים היו מושארים על האי לתקופה של ריפוי, ונראה ששפע הפירות העשירים בוויטמין החשוב שהיו זמינים באי הביא להם את המרפא הרצוי, וחיזק את המנהג לייחס לאי את השם Curação תודות לסגולות מרפא הזמינות במקום.
ובכן, מה טוב יותר להדגיש, את האגירה והשמירה או את הדאגה והאחריות? נוכל לומר ש"אוצֵר" ו-"curator" משקפים, כל אחד בדרכו, מטען של תרבות ומנטליות, המבצבץ מכל מונח על פי התרבות שהצמיחה אותו. ובכל זאת, יש לזכור כי אין פה סימטריה, שכן המונח העברי נוצר זמן רב לאחר התבססות העולם הסמנטי העשיר שהביא לעולם גם את "curator". התהליך העברי שהוליד את "אוצֵר" ואת "אוצְרוּת" הנגזר ממנו הגיוני וסביר מכל בחינה הנוגע למבנים המורפולוגיים הזמינים בעברית. יתרה מכך, השורש ר.פ.א. כבר הפיק מילים לא מעטות והוא גם אינו נוח לגזירה נוספת,מה גם שאין בו היבטים הנוגעים מיידית לדאגה, ואין בו הצד הרך שמשתקף מ-cūrāre הלטיני ומצאצאיו בלשונות הרומאניות, שם נמצא עדיין מילים שנגזרו ממנו ושמובנן "דאגה", "תשומת לב מלאת דאגה" ועוד.
העדפות הן כמובן שאלה של טעם. המונחים העבריים מבוססים ומושרשים היטב, ויתכן שלמנטליות ולהיסטוריה היהודית-עברית גניזות, גנזכים ואוצרות שמורים במעמקים מתאימים מאוד, בעוד שלעולם הספוג בנצרות קתוליות מתאימים גוונים של דאגה וחמלה, תשומת לב של מעורבות. הפועל הלטיני cūrāre הוליד צורות רבות נוספות הנוגעות לאחריות מנהלית ולטיפול בעניינים פורמליים עד השלמתם, וגם למובנים של שימת לב לתקינות ואפילו לחיפוש פשוט. רשת הקשרים ההקשרים הללו גדולה מאוד, ויתכן שצריך פעולה מסורה ורצינית של אוצְרות כדי לסדר את כולם בתערוכה לשונית מרהיבה.