זיקוקים

אלבומי הג׳אז של שנות השלושים היו הראשונים שהפגינו צבעוניות אמיתית, עיצוב אמנותי שהחליף את עטיפות הנייר החומות הסתמיות של התקליטים הראשונים.

המעצב האמריקני ריגן ריי (Reagan Ray), חובב נלהב של עטיפות תקליטים, מתאר את ההיסטוריה של עטיפות אלבומי הג׳אז בתשעים השנים האחרונות בפרויקט Jazz Musician Lettering. לדבריו, במקום לנתח מאות עטיפות של אלבומים, הוא בודד את הגופנים (הפונטים) ששימשו בעיצוב האופייני של תקליטיהם של כוכבים גדולים, מדג׳נגו ריינהרט ועד אחמד ג׳מאל, מאלה פיצג׳רלד ועד וינטון מרסליס, מוויד הרמן ועד תלוניוס מונק. והוא צודק, מספיק מבט חטוף באותיות כדי להבין בדיוק באיזו מוזיקה מדובר.

 

 

 

13.10.2020

האורחים של הפודקסט החדש The F Word חולקים עם המאזינים סיפורים מלאי כאב. לפעמים הם מסוגלים להסתכל על החוויות הקשות שעברו מרחוק, ואפילו לצחוק, ולפעמים פחות, וביחד עם המנחה מרינה קנטקוצינו (Marina Cantacuzino) הם מחפשים את הדרך לסליחה ומחילה.

ה-F שבכותרת הפודקסט היא F ה-Forgiveness, נושא שיוצרי הפודקסט מגדירים בצדק כנושא סבוך, לא תמיד נעים, מורכב ומרתק. קנטקוצינו היא עיתונאית בריטית מנוסה ועטורת פרסים, אשר לפני למעלה מעשור יצאה למשימה ששינתה את חייה: היא נסעה ברחבי עיראק השסועה, ליקטה סיפורי טראומות ועוולות, וניסתה לתווך מחילה במקום נקמה. היא מנהלת מאז 2003 את The Forgiveness Project, שתכליתו השמעת סיפוריהם של נפגעים מכל העולם, מחילה וצדק מאחה במקומות שבהן התרחשו מקרים של פגיעות קשות. וכעת היא מובילה גם את אורחיה בפודקסט - בעדינות רבה, יש לציין - למקומות שמהם הם מסוגלים לסלוח, גם לעצמם.

 

12.10.2020

אלה עם קוצי מתכת, רימון יד, גרזן בעל שני להבים ומחבט - הם חלק מאוסף כלי הנשק מחרסינה, העשויים בסגנון דלפט ההולנדי המסורתי. היוצרת, האמנית הלנה האוס (Helena Hauss), המתגוררת בפריז, מבטאת באמצעותם את השבריריות והעדינות שמקובל לייחס לנשים, לעומת הכוח האמיתי שיש בהן, בנשים.

״אנו חיים בחברה שמצמידה לנו תוויות בלי הפסקה...״ כותבת האוס באתר שלה, ״ואני מנסה להגחיך אותן״. לדבריה, העבודות שלה הן סוג של מלחמה בשדים הפנימיים וגם בהגדרות החיצוניות, וסירוב מופגן לראות ביכולות ובכישרונות שלה כאישה משהו שהיא צריכה, בגלל מוסכמות חברתיות, להתנצל עליו.

לקולקציה הזו, היפה והמטרידה, היא קוראת Hell Hath no Fury, ולדבריה היא עוסקת בכוח פנימי, זעם והעצמה.

 

11.10.2020

החקלאות שלנו, שהפכה עם השנים למין פס יצור תעשייתי, המניב פירות וירקות אחידים (ובעיקר רווחיים), מדאיגה מאוד גם את האמן הברלינאי אולי וסטפל (Uli Westphal), ובסדרת הצילומים שלו The Cultivar Series הוא מציג מגוון של עגבניות, שעועיות, חסות, קלחי תירס, קישואים, מלפפונים, אגסים ועוד - שאין סיכוי רב שתוכלו לפגוש על המדף בסופרמרקט.

צמצום המגוון החקלאי אינו פוגע בטיב הקרקעות, בבתי הגידול של בעלי חיים שונים או בתזונה שלנו כיום, אלא גם בביטחון התזונתי שלנו בעתיד - משום שאוכלוסייה המוגונית של צמחים היא עמידה הרבה פחות בפני מזיקים, שינויים באקלים וכדומה, העלולים לחסל אותה, ולהותיר את האנושות רעבה. בצילומיו, וסטפל מנסה להפנות את תשומת הלב למה שאנחנו מחמיצים, בכוונה או ברשלנות, ומה שכדאי לנו מאוד להחיות מחדש.

בין העבודות הנוספות שלו, פרויקט ״הפירות האכילים״, אוסף גדל והולך של צילומים, האמור לכלול את כל הפירות האכילים בכדור הארץ. תראו.

08.10.2020

אגודת הגיאולוגים הבודדים (The League of Lonely Geologists) אינה קיימת רשמית, אבל היא מתקיימת והיא פעילה ביותר, במסגרת הווירטואלית, הקוראת למי שלוקח בה חלק לאסוף סלעים מוזרים למראה, לחלוק את התמונות עם אחרים ולנסות לזהות אותם.

מדובר בחוויה משחקית למתעניינים בגיאולוגיה, שבמסגרתה המשתתפים חולקים את ממצאיהם, הפרטים שגילו על אודות הממצאים הללו וחומרי רקע ויוצרים כך מאגר מידע הולך וגדל. אפשר להוריד כאן, ולשחק (בינתיים) רק על ווינדוז. הקטלוג, לעומת זאת, נגיש מכל הפלטפורמות.

07.10.2020

טוני מוריסון, ג׳יימס בולדווין, הרוקי מורקמי, פבלו נרודה, סוזן סונטאג, ועוד רבות ורבים טובות וטובים נמצאים בארכיון ההקלטות של Pen America, ארגון הסופרים למען זכויות אדם. הארכיון, המכיל אוצרות נפלאים מחמישים שנותיו הראשונות של הארגון, עבר דיגיטציה ועלה כעת לרשת, והוא פתוח לרשות כל אוהבי הספרות והאנושות.

הארכיון כולל 1500 שעות מוקלטות ובהן ראיונות עומק עם סופרים, נאומים במיני הזדמנויות מיוחדות, מדריך לאקטיביסט הספרותי, ערב שבו סופרים גדולים כמו סונטג וארתור מילר קראו פרקים מספרים שהוחרמו או נאסרו לפרסום בעולם, מרתון קריאה לציון יום הספרות למען השלום בהשתתפות אלן גינסברג ועוד.

 

 

06.10.2020